ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 27.10.2019, 20:07
البغدادی در کجا و چگونه کشته شد؟

اولین بار نیوزویک خبر کشته‌شدن را منتشر کرد و نوشت ابوبکر البغدادی رهبر گروه “دولت اسلامی” مشهور به داعش در روستایی در استان ادلب سوریه و در پی حمله آمریکا  کشته شده است.

نیوزویک نوشت: هنگام ورود نیروهای آمریکایی، درگیری مختصری رخ داده و سپس البغدادی که جلیقه انفجاری به تن داشته، خود را منفجر کرده است. تصور می‌شود که دو همسر البغدادی هم در این انفجار کشته شده‌اند.

ساعاتی بعد یک مقام بلندپایه پنتاگون به شبکه «الحره» (شبکه عرب‌زبان آمریکایی که رویدادهای عراق را پوشش می‌دهد) گفت: عملیات را تیم ویژه وابسته به «Navy Seal» انجام داده است. عملیات علیه تجمعی وابسته به داعش در استان ادلب سوریه انجام شد. در جریان عملیات، شماری از سران داعش از جمله البغدادی کشته شدند.

به گفته این مقام آمربکایی، بعد از آنکه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از محل البغدادی مطمئن شدند، عملیات آغاز شد. جسد البغدادی در اختیار (آمریکا) قرار گرفته است. آزمایش دی.ان.ای انجام شده و ثابت می‌کند او البغدادی است.

به گزارش شبکه ان بی سی، نیرو‌های عملیات ویژه آمریکا، رهبر داعش را نیمه‌شب گذشته (نیمه‌شب شنبه به یکشنبه) در نزدیکی روستای «باریشا» در استان ادلب سوریه در عملیاتی با حضور هلی‌کوپترها، جت‌ها و پهپاد‌های نظامی آمریکایی هدف قرار دادند.

طبق این گزارش، آمریکا در این عملیات اقدام به حمله هوایی کرد و در پی آن و پس از فرود نیروها، اقدام به جمع آوری اطلاعات کرد. در این عملیات تعدادی دیگر نیز کشته شدند. از جمله گفته می‌شود ابوالحسن مهاجر، سخنگوی داعش در این عملیات کشته شده است.

گفته می‌شود ابوبکر بغدادی پس از افشای محل اختفایش تلاش کرده که خانواده خود را از ادلب خارج کند و به سمت مرز‌های ترکیه ببرد.

دونالد ترامپ، شنبه شب در توئیتی نوشته بود که همین الان اتفاق بزرگی افتاده است.

گزارش ترامپ از چگونگی عملیات

ترامپ، ربیس جمهور آمریکا ساعاتی بعد در این مورد گفت: ۲ ساعت عملیات طول کشید. بغدادی به مدت ۲ هفته در این مکان تحت نظر بود. ۸ بالگرد و مردان بزرگ در این عملیات مشارکت داشتند. من مانند تصاویر زنده صحنه را تماشا می‌کردم. دیشب شب بزرگی برای آمریکا و جهان بود. ما روی آسمان سوریه که در دستان روسیه است، پرواز کردیم و باید از روسیه تشکر کنیم. البته آنها نمی‌دانستند ما چکار داریم می‌کنیم. کردها اطلاعات ذی قیمتی به ما دادند.

ترامپ درباره جزئیات عملیات کشتن البغدادی گفت زمانی که نیروهای آمریکایی البغدادی را محاصره کردند، او شروع به گریه کردن و دویدن کرد و هنگامی که سعی می‌کرد از دست سگ‌های نیروهای آمریکایی بگریزد، کمربند انفجاری خود را منفجر کرد و با ۳ کودکی که همراه او بودند، کشته شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: البغدادی مانند «یک سگ» و «یک ترسو» کشته شد. کشته شدن البغدادی اراده ایالات متحده آمریکا درباره پیگرد تروریست‌ها را نشان داد و کشتن حمزه بن لادن و البغدادی توان آمریکا را نشان داد.

ترامپ توضیح داد که پس از ورود نیروهای آمریکایی ۱۱ کودک از محل اختفای البغدادی به بیرون برده شدند و امن هستند. به گفته او محل استقرار البغدادی یک مجتمع ساختمانی قوی با دفاع زیاد و شبکه‌ای از تونل بود.

ترامپ گفت «البغدادی سه کودک را همراه خود برد و به مرگ کشاند.» او افزود که البغدادی «در پایان یک تونل بن‌بست کشته شد، در حالی که سگ‌های ما به دنبال او بودند او خود را منفجر کرد، تونل فروریخت و او خود را با سه کودک کشت.»

به گفته دونالد ترامپ، نیروهای آمریکایی روبات‌هایی را نیز برای ورود به تونل‌ها همراه خود برده بودند اما نیازی به فعال کردن آنها نشد.

او گفت در عملیات کشتن البغدادی هیچ یک از نیروهای آمریکایی کشته یا زخمی نشد و تنها یک سگ آمریکایی هنگامی که قصد ورود به حفره البغدادی را داشت، زخمی شد. به گفته ترامپ همه اعضای نیروهای ویژه تیم کشتن البغدادی از محل عملیات سالم بازگشته‌اند. ترامپ گفت که سگ زخمی، نیز از محل عملیات خارج شده و به «وطن» بازگشته است.

بغدادی تا آوریل گذشته (اردیبهشت) به مدت پنج سال از دیده‌ها پنهان بود. داعش در تاریخ ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) با انتشار ویدئویی ۱۸ دقیقه‌ای فردی شبیه بغدادی را نشان داد که روبروی دوربین نشسته بود و می‌گفت که «انتقام کشته شدگان و زندانیانش» را می‌گیرد.

