ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 03.10.2019, 20:36
ادامه خروج ایران از برجام به افزایش تنش منجر می‌شود

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه ۱۱ مهر (سوم اکتبر) اعلام کرد گام جدید ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام به افزایش تنش‌ها منجر خواهد شد.

به گزارش رویترز،  لودریان روز پنجشنبه در نطقی در کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه با اشاره به ضرب‌الاجل ایران برای آغاز چهارمین گام برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود گفت ایران و آمریکا یک ماه دیگر برای آمدن به میز مذاکره فرصت دارند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در ماه‌های گذشته، از جمله در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، با ارائه پیشنهادهایی برای میانجیگری بین ایران و آمریکا تلاش کرده و از جمله به دنبال ترغیب حسن روحانی و دونالد ترامپ، همتایان ایرانی و آمریکایی خود برای ملاقات با یکدیگر بود.

به نوشته نشریه آمریکایی «پالیتیکو» روسای جمهور ایران و آمریکا بر سر طرحی ۴ بندی به عنوان مبنایی برای دیدار با یکدیگر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل توافق کرده‌ بودند. در سند مورد اشاره نشریه پالیتیکو، تهران موافقت کرده «هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای خودش را می‌پذیرد.» تهران همچنین متعهد شده بود «ایران از هر گونه ستیزه‌جویی خودداری خواهد کرد و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه خواهد بود.»

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به این تلاش‌ها گفت: “از نظر ما این پیشنهادها، که به نتیجه نرسیدند، هنوز قابل بررسی هستند و این به ایران و آمریکا بستگی دارد که در مدت کوتاهی به آنها بپردازند، چون ایران گفته تعهداتش در توافق وین را در ماه نوامبر کاهش می‌دهد.”

وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت: «این اقدامات ممکن است به ایجاد دور تازه‌ای از تنش‌ها منجر شوند بنابراین باید از فضای سیاسی موجود بهره گرفته و به پیش برویم.»

وی اضافه کرد: «امروز، طرح‌هایی روی میز قرار دارند. ما فکر می‌کنیم می‌توانیم بر اساس آنها پیش برویم و دیپلماسی فرانسه در حال کار بر روی آنها است.»

جمهوری اسلامی در ماه‌های در سه مرحله از تعهدات خود در برجام کاسته است و آن نقض کرده است. اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده  بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه‌ای از سوی دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد اجرا شد. گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات ذیل برجام که از ۱۵ شهریورماه شروع شد بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه، از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.