ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 15.09.2019, 7:42
آمریکا: ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان است

مایک پمپئو روز شنبه ۱۴ سپتامبر و در پی اعلام خبر حملات پهپادی به دو مجتمع پالایشگاهی و نفتی متعلق به شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، در یک پست توییتری مسئولیت این حمله را مستقیما متوجه جمهوری اسلامی ایران دانست. این در حالی است که شورشیان حوثی رسما مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند.

پمپئو نوشت: «در شرایطی که سخن از تنش‌زدایی می‌رود، ایران در یک حمله بی‌سابقه تامین انرژی جهان را هدف قرار داده است. هیچ سند و مدرکی دال بر آنکه این حملات از یمن صورت گرفته باشد، در دست نیست.»

شورشیان حوثی در یمن که از حمایت و پشتیبانی ایران برخوردارند اعلام کرده بودند که آن‌ها با بهره گرفتن از ده پهپاد، این حملات را انجام داده‌اند.

شورشیان حوثی حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان را بزرگترین حمله خود به آن کشور دانسته و از آن به عنوان “واکنشی مشروع” در برابر عملیات نظامی عربستان در یمن یاد کرده‌اند.

سخنگوی نظامی حوثی‌ها ضمن اعلام این خبر گفته است: «ما به رژیم عربستان قول می‌دهیم که حمله بعدی ما بزرگ‌تر و دردآورتر از این حمله خواهد بود.»

عربستان سعودی با حمایت آمریکا فرماندهی ائتلافی نظامی علیه شورشیان حوثی در یمن را برعهده دارد. حملات پهپادی شورشیان حوثی به عربستان پدیده جدیدی نیست. حوثی‌ها تا کنون بارها به فرودگاه‌ها و همچنین تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده‌اند.

تولید نفت خام عربستان در اثر حمله پهپادی به پالایشگاه بزرگ بقیق به‌شدت آسیب دیده است. خبرگزاری‌ها از آتش‌سوزی گسترده در این پالایشگاه و همچنین میدان نفتی خریص خبر داده‌اند. گفته می‌شود که تولید نفت عربستان بیش از پنج میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

«محکومیت جهانی ایران»

وزیر امور خارجه آمریکا از همه کشورهای جهان خواسته است حملات ایران را به طور “واضح و آشکار” محکوم کنند.

پمپئو اعلام کرده است که آمریکا از تامین نفت و انرژی در جهان دفاع می‌کند و تهدید کرده است که این حملات ایران بدون پیامد و واکنش نخواهد ماند.

کاخ سفید اعلام کرده است که پس از وقوع این حملات پهپادی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان تماسی تلفنی داشته و حمایت و پشتیبانی کامل آمریکا از آن کشور را به اطلاع او رسانده است.

اختلال در تولید نفت

شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، روز یکشنبه ۱۵ سپتامبر اطلاعات دقیقی از میزان آسیب وارد آمده به تولید نفت این کشور منتشر کرده است.

بر اساس خبری که از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شده است، تولید نفت خام عربستان در اثر حملات پهپادی روز شنبه حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

دود برخاسته از حملات پهپادی به پالایشگاه بقیق و همچنین میدان نفتی خریص از فاصله ۱۵۰ کیلومتری نیز قابل مشاهده بوده است.

دولت عربستان اعلام کرده است که ماموران آتش‌نشانی موفق به مهار آتش شده‌اند. گفته می‌شود که هیچ کس در اثر این حملات کشته و مجروح نشده است.

پالایشگاه بقیق در ۳۳۰ کیلومتری شمال شرقی ریاض واقع است و بر اساس اطلاعاتی که آرامکو منتشر کرده، بزرگترین پالایشگاه این کشور است. در خریص نیز، بزرگترین میدان نفتی عربستان واقع است.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در مناقشه یمن، “نگرانی عمیق” خود را نسبت به وقوع چنین حملاتی ابراز کرده است.

به باور او چنین حملاتی می‌توانند ثبات و امنیت منطقه‌ای را به مخاطره بیاندازند و تلاش‌های میانجیگرایانه سازمان ملل در مناقشه یمن را بی فرجام سازند.


سناتور لیندسی گراهام: باید به پالایشگاه های ایران حمله شود

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی در پیامی در توئیتر به حملات پهپادی منتسب به جوثی‌ها به پالایشگاه‌های نفت عربستان سعودی واکنش نشان داد.

سناتور گراهام گفت که آمریکا نیز باید حمله به پالایشگاه های نفت ایران را بر روی میز قرار دهد. وی در این پیام های توئیتری گفت حمله حوثی‌ها به پالایشگاه‌های نفت سعودی نمونه دیگری از چگونگی ویران کردن خاورمیانه توسط ایران است.

این سناتور آمریکایی در ادامه نوشت که ایران هیچ تمایلی به صلح نداشته و آنها به دنبال تسلیحات اتمی و سیطره منطقه‌ای هستند.