واکنش‌های بین‌المللی به مرگ ابوبکر بغدادی

اعلام مرگ ابوبکر بغدادی، رهبر داعش واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز (یکشنبه ۲۷ اکتبر) خبر حمله نیروهای ویژه آمریکا به محل اختفای ابوبکر بغدادی و مرگ او را اعلام کرد.

آقای ترامپ تاکید کرد که این عملیات از دو هفته پیش شروع شد اما به دلیل “تغییر محل اختفا” رهبر داعش طول کشید.

رئیس جمهور آمریکا، از روسیه، ترکیه، عراق، سوریه و کُردها سپاسگزاری کرد و یادآور شد آنها از پرواز هلیکوپترهای آمریکایی بر فراز سوریه با خبر بودند.

پس از این سخنرانی، رهبران نیروهای دموکراتیک سوریه در یک نشست خبری گفتند محل اختفای رهبر داعش را نیروهای امنیتی این گروه شناسایی کرده بودند.

رهبران این گروه می‌گویند در زمان عملیات در نزدیکی یک پایگاه نظامی ترکیه در روستای باریشا در استان ادلب حضور داشته‌اند. آنها تاکید کردند که به مبارزه علیه “هسته‌های خفته” داعش ادامه خواهند داد.

نیروهای دموکراتیک سوریه حمله نظامی ترکیه به مناطق کردنشین را عامل “تاخیر یک‌ماهه” عملیات علیه ابوبکر بغدادی عنوان می‌کنند. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا این ادعا را رد کرده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه که تا پیش از خروج نظامیان آمریکا از شمال شرقی سوریه از پشتیبانی مستقیم ارتش برخوردار بودند در حالی از کشف محل اختفای رهبر داعش سخن می‌گویند که ارتش عراق هم ادعایی مشابه را مطرح کرده است.

یگان‌های مدافع خلق هم اعلام کرد که ابوالحسن مهاجر، سخنگوی داعش در این عملیات کشته شده است.

از سویی دیگر ارتش عراق اعلام کرده که اطلاعات مربوط به محل اختفای ابوبکر بغدادی را دستگاه امنیتی این کشور در اختیار آمریکا گذاشته است.

روسیه: از عملیات آمریکا بی‌خبر بودیم

وزارت دفاع روسیه در واکنش به قدردانی آقای ترامپ در همیاری با عملیات، هرگونه اطلاع از این موضوع را تکذیب کرد.

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی دولت روسیه، سرلشکر ایگور کوناشنکوف گفت: “ما از هرگونه کمک ادعا شده درباره پرواز نیروی هوایی ارتش آمریکا در محدوده هوایی ادلب در این عملیات بی‌اطلاع هستیم.”

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین در “اعتبار” موفقیت این عملیات تردید کرده و گفت: “با افزایش شمار مشارکت‌کنندگان مستقیم و کشورهای که مدعی شرکت در این عملیات هستند و هر کدام جزئیاتی کاملا متناقض را عنوان می‌کنند، سوال‌هایی موجه پیش می‌آید و درباره اعتبار و بویژه موفقیت این عملیات تردیدهایی مطرح می‌شود.”

سرلشکر ایگور کوناشنکوف تاکید کرد: “هیچ حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی یا به اصلاح ائتلاف بین‌المللی روز شنبه یا روزهای اخیر در ادلب ثبت نشده است.”

برخلاف روسیه، ترکیه به قدردانی رئیس جمهوری آمریکا واکنشی مثبت نشان داد.

رجب طیب اردوغان در توئیتی نوشت: “کشتن سرحلقه داعش نقطه عطفی در نبرد مشترک ما علیه تروریسم است. ترکیه مانند گذشته به پشتیبانی‌اش در تلاش علیه تروریسم ادامه می‌دهد.”

همچنین فخرالدین التون، مشاور ارشد رئیس جمهوری ترکیه گفت: “ترکیه افتخار می‌کند که به آمریکا، متحد ما در ناتو کمک کرد یک تروریست بدنام به دست عدالت سپرده شود.” او افزود ترکیه به “همکاری تنگاتنگ خود با آمریکا و دیگران برای مبارزه با تروریسم در همه ابعاد ادامه می‌دهد.”

در ایران، علی ربیعی، سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: “همان‌طور که با مرگ بن‌لادن ریشه ترور نخشکید، مرگ بغدادی نیز پایان داعشیسم نخواهد بود.”

بریتانیا و فرانسه؛ نخستین واکنش‌ها از اروپا

نخست‌وزیر بریتانیا مرگ ابوبکر بغدادی را “لحظه‌ای مهم” نامید و یادآور شد که مبازره با داعش “هنوز به پایان نرسیده”.

بوریس جانسون در توییتی نوشت که بریتانیا به همکاری با شرکای بین‌المللی‌اش برای پایان دادن به “فعالیت‌های وحشیانه” داعش ادامه می‌دهد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه مرگ بغدادی را “ضربه‌ای سخت” به داعش نامید و آن صرفا “یک مرحله” در نبرد با این گروه دانست. آقای مکرون شکست این سازمان تروریستی را “اولویت خاورمیانه” عنوان کرد.

فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه هم موفقیت این عملیات را به آمریکا تبریک گفت اما در توییتر هشدار داد که این به معنی پایان داعش نیست. او هم مثل نخست وزیر بریتانیا به ادامه مبارزه با گروه “دولت اسلامی” اشاره کرد.

هم‌زمان وزارت کشور فرانسه خواستار افزایش هوشیاری در پی کشته شدن بغدادی شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بازدید از یک پایگاه هوایی به سخنرانی دونالد ترامپ واکنش نشان داد و از بین رفتن رهبر داعش را “نقطه‌ عطفی مهم” نامید.


منابع گزارش: فرارو، بی‌بی‌سی، العربیه