ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 25.09.2019, 11:57
افزایش انواع محدودیت‌ها و فشارها بر زندانیان سیاسی

سایت خبری تحلیلی امتداد
September 25, 2019

جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس موارد مهمی از نقض حقوق زندانیان محبوس در زندان اوین را مطرح کردند. دراین نامه تاکید شده است که بر خلاف وعده‌ها با تغییر رئیس قوه قضاییه تغیری در وضعیت زندانیان سیاسی رخ نداده و با تعویض رئیس این زندان محدودیت‌ها افزایش نیز پیدا کرده است.

متن این نامه به شرح زیر است:

با سلام

از آنجایی که بخشی از مسئولیت دفاع از حقوق حقه شهروندان از وظایف آن نمایندگان محترم می‌باشد وبا توجه به آنکه نمایندگان مجلس به موجب اصل ۷۶ قانون اساسی حق تفحص در تمام امور کشور را دارند، لازم دانستیم تا موارد مهمی از نقض حقوق زندانیان محبوس در زندان اوین را به اطلاع برسانیم. برخلاف آنچه که عده‌ای بعد از تغییر ریاست قوه قضاییه در جهت گشایش امور انتظار داشتند متاسفانه در زمینه رعایت حقوق زندانیان نه تنها گشایش و بهبودی حاصل نشده بلکه با تعیین سرپرست جدید برای زندان اوین بر موارد محدودیت ونقض فاحش حقوق زندانیان افزوده هم شده است به نحوی که شدت آن دیگر دارد از سقف تحمل زندانیان فراتر میرود. برخی از موارد نقض حقوق زندانیان به قرار زیر است:

۱. ملاقات حضوری بند زنان که قبلا هر دو هفته یکبار بود به هر سه تا چهار هفته یکبار تقلیل داده شده و نیز ملاقات اختصاصی مادران زندانی با کودکانشان که قبلا یک روز جداگانه در هفته و هر هفته بود به کل حذف شده! یعنی فرزندان مادران زندانی از این پس فقط می‌توانند در همان نوبت ملاقات کلی خانوادگی (که سه تا چهار هفته یکبار موعدش می‌رسد) مادرشان را بصورت حضوری ملاقات کنند. همچنین ملاقات حضوری زندانیان سیاسی بند ۴ نیز که قبلا چهار هفته یکبار بود به دو ماه یکبار تقلیل داده شده. واضح است که این محدودیتهای جدید تا چه حد می‌تواند بر زندگی و روابط عاطفی زندانیان و خانواده‌های آنها بیش از پیش اثرات منفی بگذارد.

۲. پیش از این دریافت کتاب یا نشریات مجاز از طریق تحویل حضوری به زندان توسط خانواده‌ها یا از طریق پست امری معمول بود که سالها مطابق روال قانونی انجام میشد اما با تغییر سیاستها سرپرست جدید زندان با دستوری غیر قانونی، دریافت هرنوع کتاب و نشریه مجاز را مطلقا ممنوع کرده است (برای تمام زندانیان اعم از سیاسی و غیر سیاسی) آنهم در حالیکه ماده ۲۱۰ آیین نامه اجرایی سازمان زندانها تاکید دارد که متهم یا محکوم حق دارد هر کتاب یا نشریه مجاز را “دریافت” یا مطالعه نماید (همچنین ماده ۶۰ همان آیین نامه “کتاب و نشریات مجاز” در زمره لوازم واشیای شخصی محکومان یا متهمان دانسته و ماده ۱۴۶ نیز موید آنست که “استفاده از مجله‌ها و روزنامه‌های مجاز در داخل زندان مانعی ندارد”) بدین ترتیب زندانیان که همراه خانواده‌هایشان، همانند سایر هموطنان تحت فشارهای شدید اقتصادی و معیشتی بوده و نیز فشارهای مضاعف دیگر را هم به سبب محرومیت‌های همه جانبه زندان تحمل می‌کردند ودر این بین تنها از طریق دریافت کتاب یا نشریات میتوانستند لااقل جنبه‌هایی از زندگی فرهنگی خودرا تداوم بخشند، این تنها دلخوشی باقیمانده را هم از دست داده اند و مجرای باریک تنفس فرهنگی آنان نیز با رویه ضد فرهنگی جدید مسدود شده است. البته سیاستگذاران جدید مدعی هستند که جای نگرانی نیست چون خودشان قرار است برای زندانیان کتابهایی انتخاب کنند و در کتابخانه زندان قرار دهند تا زندانیان تنها مجاز به خواندن همان کتابهای انتخاب شده توسط ایشان باشند!

