ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 19.09.2019, 15:33
حمله به پالایشگاههای آرامکو با تایید خامنه ای انجام شد

دویچه وله فارسی

یک مقام آمریکایی به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته است حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران تایید شده بود، به شرط آن که اجرای عملیات به گونه‌ای باشد که امکان انکار دخالت ایران را فراهم کند.

شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا به نقل از یک مقام رسمی آمریکا روز چهارشنبه ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) گزارش داد که حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی با تایید آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صورت گرفته است.

بنابر این گزارش، شرط آیت‌الله خامنه‌ای تنها این بوده که حمله باید طوری انجام شود که شرکت ایران در آن قابل‌ انکار باشد.

دو مجتمع نفتی متعلق به شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در نخستین ساعات روز شنبه ۱۴ سپتامبر هدف قرار گرفتند.

دولت عربستان روز چهارشنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) اعلام کرد که تاسیسات نفتی این کشور با بیش از ۲۰ پهپاد و حداقل ۱۲ موشک هدف قرار گرفته‌اند. مقام‌های نظامی عربستان بقایای موشک‌های کروز و پهپادهایی را نشان دادند که به گفته مقام‌های عربستان متعلق به ایران هستند.

مقام‌های عربستان هم‌چنین قطعاتی باقی‌مانده از موشک‌ها را نشان دادند که می‌توانند مسیر  حرکت موشک‌ها و پهپادها را نشان دهند. اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند مهم‌ترین مدرک تصاویر ماهواره‌ای‌ منتشر نشده‌ای هستند که سپاه پاسداران را در پایگاه هوایی اهواز در جنوب غرب ایران در حال آماده‌سازی حمله نشان می‌دهند.

بنابر این گزارش موشک‌ها و پهپادهای ایرانی از پایگاه هوایی اهواز حدود ۴۰۰ مایل از طریق حریم هوایی کویت به سمت اهداف مورد نظر در خاک عربستان پرواز کرده‌اند. یک مقام آمریکایی گفته تصاویر ماهواره‌ای کمکی برای متوقف کردن این حملات نکرده‌اند. او گفته است که “ما برای چنین حمله‌ای آماده نبودیم”.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که روز چهارشنبه ۱۸ سپتامبر به ریاض سفر کرده بود، ایران را مسئول  حمله به پالایشگاه بقیق و میدان نفتی خریص اعلام کرد. او  حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را یک “اقدام جنگی” از سوی ایران خواند.