ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.11.2019, 2:24
آمریکا فرزند و نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای را تحریم کرد

بی بی سی

ایالات متحده آمریکا، همزمان با سالگرد اشغال سفارت این کشور در تهران، شماری از نزدیکان رهبر ایران، از جمله مجتبی خامنه‌ای، فرزند او را تحریم کرد.

محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، وحید حقانیان معاون اجرایی این دفتر و غلامعلی حداد عادل و علی اکبر ولایتی، از مشاوران آقای خامنه‌ای در شمار تحریم‌شدگان هستند.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه و محمدحسین افشردی، معروف به محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از دیگر افرادی هستند که نامشان در این فهرست آمده است.

در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا در این ارتباط منتشر کرده، به نقل استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور آمده است که این وزارتخانه “جمعی از مقام‌های انتصابی اطراف رهبر ایران” را هدف قرار داده است.

آقای منوچین این افراد را متهم کرده که در “سیاست‌های بی‌ثبات‌سازی” آیت‌الله خامنه‌ای و “رفتارهای گسترده خباثت بار رژیم، از جمله بمب‌گذاری در قرارگاه تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در سال ۱۹۸۳ و بمب‌گذاری در مرکز یهودیان آمیا” دست داشته‌اند.

غلامعلی رشید، فرمانده قرارگا‌ه مرکزی خاتم‌الانبیاء از جمله افراد دیگری است که در فهرست تحریم ها قرار گرفته است.

حسین دهقان پوده یا حسین دهقان، وزیر سابق دفاع ایران و مشاور آیت الله خامنه‌ای در حوزه دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح نیز شامل تحریم های ثانویه شده است.

گفته می شود آقای دهقان در سال ۱۹۸۳ زمانی که ۲۴۱ سرباز آمریکایی در بمبگذاری پایگاه تفنگداران دریایی این کشور در بیروت کشته شدند در لبنان بود.

این فهرست همچنین ستاد کل نیروهای مسلح اسلامی ایران که از سه نهاد جداگانه یعنی ارتش، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی تشکیل می‌شود را نیز شامل می شود.

چهار روز پیش نیز آمریکا در تحریم‌های تازه‌ای بخش ساخت و ساز یا عمران ایران را هدف قرار داد.

آمریکا می‌گوید به این دلیل که سپاه پاسداران را با فعالیت‌های ساخت و ساز در ایران مرتبط می‌داند، این تحریم‌ها را اعمال کرده است. علاوه بر آن، معامله چند کالای استراتژیک دیگر با ایران هم تحریم شده است.

تحریم‌هایی از این دست که از سوی دولت آمریکا به شکل یک‌طرفه اعمال می‌شود، به معنای این است که تمامی دارایی‌های این افراد در آمریکا، مسدود می‌شود. همچنین هیچ یک از شهروندان و شرکت‌های آمریکایی یا شرکت‌های دیگری که در آمریکا قرار دارند، اجازه نخواهند داشت که با این افراد معامله‌ای انجام دهند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیشتر در روز سوم تیرماه، با امضای یک فرمان اجرایی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و دفتر او را تحریم کرده بود. رئیس جمهور آمریکا گفته بود که تحریم های تازه در واکنش به ساقط کردن یک هواپیمای بدون سرنشین تجسسی آمریکا در خلیج فارس و “دلایل زیاد دیگر” اعمال می شود.

به گفته دولت آمریکا رهبر ایران هدف گرفته شد چون “در نهایت او مسئول رفتار خصمانه رژیم است.”