ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 25.10.2019, 20:25
سازوکار آمریکا برای تجارت اقلام انساندوستانه با ایران

بی بی سی

وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده است که با همکاری وزارت خارجه این کشور ساز و کاری جدید ایجاد می‌کند تا به شفافیت مالی و اقدامات احتیاطی در خصوص معامله اقلام انسان‌دوستانه با ایران، از جمله غذا و دارو، کمک کند.

آمریکا با متهم کردن ایران به پشتیبانی مالی تروریسم و پولشویی، گفته این مکانیسم برای اطمینان از آن است که معامله اقلام انسان‌دوستانه به عنوان پوششی برای فعالیت‌هایی چون توسعه برنامه موشک‌های بالستیک استفاده نشود.

وزارت دارایی آمریکا گفته روندی را ایجاد می‌کند که به دولت‌های مشارکت‌کننده در آن و همچنین بانک‌ها و موسسات مالی برای تضمین رعایت اقدامات احتیاطی لازم در معامله کمک کند.

در بیانیه وزارت دارایی آمریکا آمده که این روند شامل ارائه “میزانی قابل توجه و بی‌سابقه از اطلاعات” درباره ماهیت معامله و طرف معامله ایرانی خواهد بود.

پس از آن که دونالد ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج کرد و تحریم‌های ایران را بازگرداند، آمریکا گفته معامله اقلام انسان‌دوستانه چون غذا و دارو شامل تحریم‌هایش نمی‌شود، اما مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی عملا تجارت خارجی این اقلام را برای طرف‌های ایرانی دشوار کرده است.

وزارت دارایی آمریکا گفته اقدامات احتیاطی بیشتر در معامله با ایران از آن رو ضروری است که ایران هنوز معیارهای مورد نظر گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ( FATF) را محقق نکرده است.

دولت حسن روحانی با گروه ویژه اقدام مالی برای تصویب قوانین لازم و پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی به توافق رسیده و مجلس ایران هم لوایح مورد نظر دولت را تصویب کرده، اما با مخالفت شورای نگهبان دو مصوبه مجلس در این زمینه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و ماه‌ها است که مجمع تشخیص درباره آنها تصمیم نمی‌گیرد.

آمریکا می‌گوید ساز و کار مورد نظرش به طرف‌های معامله با ایران کمک می‌کند تا وارد معامله‌ای با افراد و نهادهای تحریم‌شده در ایران نشوند.

وزارت دارایی و خارجه آمریکا از معامله‌کنندگان با ایران می‌خواهند تا اطلاعات ثبتی، فهرست اعضای هیات مدیره و ساختار شرکت طرف معامله در ایران را به آمریکا ارائه کنند.

اطلاعات بانکی ماهانه شرکت ایرانی، فهرست نهادها یا افراد تحریم‌شده طرف معامله با آن در ایران، جزئیات اطلاعات تجاری و پشتیبانی و تراکنش‌های مالی بین فروشنده خارجی و طرف ایرانی و تعهد کتبی طرف ایران مبنی بر نفروختن مستقیم یا غیرمستقیم کالاهای خریداری‌شده به افراد و نهادهای تحریم‌شده، از جمله اطلاعات و مدارکی است که آمریکا برای معامله با ایران خواهان دریافت آن شده است.