ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.10.2019, 21:01
ترامپ دستور لغو تحریم‌ها علیه ترکیه را صادر کرد

دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمریکا طی سخنانی در کاخ سفید در خصوص توافق بین ترکیه و ایالات متحده در خصوص عملیات چشمه صلح ترکیه و توقف ۱۲۰ ساعته این عملیات اظهار داشت: دستور لغو تحریم‌ها علیه ترکیه که در ۱۴ اکتبر و در رابطه با عملیات (چشمه صلح) اعمال شده بود را صادر کردم.

ترامپ همچنین افزود: آتش‌بس برقرار شده در شمال سوریه به حالت پایدار درآمده است. در عمق ۲۰ مایلی (۳۲ کیلومتری) منطقه امن ایجاد شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت در مرز ترکیه و سوریه گفت: دولت ترکیه امروز صبح، به دولت من خبر داده که آنها مبارزه و عملیات در سوریه را متوقف کرده‌اند. در حال حاضر کشورهای منطقه، برای کمک به فعالیت‌های پلیسی در مرز ترکیه و سوریه باید مسئولیت کامل را بپذیرند. ما می‌خواهیم کشورهای دیگر نیز وارد این منطقه شوند. ما امنیت نفت را تامین کرده‌ایم، بنابراین تعداد کمی از سربازان آمریکایی در مناطق دارای نفت باقی خواهند ماند.

بگذار دیگران در این خاک خونین بجنگند

ترامپ با تاکید بر اینکه آمریکا خیلی بیشتر از زمانی که باید بماند در سوریه باقی مانده است، تصریح کرد: بگذارید دیگران در این منطقه و خاک خونین بجنگند. اگر ترکیه از تعهد خود عدول کند، تحریم‌ها باز خواهند گشت. انتظار داریم که ترکیه به وعده خود در مورد زندانیان داعش عمل کند. از اروپا می‌خواهیم جنگجویان داعشی خود را ببرد.

وی افزود: آمریکا توانست داعش را در سوریه از بین ببرد. حالا ترکیه و سوریه و دیگر کشورها باید تلاش کنند تا داعش دوباره به اشغال مناطق دست نزند.

پاسخ منفی به درخواست «مقابله نظامی با ترکیه»

ترامپ گفت: برخی از مفسران سیاسی خواستار برداشتن یک گام نظامی جدید علیه ترکیه شدند. من به آن فکر نمی‌کنم. چنین اقدام نظامی، به معنای به میدان آوردن دهها هزار نفر در برابر ترکیه و اردوغان و یک متحد قدرتمند ناتو که رابطه بسیار خوبی نیز با ما دارد محسوب می‌شود. من مخالف آن هستم. کسانی که خواستار اقدام علیه ترکیه هستند قصد دارند ایالات متحده را به حلقه مشکلات در خاورمیانه وارد کنند.

وی افزود: آنها فقط حرف می‌زنند، آنها کاری انجام نمی‌دهند. نمی‌دانند چه تعداد سرباز آمریکایی در این درگیری‌های قدیمی در خاورمیانه جان خود را از دست دادند؟ سیاست‌های مداخله‌گر آمریكا در قبال خاورمیانه دیر به اتمام رسیده است. من مسیری متفاوت را دنبال خواهم کرد و این مسیر پیروزی آمریكاست.

ترامپ خاطرنشان كرد كه وی از ورود آمریکا به جنگ پر هزینه جدید در خاورمیانه جلوگیری كرده است و معتقد است تصمیم درستی گرفته است.

اوباما به وعده‌های خود عمل نکرد

رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: دولت قبلی (دولت اوباما) گفت اسد باید برود. آنها به راحتی می‌توانند به این نتیجه برسند، اما این کار را نکردند. در عوض، آنها در مورد خطوط قرمز بسیار قوی صحبت کردند. سپس کودکان توسط گاز شیمیایی کشته شدند و آنها (دولت اوباما) هیچ کاری برای تحقق وعده‌های خود انجام ندادند. سپس بچه‌ها کشته شدند و من با موشک ۵۸ به قول خود عمل کردم. در پایان ۸ سال جستجو برای تغییر رژیم، ما هنوز سربازانی داشتیم. ما ۸ هزار میلیارد دلار برای جنگ در خاورمیانه هزینه کردیم. خاورمیانه امروز ناامن‌تر و ناپایدارتر از همه این درگیری‌ها است.

