ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.10.2019, 9:55
زنان سیاستمدار آلمانی آماج نفرت و تهدید

دویچه وله فارسی

خصومت و نفرت‌پراکنی علیه سیاستمداران زن در آلمان ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. تحقیقی تازه در آلمان نشان می‌دهد ۹۰ درصد از زنان نماینده مجلس آلمان، هدف نفرت بوده‌اند. زنان سیاستمدار چه می‌گویند؟

«مسلم است که حس خوبی نیست وقتی صبح زود از خواب پا می‌شوی و گوشی همراهت را دست می‌گیری و می‌خوانی که نوشته‌اند، چه‌قدر احمق یا چه قدر زشت هستی. البته که روی آدم تأثیر می‌گذارد.»

این جمله‌ها از یک سیاستمدار زن آلمانی است. از کاتارینا شولتسه، نماینده حزب سبزها در مجلس ایالتی بایرن آلمان. شولتسه سیاست را در بایرن متحول کرد؛ از پاییز سال پیش، ۳۸ کرسی پارلمان ایالتی بایرن متعلق به حزب او (سبزها)ست. اما موفقیت برای این زن سیاستمدار که یکی از رهبران اپوزیسیون در پارلمان ایالتی بایرن است، آنچنان که خود می‌گوید، روی زشت و بی‌رحمانه‌ای هم داشته است.

نتایج یک تحقیق تازه در آلمان نشان می‌دهد که نفرت‌پراکنان در پی قربانیانی می‌گردند که برای نمونه بتوانند صدای آنها را به هنگام کارزارهای انتخاباتی خفه کنند. در انتخابات ایالتی سال ۲۰۱۸ قرعه به نام کاتارینا شولتسه به عنوان کاندیدای اصلی حزبش افتاد. کارزاری علیه او در شبکه‌های اجتماعی از سوی فعالان راستگرا شکل گرفت؛ آنها کاربران را فراخواندند که دنبال “آشغال‌ها” بگردند و آنها را به طور گسترده‌ای انتشار دهند.

شولتسه اما تنها نیست. او تنها زن سیاستمدارای نیست که با سخنان تنفرآمیز دست و پنجه نرم می‌کند و بارها و بارها با تهدید روبرو شده است.

تحقیقات مجله تلویزیونی “رپورتر مونشن” شبکه اول تلویزیون آلمان نشان می‌دهد که نفرت در شبکه‌های اجتماعی به ویژه علیه زنان سیاستمدار شکل‌های افراطی جدیدی به خود گرفته است.

”تقریبا همه هدف تنفر و تهدید بوده‌اند”

نتایج نظرسنجی مربوط به این تحقیق که نمایندگان زن پارلمان آلمان در آن شرکت کرده‌اند، شوکه‌آورند: ۸۷ درصد از این زنان تاکنون هدف نفرت‌ و تهدید در شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند و برخی می‌گویند تقریبا هر روز با این مسئله روبرو هستند. در ۵۷ درصد از موارد، سخن از خصومت‌ها و حمله‌های جنسی است.

“آنکه دُمشایت‌بِرگ” یکی از نمایندگان است که نمونه‌ای از آزارها و تهدیدها را به تصویر می‌کشد: «برایم آرزو می‌کنند که یک سیاه‌پوست تا سر حد مرگ به من تجاوز کند.  گفته می‌شود، چه قدر زشت هستم، آنقدر که حتی مسلمانان به من تجاوز نمی‌کنند. می‌بینیم که در این موارد اغلب همپوشانی هست میان اظهارات جنسی و نژادپرستانه.»

شکایاتی که متوقف شده‌اند

۳۸ درصد گفته‌اند که علیه تهدید و توهین شکایت کرده‌اند. در دو سوم موارد اما روند حقوقی رسیدگی به شکایات متوقف شده است. دیگر موارد هم مسکوت مانده‌اند. برخی مسوولان حقوقی آلمان مسئولیت بیشتر در این زمینه را متوجه پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک می‌دانند که فضایی برای توهین‌هایی از این دست در اختیار نفرت‌پراکنان قرار می‌دهند.

ماریا ورزیگ، رئیس کانون وکلای زنان آلمان  می‌گوید، دسته‌ای از توهین‌ها دارای مؤلفه‌های کیفری هستند و در این مورد می‌توان با استناد به حقوق مدنی با آنها مقابله کرد. او از حق قانونی فرد مورد حمله قرار گرفته در برابر آنکه مرتکب این عمل شده، سخن می‌گوید.

رئیس کانون وکلای آلمان اما همزمان با اشاره به کاستی‌های حقوقی در این زمینه می‌گوید: «شاید موضوع هنوز آن طور که باید و شاید در حوزه پیگرد حقوقی، جدی گرفته نمی‌شود.»

آنها که می‌خواهند تسلیم شوند

۱۱ درصد از پرسش‌شوندگان زن سیاستمدار گفته‌اند که حجم توهین‌ها و تهدیدها باعث شده، به عنوان سیاستمدار زن به شغل خودشان به دیده تردید بنگرند.

برنامه تلویزیونی “رپورتر مونشن” شبکه اول تلویزیون آلمان، از تمامی ۲۲۱ زن نماینده پارلمان برای شرکت در این نظرسنجی دعوت کرد. اما تنها ۷۷ نفر به این دعوت پاسخ مثبت دادند.