واضح است که خبر “ممنوعیت دریافت کتاب توسط زندانیان” جدا از غیر قانونی بودن با ادعای فرهنگ دوستی و ترویج کتابخوانی و رشد فرهنگی که از سوی بالاترین مقامات نظام به تکرار میشنویم در تناقضی آشکار است.

۳. درباره امکان تماس تلفنی که پیش از این برقراری تماس با هر شماره داخلی برای زندانیان مقدور بود و البته از طرف زندان پیام صوتی “این تماس از زندان اوین می‌باشد” یا “تماس گیرنده زندانی می‌باشد “مکررا برای مخاطب پخش می‌شد (که منطق آن قابل درک است) اما اخیرا تماس تلفنی تمام زندانیان فقط به چند شماره معدود که از قبل تعیین کرده باشند محدود شده است. محدودیت تماس تلفنی در بند زنان بسیار بیشتر و صرفا منحصر به امکان یک نوبت تماس کوتاه در هر دو روز است که اگر آن نوبت به روز تعطیل بخورد هم از بین میرود و کل ارتباط تلفنی زندانیان زن با فرزندان یا سایر افراد خانواده یا هرگونه پیگیری حقوقی، قضایی، مشاوره ای، اداری و... همگی بایستی طی همین یک نوبت تماس چند دقیقه ای در هر دو روز صورت گیرد.

۴. نگهداری توامان وغیر قانونی زندانیان سیاسی با سایر جرائم همچنان ادامه دارد و مسئولان جدید نیز همچنان از انجام وظایف قانونی خود در اینباره (یعنی از تفکیک زندانیان که ماده ۷ آیین نامه “نحوه تفکیک و طبقه بندی زندانیان” بر آن صراحت دارد) طفره میروند. اخیرا نیز “دستورالعمل حفظ کرامت و ارزشهای انسانی در قوه قضاییه” از سوی رییس قوه قضاییه ابلاغ شده که در بند ح ماده ۲۰ آن بر ” اجرای کامل وسریع طرح تفکیک و طبقه بندی متهمان ومحکومان زندانی ” تاکید شده است. طبعا مسئولیت هرگونه عوارض وعواقب ناشی از این کوتاهیها مستقیما برعهده مسئولان جدید خواهد بود.

موارد عدیده دیگری نیز وجود دارد( نظیر آنکه طی شش ماه گذشته فقط یکبار اجازه تحویل لباس به خانواده‌های زندانیان داده شده و ...) که به منظور جلوگیری از اطاله مطلب، طرحشان را به موقعیت بررسی جزیی تر موکول میکنیم.

ملاحظه می‌فرمایید که در سایه سیاستهای مسئولان جدید چگونه انواع محدیتها و فشارهای عاطفی، فرهنگی و حقوقی تازه بر موارد پیشین اضافه شده است، این درحالی است که با وجود دوبار درخواست مکتوب بیش از بیست تن از زندانیان سیاسی برای تعیین جلسه گفتگویی پیرامون مشکلات مذکور و امکان بررسی راه حل آنها، سرپرست جدید زندان اوین حاضر به ملاقات با نمایندگان زندانیان دراین مورد نشد.

ضمن آنکه بعنوان شهروندان صاحب حق اگرچه در بند، انجام هرگونه کنش ایستادگی مدنی و مسالمت‌جویانه و هرگونه پیگیری قانونی را در راستای احقاق حقوق تمام زندانیان و برای رفع چنین مظالم مستمری، حق و بلکه وظیفه خود می‌دانیم ضمنا از آن نمایندگان محترم نیز انتظار داریم به آنچه افکار عمومی در پیگیری این مطالبات از آنها انتظار خواهد داشت جامه عمل بپوشانند و چه در باب پیگیری موارد معین و چه بطور کلی با تهیه و تصویب طرحهای قانونی لازم درباره رعایت حقوق زندانیان و مجازات نقض کنندگان این حقوق اقدامات لازم را مبذول داشته و از تلاش مورد انتظار فرو گذار نکنند.

“جمعی از زندانیان سیاسی بند ۴ زندان اوین”