ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 31.10.2019, 23:12
تصویب نخستین قطعنامه برای استیضاح ترامپ

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا نخستین قطعنامه درباره رسمی شدن روند استیضاح و عزل احتمالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور را تصویب کرد.  این قطعنامه با رای مثبت ۲۳۲ نماینده در مقابل ۱۹۶ رای منفی تصویب شده است.

‌تمامی نمایندگان جمهوری‌خواه به این طرح رای منفی داده‌اند. فقط دو دمکرات - از حوزه‌هایی که آقای ترامپ به راحتی در آنها برنده شده بود - علیه این قطعنامه رای دادند.

دونالد ترامپ در واکنش به تصویب رسمی شدن فرایند تحقیقات در مجلس نمایندگان، در توییتی این رویداد را «بزرگ‌ترین حقه تاریخ آمریکا» توصیف کرد.

ترامپ متهم است که کوشیده در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین وی را در قبال کمک‌های مالی متقاعد به آغاز تحقیقات درباره فساد مالی جو بایدن و پسرش هانتر بایدن کند. هانتر بایدن چند سال پیش زمانی که پدرش جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا بود عضو هیات مدیره یک شرکت انرژی فعال در اوکراین بود.

تصویب این قطعنامه می‌تواند با اعمال قوانین و ضوابطی سرآغاز فراخوان‌های بیشتر مقام‌ها به کنگره باشد و طرح اتهام‌‌‌های رسمی یا اعمال قوانینی را که بر پایه آن‌ها استیضاح ممکن می‌شود، محتمل سازد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و جمهوری‌خواهان متحد او، تحقیقات را غیرقانونی و فاقد مشروعیت و عدالت می‌دانند.

دموکرات‌ها می‌گویند می‌خواهند تحقیق کنند که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا بر رئیس دولت اوکراین برای انجام تحقیقات در مورد رقیب سیاسی‌اش فشار آورده‌است یا نه. آنها می‌گویند در صورتی که ترامپ برای انجام تحقیقات فشار آورده باشد، از قدرت خود سوءاستفاده کرده است.

در همین حال، تیم موریسون،‌ کارشناس ارشد مسائل روسیه در شورای امنیت ملی هم قرار است به پرسش‌های نمایندگان کنگره درباره این ماجرا پاسخ بگوید. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که تیم موریسون از سمت خود در شورای امنیت ملی آمریکا استعفا کرده است.

قطعنامه چه می‌گوید؟

در مرحله اول، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در هفته های آینده جلساتی علنی برای استماع شهادت شاهدان برگزار می کند. این کمیته می تواند شهادت نامه هایی که قبلا به طور خصوصی جمع آوری شده را علنی کند.

در مرحله دوم، گزارشی علنی در مورد یافته های تحقیق به کمیته قضایی ارسال خواهد شد تا در مورد “مفاد استیضاح یا سایر توصیه هایی که مناسب می داند” گزارش دهد. وکلای آقای ترامپ اجازه خواهند داشت در فرآیند تحقیقات کمیته قضایی شرکت کنند.

دلیل تحقیقات استیضاح چیست؟

در کانون این تحقیقات که ماه پیش از سوی خانم پلوسی اعلام شد، مکامله تلفنی روز ۲۵ ژوئیه میان آقای ترامپ و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین قرار دارد.

متن جسته گریخته آن مکالمه که تاکنون علنی شده نشان می دهد که آقای ترامپ خواستار تحقیق درباره بایدن ها می شود. جو بایدن از پیشتازان رقابت های مقدماتی حزب دمکرات برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است.

یک کارمند افشاگر دولت نگرانی خود درباره محتویات آن تماس را به نهادهای مربوطه گزارش کرد. هویت این افشاگر به دلایل قانونی تحت حفاظت است، اما یک نویسنده محافظه کار روز چهارشنبه از یک افسر سیا به عنوان فرد افشاگر نام برد.

از سوی دیگر تیم موریسون، که در شورای امنیت ملی به عنوان مشاور ارشد روسیه و اروپا کار کرده، روز پنجشنبه در برابر قانونگذاران شهادت می دهد.

او یکی از مقام هایی بود که اجازه استماع تماس تلفنی آقای ترامپ با رئیس جمهور اوکراین را داشت و روز چهارشنبه از پست خود استعفا کرد.

آقای موریسون قرار است روایتی دسته اول از محاوره با مقام های اوکراینی درباره درخواست های ادعایی رئیس جمهور و گره زدن کمک نظامی آمریکا به اوکراین به تحقیقات درباره بایدن ها ارائه کند.

پیش از این بیل تیلور، دیپلمات ارشد آمریکا در اوکراین، در این مورد شهادت داده بود.


منابع: رادیو فردا، بی‌بی‌سی