ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.11.2019, 10:16
عراقی‌ها و لبنانی‌ها می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا یکی از انگیزه‌های تظاهرات اعتراضی جاری در عراق و لبنان را ارتباط حکومت‌های ایران و این دو کشور عنوان کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در مطلبی در توییتر خود نوشته است: “مردم عراق و لبنان می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند. آنها در می‌یابند که صادرات اصلی رژیم ایران فساد است که به شکلی ناشیانه جامه انقلاب بر تن کرده است.”

آقای پومپئو در ادامه این مطلب نوشته است: “عراق و لبنان استحقاق آن را دارند که مسیر خود را فارغ از مداخله‌گری‌های خامنه‌ای دنبال کنند.”

وزیر خارجه ایالات متحده حساب کاربری منسوب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را نیز منشن کرده‌است.

دولت ایران یا نهاد رهبری جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به اظهارات تازه وزیر خارجه ایالات متحده نشان نداده‌اند. با این حال تهران پیشتر اتهام‌ها در مورد دخالت در کشورهای دیگر را رد کرده و ایالات متحده را متهم به دخالت در اوضاع کشورهایی مانند عراق کرده بود.

هفته گذشته، آقای خامنه‌ای در سخنانی در مورد بحران های سیاسی عراق و لبنان گفت: “بزرگ‌ترین لطمه‌ای که دشمنان می‌توانند به یک کشور بزنند، این است که امنیت را از آن سلب نمایند، یعنی کاری که امروز در برخی کشورهای منطقه شروع کردند و امنیت را از مردم می‌گیرند.” وی تظاهرات اعتراضی در این دو کشور را حاصل توطئه خارجی قلمداد کرد و افزود: “در دنیا بیشتر از همه، آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتیبانی پول کشورهای مرتجع منطقه دارند آشوب به پا می‌کنند. این بدترین دشمنی و خطرناک‌ترین کینه‌ورزی علیه یک ملت است.” وی افزود: “به دلسوزان عراق و لبنان توصیه می‌کنم اولویتشان را علاج ناامنی قرار دهند.”

تظاهرات اعتراضی در عراق از اوایل ماه گذشته میلادی آغاز شد. پس از مدتی آرامش نسبی، دور دوم تظاهرات از اواخر ماه گذشته به راه افتاد و همچنان در بغداد و چند شهر دیگر از جمله شهرهای عمدتا شیعه‌نشین این کشور ادامه داشته است.

تظاهرکنندگان به آنچه که بی‌کفایتی و فساد تشکیلات حکومتی و احزاب و گروه‌های حاکم بر کشورشان می‌خوانند معترض بوده و خواستار کناره‌گیری دولت و اصلاحات گسترده شده‌اند. برخی از شعارهای تظاهرکنندگان حاوی مخالفت با ارتباط ویژه حکومت به رهبری شیعیان در عراق با حکومت ایران و در مواردی، شعارهایی علیه برخی مقامات حکومتی ایران بوده است.

روز دوشنبه این هفته تظاهرکنندگان در برابر کنسولگری ایران در کربلا تجمع کردند و پرچم آن را پائین آوردند. در تیراندازی ماموران امنیتی به سوی تظاهرکنندگان در این تجمع دست کم سه نفر کشته و شماری زخمی شدند.

تظاهرات اعتراضی عراق تا کنون دست کم دویست و شصت کشته و چند هزار زخمی برجای گذاشته است. بسیاری از قربانیان این تظاهرات در اثر اصابت گلوله جنگی جان خود را از دست داده‌اند.

روز گذشته، تظاهرکنندگان در بغداد یک ساختمان چند طبقه متروکه را اشغال کردند و گفتند که تک‌تیراندازان از فراز آن تظاهرکنندگان را هدف قرار می‌دادند. برخی از رسانه‌ها گفته‌اند که پس از نرمش نسبی نیروهای امنیتی در برابر تظاهرکنندگان در دور دوم تظاهرات، این نیروها در روزهای اخیر بار دیگر به شدت عمل متوسل شده و به گلوله جنگی به تظاهرکنندگان تیراندازی می‌کنند.

اخیرا خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع عراقی نوشت که در دور اول تظاهرات، شبه‌نظامیان حشد شعبی عامل تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان بوده‌اند. تعدادی از این گروه‌ها تحت حمایت مالی و تسیحاتی حکومت ایران هستند. گزارش رویترز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

لبنان نیز در هفته های اخیر شاهد تظاهرات گسترده در اعتراض به بی کفایتی و فساد دولت و احزاب و گروه های تشکیل دهنده آن بوده است. از جمله تشکل های حاضر در پارلمان و شرکت کننده در دولت لبنان، گروه حزب الله بوده است که با حکومت ایران ارتباط نزدیک دارد و از سوی آن حمایت مالی و تسلیحاتی می شود. با ادامه تظاهرات، سعد حریری، نخست وزیر دولت ائتلافی، از سمت خود کناره گرفته هرچند تا تعیین دولت بعدی، همچنان کفالت نخست وزیری را برعهده دارد.


منابع: بی بی سی،‌ رادیو فردا