گراهام در ادامه پیام‌های توئیتری خود نوشت: «هم اکنون زمان آن است که اگر ایران اقدامات تحریک آمیز خود را ادامه دهد یا غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد، آمریکا حمله به پالایشگاه های نفت ایران را بر روی میز قرار دهد.»

وی اضافه کرد: «ایران تا زمانی که پیامدها واقعی تر نشوند همانند حمله به پالایشگاه‌های آنها که کمر رژیم را خواهد شکست، سوء رفتارهای خود را متوقف نخواهند کرد.»


حمله به پالایشگاه‌های عربستان از عراق بوده؟

روزنامه نیویورک‌ تایمز به‌نقل از یک مقام‌‌آمریکایی‌که نام‌اش را  فاش نکرده نوشته آمریکایی‌ها و  سعودی‌ها گمان می‌کنند جمهوری‌اسلامی‌ نیروهایی برای آموزش پهپادی و موشکی یمنی‌ها به این کشور فرستاده‌اند. سی‌ان‌ان هم گفته این حمله‌ها که خسارت‌‌شان بی‌سابقه‌بوده، نه از یمن که از عراق روی داده است. وال‌‌استریت ژورنال هم نوشته این حمله‌ها از عراق روی داده ولی پهپادی درکار نبوده و حمله‌ها با موشک کروز بوده است.


نگرانی سازمان ملل از حمله پهپادها به تاسیسات نفتی عربستان

مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن، شامگاه شنبه ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر) نسبت به حمله هواپیماهای بدون سرنشین گروه شیعیان حوثی یمن به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی واکنش نشان داد. گریفیتس ضمن ابراز نگرانی شدید از این حمله گفت: «تشدید عملیات نظامی در این منطقه بسیار خطرناک است.»

در ساعات بامدادی شنبه دولت ریاض با استناد به گزارش وزارت کشور عربستان اعلام کرد که در پی حمله پهپادی به تاسیسات نفتی بقیق و خریص شرکت آرامکو آتش‌سوزی روی داده است. تصاویر ویدیویی از این حمله نیز منتشر شده است.

در این میان عربستان سعودی از مهار آتش خبر داده است. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه همزمان از “تاثیر حملات بر روند تولید نفت عربستان” خبر داده است.

گروه شیعیان حوثی یمن که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود مسئولیت حمله به تاسیسات پادشاهی عربستان در شرق این کشور را برعهده گرفته است.

در شبکه تلویزیونی حوثی‌ها “المسیره” از انجام “یک عملیات بزرگ  در تاسیسات نفتی بقیق و خریص” سخن به میان آمده است. سخنگوی حوثی‌ها در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی از شرکت ۱۰ پهپاد حوثی‌ها در عملیات علیه عربستان خبر داد.

خبرگزاری رویترز از قول شاهدان عینی گزارش داده که ۱۵ آمبولانس در منطقه مورد حمله پهپادها در حال تردد دیده شده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است که باب مک نالی، رئیس شرکت مشاوره انرژی “راپیدان انرژی گروپ” در واکنش به این حملات گفته است که این حمله به “قلب بازار نفتی و اقتصاد جهانی” است.

خریص در عربستان در ۳۳۰ کیلومتری شمال ریاض، پایتخت عربستان سعودی است و از مرز یمن و محل استقرار حوثی‌ها حدود ۹۴۰ کیلومتر فاصله دارد. پالایشگاه بقیق متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است و درآمد سال گذشته این شرکت حدود ۲۳۰ میلیارد دلار بوده است.

سفیر آمریکا در عربستان سعودی حمله پهپادی به تاسیسات نفتی در عربستان را محکوم کرد و آن را “غیر قابل قبول” خواند.

مسئولان وزارت خارجه بریتانیا نیز ضمن “محکوم کردن و غیر قابل پذیرش بودن” این حمله، از حوثی‌ها خواسته‌اند که به “تهدید مناطق غیر نظامی و تاسیسات تجاری” پایان دهد.

از چند ماه گذشته تا کنون چندین بار تاسیسات نفتی عربستان مورد حمله پهپادی حوثی‌ها واقع شده است.

از سال ۲۰۱۵ میلادی (حدود چهار سال پیش) جنگ نیابتی از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر کشورهای عربی به دفاع از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن و شورشیان شیعه حوثی که مورد دفاع ایران هستند آغاز شده است.

بنا به گزارش سازمان ملل متحد در جنگ خانمان‌سوز یمن تا کنون ده‌‌ها هزار تن از مردم کشته شده‌اند. دست‌کم سه میلیون و سیصد هزار نفر نیز در پی درگیری‌های یمن آواره شده‌اند.

زندگی ۲۴ میلیون نفر مردم یمن وابسته به کمک‌های ارسالی سازمان‌های امدادی جهانی است. سازمان ملل متحد جنگ یمن را “بدترین بحران انسانی جهان” خوانده است.