ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.10.2019, 16:24
عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه آغاز شد

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه در توییتر از آغاز عملیات نظامی کشورش در شمال سوریه خبر داد. او نوشت: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش ملی سوریه عملیاتی را علیه پ‌ک‌ک، یگان‌های مدافع خلق و داعش به پیش می‌برند. ماموریت ما جلوگیری از ایجاد کریدور ترور در مرزهای جنوبی ترکیه و برقراری صلح در منطقه است.»

ترکیه نام این عملیات  هوایی و زمینی را “چشمه صلح” گذاشته است. اردوغان در دومین پیام توییتری گفت، ترکیه پس از ایجاد منطقه امن، آوارگان سوری را در آنجا مستقر خواهد کرد.

رویترز به نقل از محافل امنیتی ترکیه نوشت، عملیات مربوطه با حملات هوایی شروع می‌شود و با آتش‌ توپخانه و خمپاره‌انداز ادامه خواهد یافت. به گزارش همین خبرگزاری، ارتش ملی سوریه (نظامیان مخالف اسد) که مورد حمایت ترکیه قرار دارد، به کلیه نیروهایش دستور داده که با تمام قوا و بدون هیچ گذشت، علیه ی‌پ‌گ بجنگند.

اطلاعیه وزارت دفاع ترکیه

وزارت دفاع ترکیه در اطلاعیه‌ای با آغاز عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه، هدف این عملیات را تامین امنیت ملی ترکیه خواند.

به گزارش ایرنا از آنکارا در اطلاعیه وزارت دفاع ملی ترکیه آمده است: نیروهای نظامی ترکیه برای تامین امنیت مرزهای خود، ممانعت از ایجاد یک کریدور ترور در مرزهای جنوبی ترکیه، مبارزه با گروه های تروریستی که امنیت ملی ترکیه را مورد تهدید قرار داده اند و در راس آنها مبارزه با پ. ک.ک/ پی. وای دی و داعش، بازگشت سوری ها به کشورشان اقدام به عملیات نظامی چشمه صلح کرده است.

از سوی دیگر در حساب توییتری وزارت دفاع ملی ترکیه آمده است: از ساعت ۱۴ به بعد (یعنی دو ساعت قبل از آغاز عملیات نظامی) آمریکا، روسیه، انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ناتو و دبیرکل سازمان ملل در جریان عملیات نظامی قرار گرفته و به آنان اطلاعاتی ارایه شده است.

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه در ارتباط با عملیات نظامی ترکیه در سوریه نوشت: عملیات چشمه صلح منطبق با حقوق بین الملل، قوانین سازمان ملل و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل در مورد مبارزه با ترور است.

وی در حساب توییتر خود نوشت: عملیات چشمه صلح، برای پاکسازی منطقه از تروریستها، تامین امنیت مرزهای و تمامیت ارضی سوریه، فراهم آوردن زمینه بازگشت امن مهاجرین سوری به کشورشان، تامین صلح و آرامش منطقه  در چارچوب حقوق بین المللی، ماده ۵۱ اساسنامه سازمان ملل و مصوبات شورای امنیت در راستای مبارزه با ترور انجام می شود.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه ساعت ۱۶ به وقت محلی از آغاز عملیات نظامی در سوریه از سوی نیروهای نظامی ترکیه خبر داد.

عملیات با بمباران مناطقی که گفته می‌شود تروریستها در آن اسکان دارند در منطق تل ابیاد و رسولاین آغاز شده و به گفته منابع نظامی عملیات نیروی زمینی ترکیه در بعد از بمبارانهای هوایی آغاز خواهد شد.

بمباران های هوایی توسط هواپیماهایی که از پایگاههای نظامی ترکیه در دیاربکر و اینجرلینک که در نزدیکی مناطق مرزی سوریه هستندانجام می‌شود.

واکنش کردهای سوریه

یک سخنگوی نیروهای کرد در شمال سوریه گفته که نقشه جنگی ترکیه برای حمله به این منطقه آغاز شده است. جنگنده‌های ترکیه مواضعی در راس‌العین را بمباران کرده‌اند.

کردهای شمال و شرق سوریه در واکنش به آغاز عملیات ترکیه، بسیج عمومی اعلام کرده‌ و از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند جلوی یک فاجعه انسانی در شمال سوریه را بگیرد.

مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه در توییتی نوشته است: «جنگنده‌های ترکیه بمباران مناطق غیرنظامی را شروع کرده‌اند. مردم منطقه به وحشت افتاده‌اند.»

فعالان رسانه‌ای روژاوا (کردستان سوریه) گفته‌اند که شهر مرزی “تل ابیض” نیز که خالی از سکنه است و تنها رزمندگان در آن حضور دارند، مورد هدف قرار گرفته است. خبرگزاری آلمان می‌نویسد کردها در حال آماده کردن بیمارستان‌ها هستند و بر بالای برخی ساختمان‌ها، تک تیراندازها نگهبانی می‌دهند.

رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که اردوغان درباره عملیات سوریه با پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت‌وگوی تلفنی کرده بود.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) را که گروه اصلی نیروهای دمکراتیک سوریه است، جریانی “تروریستی” و شاخه سوری حزب کارگران کردستان “پ‌ک‌ک” می‌داند. ترکیه پیش‌تر نیز دو بار علیه کردهای سوریه عملیات “شاخه زیتون” و “سپر فرات” را انجام داده است.

واکنش‌های بین‌المللی به عملیات ترکیه

دولت فرانسه حمله ترکیه به شمال سوریه را به شدت محکوم کرده است.

به گفته وزیر امور اروپایی فرانسه این کشور به همراه آلمان و بریتانیا در حال تهیه بیانیه‌ای مشترک هستند که در آن به صراحت عملیات نظامی علیه کردها در شمال سوریه را محکوم کنند.

آلمان با انتقاد از حمله ترکیه گفته است که این اقدام خطر بازگشت داعش و به هم زدن بیشتر ثبات منطقه را به دنبال دارد.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، هم از ترکیه خواسته عملیات نظامی علیه کردها را متوقف کند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها فرانسه و بریتانیا احتمالا درخواست تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت را در این زمینه خواهند داد.

در آمریکا لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که عموما به عنوان متحد آقای ترامپ شناخته می‌شود، تهدید کرده است که کنگره آمریکا ترکیه را وادار به دادن “هزینه‌ای سنگین” خواهد کرد. او همچنین هشدار داده که این اقدام بازگشت داعش را “تضمین می‌کند.”

آقای گراهام پیشتر هم گفته بود که در صورت حمله ترکیه به شمال سوریه، به همراه یک سناتور دموکرات طرح تحریم ترکیه و اخراج این کشور از ناتو را ارائه خواهد داد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران قبل از شروع عملیات ترکیه گفته بود: «نگرانی ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی‌اش باید برطرف شود اما توافقات پشت پرده در این باره به نفع منطقه نیست.»

جمهوری اسلامی ایران در جنگ داخلی سوریه از رژیم بشار اسد دفاع می‌کند،

وزارت خارجه سوریه می‌گوید با اتکاء به قانون جلوی هرگونه تهاجم ترکیه خواهد ایستاد. دمشق یک روز قبل، آنکارا را به توسعه‌طلبی متهم کرده و گفته بود اگر ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شود، توافق آستانه منتفی خواهد شد و ارتش سوریه حمله به استان ادلب را از سر می‌گیرد.


منابع: دویچه وله، بی‌بی‌سی، ایرنا