ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 28.10.2019, 20:57
وزیر خزانه داری آمریکا: فشارها بر ایران افزایش می‌یابد

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا که در چارچوب دیدارهای رسمی به اسرائیل سفر کرده است بعد از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور طی یک نشست مطبوعاتی مشترک اعلام کرد: فشارهای ایالات متحده بر ایران افزایش می‌یابد.

منوچین تصریح کرد: واشنگتن حداکثر فشار را بر ایران اعمال می‌کند و این اقدامات بسیار موثر است. ما همچنان به افزایش این فشار ادامه خواهیم داد.

منوچین که در اورشلیم  و در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، سخن می‌گفت جزئیات مشخصی درباره چگونگی افزایش فشار بر ایران ذکر نکرد. همزمان نتانیاهو بر افزایش فشار بر ایران اصرار می‌کرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا به نتانیاهو گفت: «ما به افزایش [فشار] بیشتر و بیشتر و بیشتر ادامه می‌دهیم. همین الان قرار نهاری سودمند با گروه کاری شما داشتم. آن‌ها به ما یک سری ایده پیشنهاد کردند که ما آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.»

منوچین گفت که هدف تحریم‌های آمریکا این است که ایران وادار شود “فعالیت‌های بد و صادرات تروریسم” را متوقف کند و “از فکر تولید موشک و توانایی‌های اتمی” دست بردارد.

نخست وزیر اسرائيل هم به منوچین گفت: «استیو، می‌خواهم از شما برای کاری که دارید می‌کنید تشکر کنم و تشویق‌تان کنم که هر چه بیشتر و بیشتر این کار را انجام دهید.»


نتانیاهو: ایران در یمن برای هدف قرار دادن اسرائیل موشک مستقر می‌کند

بنیامین نتانیاهو  همچنین در کنفرانس خبری خود با وزیر خزانه‌داری آمریکا  گفت: «ایران به دنبال توسعه تسلیحات و موشک‌های نقطه‌زنی است که قادر است هر هدفی را در خاورمیانه با دقت پنج تا ۱۰ متر مورد هدف قرار دهد.»

نتانیاهو نوع موشک‌های نقطه‌زن ایرانی را ذکر نکرد اما هشدار داد که آنها [ایرانی‌ها] در حال توسعه این موشک‌ها در داخل کشورشان هستند. به گفته نخست وزیر اسرائیل جمهوری اسلامی ایران قصد دارد موشک‌های خود را در عراق و سوریه مستقر کند و زرادخانه موشکی خود را در لبنان تا ۱۳۰هزار موشک نقطه‌زن افزایش دهد.

نتانیاهو در ادامه نشست مطبوعاتی خود با وزیر خزانه‌داری آمریکا افزود که در حال حاضر ایران کار ارسال این نوع موشک‌ها را به یمن را آغاز کرده است تا اسرائیل را در تیررس قرار دهد.

سخنان نتانیاهو درباره استقرار موشک‌های نقطه‌زن ایران در یمن برای نخستین بار مطرح می‌شود. جمهوری اسلامی ایران هنوز درباره اظهارات نتانیاهو واکنشی نشان نداده‌ است.

پیش از این مقامات ارتش اسرائیل و نخست وزیر این کشور بیشتر از سوریه و لبنان به عنوان محل استقرار موشک‌های نقطه‌زن صحبت کرده بودند.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل روز پنجشنبه دوم آبان (۲۴ اکتبر) بدون اینکه از یمن نام ببرد گفته بود که “اسرائیل در حال حاضر همزمان با چندین عرصه و دشمن برخورد می‌کند”.

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل تاکید کرد: «چالش استراتژیک اصلی اسرائیل در عرصه شمالی نهفته است. کانون آن تثبیت شدن نیروهای ایرانی و دیگران در خاک سوریه و پروژه موشک‌های دقیق (نقطه‌زن) است. در هر دو مورد ، این یک اقدام ایرانی است که از خاک کشورهایی با دولت‌های مرکزی محدود و ضعیف استفاده می‌کند.»

تاکنون اسرائیل بارها حملاتی را علیه مواضع ایران در سوریه و نیز لبنان  انجام داده است. آخرین حملات پهپادی اسرائیل به “مواضع موشک‌های نقطه‌زن ایرانی” در بیروت بوده است که ایران آن را به حزب‌الله تحویل داده بود.

خبرگزاری رویترز سوم شهریور (۲۵ اوت) گزارش داد که در این حمله یک پهپاد اسرائیلی در جنوب بیروت سقوط کرد و یک پهپاد دیگر منفجر شد.

ارتش و دولت اسرائیل خبر این حمله را مورد تایید قرار دادند اعلام کردند که “در جریان این حمله پیشگیرانه، پهپادهای تهاجمی ساخت ایران را هدف قرار داده و از این طریق مانع از حمله سپاه قدس و شبه نظامیان شیعه به مناطق شمالی کشور خود” شده‌اند.

اما روزنامه “تایمز” گزارش داد که حمله اسرائیل در بیروت به مواضعی بوده است که حزب‌الله موشک‌های نقطه‌زن را جاسازی کرده بوده است. در این حمله جعبه‌هایی مورد هدف قرار گرفته‌اند که حاوی مخلوط کن صنعتی پیشرفته بوده که برای میکس کردن سوخت جامد موشک‌های نقطه‌زن به کار گرفته می‌شود.