ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.09.2019, 20:17
«برنامه‌ای برای ملاقات ترامپ و روحانی وجود ندارد»

بی بی سی: وزیر خزانه‌داری آمریکا ضمن تایید این که ترامپ آمادگی دیدار بدون پیش‌شرط با روحانی را دارد، اعلام کرد که فعلا هیچ برنامه‌ای برای این ملاقات وجود ندارد. منوچین افزود که سیاست فشار حداکثری بر ایران ادامه خواهد یافت.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، پنجشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) در گفت‌وگو با  شبکه خبری “سی‌ان‌بی‌سی” اعلام کرد که ترامپ گرچه آماده ملاقاتی بدون پیش شرط با روحانی است اما عجالتا طرحی برای دیدار با رئیس جمهور ایران ندارد.

برخی محافل سیاسی گمانه‌زنی کرده‌اند که شاید اواخر سپتامبر و هنگام حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، تحولات و دیدارهای غیرمنتظره‌ای از جمله ملاقات او با ترامپ صورت گیرد.

دو روز پیش‌تر، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در پاسخ به این سوال که می‌توان تصور چنین ملاقاتی را کرد گفته بود: «حتما.»

منوچین به “سی‌ان‌بی‌سی” گفت که کنار گذاشته شدن جان بولتون به معنای تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران نیست. او تاکید کرد که پمپئو و خودش کماکان استراتژی “فشار حداکثری” علیه ایران را پیش خواهند برد. آسوشیتدپرس به نقل از منوچین نوشت: «هیچ تردیدی در کارکرد این استراتژی وجود ندارد. ما پول آنها را قطع کرده‌ایم تا به میز مذاکره بازگردند و به همین دلیل بر خواهند گشت.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش‌تر گفته که برکناری بولتون به معنای تغییر سیاست‌های ترامپ نیست

آمریکا در ماه‌های اخیر سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران به جریان انداخته است. دونالد ترامپ روز سه‌شنبه جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود را که رویکردی تند و بی‌امان علیه ایران داشت، برکنار کرد.

حسن روحانی در واکنش به کنار گذاشته شدن بولتون گفته است: «هم جنگ طلبان باید بروند و هم فشار حداکثری آمریکا باید برداشته شود.»

شماری از اعضای کابینه روحانی کنار گذاشتن بولتون را به معنای شکست فشار حداکثری دانسته‌اند. علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران از جمله ابراز امیدواری کرد که تصمیم‌گیرندگان آمریکایی با رفتن بولتون “با سوگیری کمتری مسائل ایران را ملاحظه کنند”.

روحانی در آخرین گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور فرانسه گفته که جلسه ۱+۵ تنها زمانی امکان‌پذیر است که تحریم‌ها برداشته شوند.

ترامپ سه روز قبل گفته بود که هیچ مخالفتی با دیدار رو در رو با حسن روحانی ندارد. او با اشاره به تورم در ایران عنوان کرد: «آنها می‌خواهند مشکل‌شان را حل کنند ... ما می‌توانیم مشکل را ظرف ۲۴ ساعت حل کنیم.‌»


موافقت ترامپ با اعطای خط ۱۵میلیارددلاری به ایران؟

یورونیوز: منابع آگاه از احتمال موافقت رییس‌جمهوری آمریکا با اعطای خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری به ایران خبر دادند.

پایگاه خبری آمریکایی “دیلی‌بیست” در مقاله‌ای به نقل از چهار منبع آگاه نوشت که دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر نسبت به طرح پاریس برای راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری با ضمانت پول نفت به ایران، ابراز تمایل کرده است.

طبق این گزارش، مقام‌های وزارت‌خارجه آمریکا، اعضای دولت ترامپ و همین‌طور کسانی‌که در مذاکرات با ایران نقش‌ دارند از رفتار رییس‌جمهوری آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که ترامپ برای بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حال در نظر گرفتن طرح فرانسه است.

چندی پیش خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که فرانسه به دنبال اختصاص خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری به ایران در ازای اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی تهران است. اما به گفته منابع دیپلماتیک فرانسوی و ایرانی، اجرای این طرح منوط به عدم‌مخالفت آمریکا است.

کریس مورفی، سناتور دموکرات و از مخالفان خروج آمریکا از برجام، در حساب توییتری خود با لحنی کنایه‌آمیز به این خبر واکنش نشان داد و نوشت: ‌”پس ترامپ قصد دارد به ایران ۱۵‌میلیارد دلار دهد تا به توافقی بازگردند که خودش آن را پاره کرد. چراکه به نظر او بدترین توافقی بود که تابه‌حال شاهد آن بوده است؟ سردرد گرفتم”.

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرده بود که رییس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در حال بررسی کاهش تحریم‌ها است و مخالفت جان بولتون منجر به برکناری وی از سمت مشاور امنیت‌ملی کاخ‌سفید شد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشته بود که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از تصمیم ترامپ برای کاهش تحریم‌ها حمایت کرده است.

تد کروز، سناتور جمهوریخواه آمریکایی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ گفت که کاهش تحریم‌ها برای گرفتن قرار ملاقات با رییس‌جمهوری ایران “یک اشتباه خطرناک” است.

بن رودز، مشاور امنیت ‌ملی دولت اوباما، نیز به گزارش بلومبرگ واکنش نشان داد و در حساب توییتری خود نوشت: “اوباما تحریم‌ها را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، کاهش داد. حال ترامپ می‌خواهد تحریم‌ها را برای گرفتن یک قرار ملاقات برای بازگشت به توافقی که پاره کرد، کاهش دهد. یک معامله درخشان”.