ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 25.10.2019, 21:54
شمار کشته‌های اعتراضات روز جمعه عراق به ۳۰ نفر رسید

کمیساریای عالی مستقل حقوق بشر عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که امروز بر اثر درگیری معترضان با نیروهای امنیتی و محافظان ساختمان‌های احزاب سیاسی در بغداد و استان‌های جنوبی این کشور ۳۰ معترض جان خود را از دست داده‌اند.

براساس این بیانیه در بغداد ۸ نفر، در میسان ۹ نفر، در ذی‌قار ۹ تن، در بصره ۳ نفر و در مثنی نیز یک نفر بر اثر این درگیری جان باختند. همچنین ۲۳۱۲ نفر از جمله نیروهای امنیتی هدف تیراندازی یا کپسول‌های گاز اشک‌آور قرار گرفته و زخمی شدند.

در بیانیه مذکور با اعلام اینکه ۲۷ ساختمان متعلق به نهادهای دولتی و احزاب سیاسی در استان‌های ديوانيه، وميسان، ذی‌قار، بصره و بابل نیز به آتش کشیده شده و آسیب دیده‌اند، آمده است: وزارت بهداشت عراق با پرهیز از اعلام شمار مجروحان و شهدا بعث گمراهی افکار عمومی می‌شود و به دلیل این اقدام مغایر با اصول بخش اطلاعات شفاف و حق دریافت اطلاعات علیه این وزارتخانه طرح دعوی خواهیم کرد.

پلیس و نهادهای بهداشتی و درمانی به  خبرگزاری فرانسه گفته‌اند، بیش‌ترین آمار کشته‌شدگان مربوط به زمانی است که تظاهرکنندگان قصد ورود به دفتر گروه شیعه مسلح “عصائب اهل الحق” را در دو شهر جنوبی کشور داشتند. این گروه مورد حمایت ایران قرار دارد.

رویترز نیز در گزارشی مشابه نوشته است، یک افسر اطلاعاتی دولت و یک عضو گروه “عصائب اهل الحق” در درگیری با تظاهرکنندگان در شهر عماره در جنوب این کشور جان خود را از دست دادند.

مردم عراق از یکم اکتبر جاری گاه گاهی در اعتراض به فساد، بی‌کاری و کمبود خدمات عمومی در بغداد و مناطق جنوبی این کشور تظاهرات ضددولتی برپا می‌کنند. نیروهای امنیتی عراق با توسل به گاز اشک آور در صدد متفرق کردن معترضانی برآمدند که قصد نزدیک شدن به ساختمان‌های دولتی در منطقه به شدت حفاظت شده سبز را در بغداد داشتند. معترضان، اعتراضات روز جمعه ۲۵ اکتبر را دومین موج مخالفت‌ها علیه فساد اقتصادی در کشور خوانده‌اند.

اعتراضات عراق در اوایل ماه جاری علیه فساد و بیکاری آغاز شد. معترضان خواستار اصلاحات سیاسی گسترده و مقابله با نابسامانی‌های اقتصادی شده‌اند. فعالان از مردم خواسته بودند، روز جمعه در سالگرد نخستین روز نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی به خیابان‌ها آمده و علیه دولت تظاهرات کنند.

از زمان روی کار آمدن دولت عادل عبدالمهدی در عراق، این شدیدترین اعتراض‌های مردمی است. تظاهرکنندگان به بیکاری، فساد مالی و ناکارآمدی خدمات عمومی اعتراض دارند. در عراق از هر پنج شهروند یک نفر در فقر زندگی می‌کند. بانک جهانی می‌گوید، نرخ بیکاری جوانان این کشور حدود ۲۵ درصد است.

به گفته خبرگزاری فرانسه، عراق دومین تولیدکننده نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است و همزمان به گفته سازمان شفافیت بین‌المللی، در فهرست فاسدترین کشورهای جهان رتبه ۱۲ را داراست.

در اوایل اکتبر در این کشور در اعتراضات وسیع ضد دولتی بیش از ۱۵۰ نفر جان خود را از دست دادند.


منابع: آناتولی، بی‌بی‌سی، دویچه وله