ترامپ از اردوغان تشکر کرد

ترامپ همچنین با تشکر از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: ما با رئیس جمهور اردوغان رابطه بسیار خوبی داریم. رهبری که کشور خود را بسیار دوست دارد. او کار درست را برای کشورش انجام داد. ما به زودی با وی ملاقات خواهیم کرد.

وی افزود: من می خواهم از ژنرال مظلوم (فرهاد عبدی شاهین، نام کد مظلوم کوبانی، یکی از رهبران گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ) به خاطر درکش تشکر کنم. این امر جان دهها هزار نفر از کردها را در مدت زمان بسیار کوتاهی نجات داد.

استقبال ناتو از توافق ترکیه و آمریکا درباره سوریه

ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، قبل از اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو این سازمان «ناتو» در بروکسل گفت: تحولات آخیر در سوریه را امیدوارکننده می‌دانم.

دبیرکل ناتو در مورد توافق میان آمریکا و ترکیه نیز اظهار داشت: خوشحالم که خشونت در شمال سوریه کاهش یافته است.

او افزود: تحولات اخیر نشان می دهد که راه حل سیاسی در سوریه ممکن است و به کاهش تنش در شمال شرق این کشور کمک خواهد کرد.

استولتنبرگ درباره دیدار اخیرش با رئیس جمهور ترکیه نیز تصریح کرد:

«در این دیدار نگرانی‌های موجود را ابلاغ کردیم. ترکیه نگرانی های امنیتی مشروعی دارد. هیچ‌کدام از اعضای ناتو بیش از ترکیه هدف حملات تروریستی قرار نگرفته‌اند».

ینس استولتنبرگ در پایان اظهار داشت: هنوز برای قضاوت در مورد توافق دیروز رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین؛ رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در سوچی زود است.

خبرگزاری آناتولی


تفاهم نامه بین ترکیه و فدراسیون روسیه

رئیس جمهور جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان و رئیس فدراسیون روسیه، ولادیمیر پوتین در مورد نکات زیر به توافق رسیدند:

۱. دو طرف تعهد خود را برای حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و حمایت از امنیت ملی ترکیه مجددا تأکید می‌کنند.

۲. آنها بر عزم خود در مبارزه با تروریسم به هر شکل و نوع آن و برهم زدن برنامه‌های جدایی‌طلبانه در خاک سوریه تأکید می‌کنند.

۳. در این چارچوب، وضع موجود در منطقه عملیاتی چشمه صلح که شامل تل ابیض و راس العین با عمق ۳۲ کیلومتر است، حفظ می‌شود.

۴. هر دو طرف بر اهمیت توافقنامه آدانا تأکید می‌کنند. فدراسیون روسیه در شرایط فعلی اجرای توافق‌نامه آدانا را تسهیل خواهد کرد.

۵.  از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر ۲۳ اکتبر ۲۰۱۹، پلیس نظامی روسیه و مرزبانان سوریه وارد طرف سوری و مرز ترکیه و سوریه، به غیر از محدوده عملیات چشمه صلح می‌شود تا خروج عناصر YPG و سلاح های آنها تا عمق ۳۰ کیلومتری از مرز ترکیه - سوریه تسهیل کنند. این عملیات باید در مدت ۱۵۰ ساعت تمام شود. پس از آن گشت‌های مشترک روسی و ترکی در غرب و شرق منطقه عملیات چشمه صلح با عمق ۱۰ کیلومتری به جز شهر قامیشلی آغاز می‌شود.

۶. همه عناصر YPG و سلاح‌های آنها از از منبج و تل رفعت خارج خواهند شد.

۷. هر دو طرف اقدامات لازم را برای جلوگیری از نفوذ عناصر تروریستی انجام می‌دهند.

۸. تلاش‌های مشترک برای تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه پناهندگان آغاز خواهد شد.

۹.  یک ساز و کار مشترک نظارتی و راستی‌آزمایی برای نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه و هماهنگی‌ها برای آن تشکیل خواهد شد.

۱۰. دو طرف به تلاش برای یافتن راه حل سیاسی پایدار برای مناقشه سوریه در  چارچوب مکانیسم آستانه ادامه خواهند داد و از فعالیت کمیته قانون اساسی حمایت می‌کنند.