ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.10.2019, 18:21
آزادی موقت ۶ فعال کارگری و تداوم بازداشت ۳ فعال دیگر

روز شنبه چهارم آبان ۱۳۹۸، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، ساناز الهیاری و امیرحسین محمدی فرد، چهار تن از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه و دو تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر به نام های عاطفه رنگریز و مرضیه امیری از زندان‌های قرچک ورامین و اوین با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

آزادی این شهروندان با تودیع قرار وثیقه های سنگین و پس از بازداشت های طولانی مدت صورت گرفته است. چهار متهم اعتراضات هفت تپه پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران هرکدام به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. همچنین مرضیه امیری به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق و عاطفه رنگریز به ۱۱ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، آزادی سپیده قلیان با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان قرچک ورامین، امیرحسین محمدی فرد و همسرش ساناز اله یاری هرکدام با تودیع قرار وثیقه ۸۵۰ میلیون تومانی و امیر امیرقلی با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین صورت گرفته است.

با احتساب آزادی این شهروندان تا لحظه تنظیم این گزارش دو متهم دیگر این پرونده به نام های اسماعیل بخشی و عسل محمدی کماکان در بازداشت هستند و با وجود وعده مسئولین از آزادی آنان جلوگیری شده است.

لازم به ذکر است سپیده قلیان از روز یکشنبه ۲۸ مهرماه در اعتراض به افزایش فشارهای امنیتی بر خانواده خود از جمله بازداشت و بازجویی از خواهرش، سمانه قلیان در شهر اهواز و همچنین رفتار نامناسب مسئولین با زندانیان در زندان قرچک ورامین، برای دومین بار دست به اعتصاب غذا زده و خواستار حضور هیئتی از قوه قضاییه در این زندان جهت رسیدگی به وضعیت نامناسب زندانیان شده بود. وی نهایتا ساعات پایانی شب پنجشنبه ۲ آبان با وعده مساعد مسئولین زندان مبنی بر رسیدگی به خواسته‌هایش به اعتصاب خود پایان داده بود.

روز شنبه ۱۶ شهریورماه شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، حکم متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه را صادر کرده بود. بر اساس این حکم اسماعیل بخشی به ۱۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، محمد خنیفر به ۶ سال حبس تعزیری، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری و عسل محمدی هرکدام به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند. پرونده علی نجاتی دیگر متهم این پرونده کماکان مفتوح است.

گفتنی است در تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه «تا کمتر از یک ماه دیگر رای دادگاه تجدید نظر متهمین پرونده هفت تپه صادر می شود» گفته بود: “قرار تامین ۴ نفر از این افراد تخفیف پیدا کرد و به زودی با سپردن قرار وثیقه آزاد می شوند”.

از سوی دیگر و در پرونده مربوط به بازداشت شدگان روز جهانی کارگر مرضیه امیری و عاطفه رنگریز نیز با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان های اوین و قرچک ورامین آزاد شدند.

آزادی مرضیه امیری و عاطفه رنگریز هر کدام با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی صورت گرفته است.

در تاریخ ۱۴ مردادماه جلسه دادگاه عاطفه رنگریز برگزار و روز شنبه ۹ شهریورماه حکم صادره توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به وکیل وی ابلاغ شد. بر اساس این حکم، عاطفه رنگریز به ۱۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

همچنین در تاریخ ۲۲ مردادماه ۱۳۹۸، جلسه دادگاه مرضیه امیری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شد. نهایتا در تاریخ ۲ شهریورماه حکم ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق به وی ابلاغ شد که از این حکم ۶ سال حبس قابلیت اجرایی خواهد داشت.

لازم به ذکر است مرضیه امیری به خاطر فشارهای وارده در دوران بازجویی یک بار دچار حمله صرع شده بود. هرانا پیشتر طی گزارشی از محرومیت‌های درمانی و دسترسی مرضیه امیری به خدمات پزشکی در زندان اوین خبر داده بود.

مرضیه امیری و عاطفه رنگریز روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، به همراه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شده بودند.

لازم به ذکر است جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه ندا ناجی، دیگر بازداشت شده این تجمع نیز در تاریخ ۲۲ آبان ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. علیرغم آزادی این شهروندان، ندا ناجی کماکان در زندان قرچک ورامین به سر می برد.


استقبال شماری از فعالان کارگری از عاطفه گلریز