ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 16.09.2019, 21:46
ترامپ: به نظر می‌رسد ایران پشت حملات به عربستان باشد

رئیس جمهوری ایالات متحده از تائید قطعی دست داشتن جمهوری اسلامی در حملات به تاسیسات نفتی عربستان خودداری کرد و گفت: ما فکر می‌کنیم می‌دانیم چه کسی این کار را کرده است؛ به نظر می‌رسد از سوی ایران بوده اما هنوز مشغول کار بر روی آن هستیم و اگر به نتیجه قطعی برسیم اعلام خواهیم کرد.

پرزیدنت ترامپ عصر دوشنبه ۲۵ شهریور به وقت شرق آمریکا در دیدار با ولیعهد بحرین عنوان کرد که هیچ عجله‌ای برای واکنش نشان دادن به حملات علیه عربستان سعودی، متحد آمریکا وجود ندارد اما گزینه‌های زیادی مدنظر قرار دارد و با متحدان عرب و اروپایی ایالات متحده نیز رایزنی خواهد شد.

رئيس‌جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت: «نگفتم مسوول حمله به نفت عربستان، ایران بوده بلکه گفته‌ام فکر می‌کنم می‌دانیم چه کسی بوده است که البته به‌نظر می‌رسد ایران پشت آن‌ حمله‌‌ها  بوده...»

ترامپ افزود «اگرچه آمریکا بهترین ارتش دنیا را دارد اما به‌دنبال جنگ با کسی نیستم... این را سعودی‌ها می‌دانند... هدف این حمله، عربستان بوده، نه‌آمریکا البته به آن‌ها کمک می‌کنیم ولی به سعودی‌‌ها قولی نداده‌‌ایم. وزیرامورخارجی ما به ریاض می‌‌رود تا ببینیم چه‌کاری می‌توان کرد و عربستان باید برای تضمین‌امنیت‌، کار بیش‌تری بکند،  از جمله پول خرج کند... بنابر نتیجه‌ای که به‌‌دست می‌آید شاید پیام خیلی‌قوی داشته باشم یا اصلا پیامی نداشته باشم...»

رئیس جمهوری ایالات متحده پیشتر در توئیتر خود نوشته بود: «به یاد دارید وقتی که ایران پهپاد [آمریکایی] را سرنگون کرد، آگاهانه گفت که این پهپاد داخل حریم [هوایی]‌ آنها بود؛ در حالی که اصلا نزدیک آنجا هم نبود. با این که آنها می‌دانستند این داستان دروغ بسیار بزرگی است، به شدت بر روی آن تاکید کردند. حالا، آنها می‌گویند که ارتباطی با حمله به عربستان سعودی نداشته‌اند. خواهیم دید.»

دونالد ترامپ بامداد روز دوشنبه در اظهاراتی که به نوشته سی‌ان‌ان احتمالاً به ایران یا متحدان این کشور اشاره داشت نوشت: «تامین نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است. دلیلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم. آماده شلیک هستیم، اما اقدامات بعدی بستگی به راستی آزمایی دارد. با این حال منتظر می‌مانیم تا از پادشاهی سعودی بشنویم که آنها چه کسی را مقصر این حمله می‌دانند و تحت این شرایط پیش خواهیم رفت.»

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نوشت مشخص نیست که منظور ترامپ از عبارت «آماده شلیک» تهدید به استفاده از زور نظامی علیه ایران یا متحدانش در یمن و عراق بوده است یا خیر؛ با این حال، «مارک شورت»، رئیس دفتر معاون رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد از تفاسیر تنش‌زا از سخنان ترامپ عقب‌نشینی کند.

شورت در جمع خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم “آماده شلیک”، عبارت گسترده‌ای است و به واقعیت‌هایی اشاره دارد مبنی بر اینکه همه ما از حیث استقلال انرژی در داخل امن‌تر هستیم.»


وزیر دفاع آمریکا: مشغول بررسی نحوه واکنش به ایران هستیم

صدای آمریکا: وزیر دفاع آمریکا پس از جلسه با پرزیدنت ترامپ: به همراه متحدان مشغول بررسی نحوه واکنش به ایران هستیم,

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، در واکنش به حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان گفت که ایالات متحده در حال بررسی نحوه واکنش به ایران است.

وزیر دفاع ایالات متحده روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه در پیامی سه قسمتی در توئیتر نوشت: «[ما] نیروهای نظامی ایالات متحده، به همراه تیم میان‌سازمانی‌مان، مشغول همکاری با شرکای‌مان برای مقابله با این حمله بی‌سابقه و دفاع از نظم بین‌المللی مبتنی بر حاکمیت قانون - که از سوی ایران زیر پا گذاشته شده است - هستیم.»

وی در بخش دیگری از این توئیت نوشته است: «در روزهای آخر هفته [روزهای شنبه و یکشنبه] با محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی عربستان سعودی، و [حسن علی] الشمری، وزیر دفاع عراق، در مورد حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی گفت‌وگو کردم.»

مارک اسپر افزود: «من همین حالا از جلسه‌ای در کاخ سفید به پنتاگون بازگشتم. در آن [جلسه] سران وزارت دفاع و دیگران فرمانده کل قوا [پرزیدنت ترامپ] را در جریان جزئیات اوضاع قرار دادند.»

رئیس جمهوری‌ آمریکا پیشتر در واکنش به حملات انجام شده به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، اعلام کرده بود که آمریکا آماده اقدام نظامی است، اما منتظر می‌ماند تا ببیند پادشاهی سعودی چه کسی را رسما مقصر معرفی می‌کند.


ریاض: ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو دست داشته است

وزارت امور خارجه عربستان سعودی شامگاه دوشنبه مدعی شد: حمله خرابکارانه بی سابقه ای که تاسیسات نفتی در این کشور را هدف قرار داد، منجر به توقف حدود ۵۰ درصد از تولیدات نفت شرکت آرامکو شده است.

به گزارش اسکای نیوز عربی، وزارت خارجه سعودی اعلام کرد که تحقیقات اولیه نشان می دهد که ایران در این حمله دست داشته است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای با اعلام این موضوع افزود: تحقیقات اولیه نشان می دهد که در این حملات از سلاح های ایرانی استفاده شده است. تلاش ها برای رسیدن به منبع آن حملات همچنان ادامه داد.

وزارت خارجه سعودی ضمن محکوم کردن این حمله آن را تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی دانست و تاکید کرد که هدف از این حمله در درجه اول هدف قرار دادن روند صادرات نفت بوده است.

بیانیه وزارت خارجه سعودی افزود: حمله اخیر ادامه اقدامات خصمانه سابقی است که ایستگاههای پمپاژ نفت در شرکت آرامکو را با سلاح های ایرانی هدف قرار داد.

ریاض افزود: عربستان از تمامی طرف های منطقه ای و ببین المللی که این حمله را محکوم کردند، تقدیر می کند و جامعه بین المللی را به تحمل مسئولیت های خود در زمینه محکومیت عاملان این حمله و مقابله آشکارا با این حملات وحشیانه که به اقتصاد جهان لطمه می زند، دعوت می کند.


منابع:‌صدای آمریکا،‌ شفقنا