ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 08.10.2019, 21:02
ترامپ: کردهای سوریه را به هیچ وجه رها نخواهیم کرد

دویچه وله فارسی

یک روز پس از انتشار خبر خروج نظامیان آمریکایی از مناطق کردنشین شمال سوریه و حرکت نظامیان ترکیه به سمت این مناطق، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به بروز هر گونه درگیری نظامی “غیر اجباری و غیرضروری” به آنکارا هشدار داد.

دونالد ترامپ عصر سه‌شنبه (به وقت اروپای مرکزی) در چند پیام توئیتری به درگیری‌های احتمالی میان ارتش سوریه و کردها واکنش نشان داد و از جمله نوشت: «ما ممکن است در حال ترک سوریه باشیم اما به هیچ وجه کردها، این مردمان خاص و جنگجویان فوق‌العاده را ترک نکرده‌ایم.»

او هم‌زمان ترکیه را هم‌پیمان ناتو و یک “شریک تجاری بزرگ” آمریکا خواند و رابطه واشنگتن و آنکارا را بسیار خوب توصیف کرد.

ترامپ روز گذشته در همان حال که از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و آغاز احتمالی حمله نظامیان ترکیه به کردهای سوری خبر می‌داد به آنکارا هشدار داده بود که اگر دست به اقدامی بزند که از نظر او “خارج از حد و مرز” تشخیص داده شود اقتصاد این کشور را نابود می‌كند.

ترامپ و تهدید مجدد ترکیه

رئیس جمهوری آمریکا هشتم اکتبر در پیام توئیتری دیگری با اشاره به جمعیت بزرگ کردها در ترکیه نوشت: «گرچه ما فقط ۵۰ نظامی در این بخش از سوریه داشتیم که جابه جا شده‌اند، هر عملیات نظامی غیراجباری و غیرضروری ترکیه برای اقتصاد و ارز بسیار شکننده آنها پیامدهای ویرانگری خواهد داشت. ما به کردها به لحاظ مالی / تسلیحاتی کمک می‌کنیم.»

کردهای سوریه برای بیرون راندن شبه‌نظامیان گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) از شمال و شمال شرقی سوریه با نظامیان آمریکا همکاری تنگاتنگی داشته‌اند. بر همین اساس خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه در آستانه هجوم نظامیان ترکیه با انتقادهای زیادی رو برو شده است.

روزنامه سوری الوطن روز سه‌شنبه به نقل از فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه، واشنگتن را به بازی دادن کردها متهم کرد و گفت که دمشق خواستار بازگشت آنها “به آغوش میهن” است.

کردهای سوریه با یاری بازوی نظامی آنها که یگان‌های مدافع خلق خوانده می‌شوند به صورت خود مختار منطقه‌ای که اکثریت ساکنان آن کرد هستند را اداره می‌کنند.

ترکیه قصد دارد با اشغال منطقه‌ وسیعی در شرق رود فرات که تا مرز عراق می‌رسد کردهای سوریه و متحدان آنها از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را عقب براند و تا حدود دو میلیون از مهاجران سوری که اغلب عرب‌تبار هستند را در این مناطق اسکان دهد.

تا کنون درباره پاسخ کردها به دعوت دمشق برای بازگشت “به آغوش میهن” خبری منتشر نشده است. خبرگزاری فرانسه می‌گوید ظاهرا بین کردها و مقامات دمشق مذاکراتی صورت گرفته که نتیجه آن مشخص نیست.

حمله احتمالی ترکیه به کردهای سوری و خروج نیروهای آمریکا از منطقه با واکنش دو بازیگر اصلی تحولات سوریه، جمهوری اسلامی و روسیه روبرو شده است.

بی‌خبری مسکو، نگرانی تهران

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که مسکو در جریان برنامه‌های آمریکا برای خروج سربازانش از شمال شرق سوریه قرار نداشته است. او می‌گوید روسیه تحریکات در منطقه را به دقت زیر نظر دارد اما مشخص نیست چه تعداد از نیروهای آمریکایی در آنجا باقی خواهند ماند.

همزمان با این اظهارات، وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبر ورود احتمالی نظامیان ترکیه به خاک سوریه را نگران‌کننده خواند و در بیانیه‌ای نوشت: «چنین اقدامی در صورت وقوع، نه تنها نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف نخواهد کرد؛ بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده‌ای خواهد شد و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با هر گونه عملیات نظامی احتمالی مخالف است.»

خبر خروج نیروهای آمریکا و حرکت نظامیان ترکیه به سوی مناطق مرزی سوریه تقریبا همزمان و پس از گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ و همتای ترک او رجب طیب ارودغان منتشر شد. این تحولات در کشورهای غربی و داخل ایالات متحده نیز با انتقادهای زیادی روبرو بوده است.

مخالفت در داخل و خارج آمریکا

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و از حامیان ترامپ تصمیم او در مورد سوریه را “کوته‌بینانه” خوانده و هشدار داده که این تصمیم تمام دستاوردهای آمریکا را از بین می‌برد و منطقه خاورمیانه را درگیر هرج و مرج اضافه‌ای خواهد کرد.

اندرو موریسون، معاون وزیر خارجه بریتانیا نیز روز سه‌شنبه از ترکیه خواست از هر اقدام یک‌جانبه در سوریه خودداری کند و هشدار داد چنین اقدامی ثبات منطقه را به خطر می‌آندازد و تهدیدی برای موفقیت شکست داعش در بلند مدت خواهد بود.

سویم داغ دلن، عضو فراکسیون چپ‌ها در پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) پا را از این فراتر گذاشته و از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که اقدام ترکیه در لشکرکشی به خاک سوریه را به عنوان “نقض قوانین بین‌المللی” محکوم کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، تحولات شمال سوریه و حرکت نظامیان ترکیه به سمت منطقه شرق فرات محور اصلی یک گفت‌وگوی تلفنی میان مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و سرگئی لاوروف، همتای روسی او در روز سه‌شنبه بوده است. در مورد جزئیات این گفت‌وگوها گزارشی منتشر نشده است.