ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.09.2019, 17:17
ترامپ جان بولتون را اخراج کرد

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که جان بولتون مشاور امنیت ملی خود را اخراج کرده است. ترامپ سه‌شنبه شب در پیامی توئیتری اعلام کرد که بولتون مشاور امنیت ملی خود را از کار برکنار کرده است.

‌رئیس جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: «شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به خدمات او نیاز نیست. من و همین‌طور برخی از افراد دیگر در دولت با بعضی از پیشنهادهای او به شدت مخالف بودیم، بنابراین از جان خواستم استعفایش را تقدیم کند که او صبح امروز این کار را کرد. از جان بابت خدماتش بسیار متشکرم. هفته آینده مشاور امنیت ملی جدیدی معرفی خواهم کرد.»

ترامپ از خدمات بولتون تشکر کرده و گفته است که مشاور جدید امنیت ملی را هفته آینده معرفی می‌کند.

لحظاتی بعد از این توئیت ترامپ، جان بولتون روایت دیگری از استعفای خود مطرح کرد. او در توئیترش نوشت: «من دیشب پیشنهاد استعفا دادم و رئیس‌جمهور ترامپ گفت فردا درباره آن صحبت کنیم.»

بولتون در این باره به خبرنگار ارشد شبکه «ای‌بی‌سی» گفت: من شب گذشته پیشنهاد استعفا دادم، اما ترامپ هرگز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از من نخواست که استعفا کنم. من به این موضوع فکر کردم و امروز صبح استعفا دادم.

استفانی گریشام مدیر رسانه‌ای کاخ سفید روایت ترامپ را از این اخراج تایید کرد، اما در عین حال گفت که اختلاف‌نظرهای گسترده‌ای در موضوعات سیاست‌گذاری میان ترامپ و بولتون وجود داشته است.

سیاست آمریکا در قبال ایران یکی از حساس‌ترین مسائل سیاست خارجی آمریکا است که به نظر می‌آید از موارد اصلی اختلاف میان رئیس جمهور آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده است. بولتون به عنوان یکی از مخالفان سرسخت حکومت ایران شناخته می‌شود.

با این که هر دو از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران بودند اما آقای بولتون همواره موضعی سختگیرانه‌تر و تهاجمی نسبت به حکومت ایران دارد در حالی که آقای ترامپ خواهان مذاکره برای رسیدن به توافقی تازه با ایران است.

یکی از مهم‌ترین وقایع اخیر که اختلاف میان رئیس جمهور آمریکا و مشاور امنیت ملی او را آشکار کرد، تصمیم حمله محدود نظامی به ایران به تلافی سرنگون شدن یک پهپاد آمریکایی به دست سپاه و لغو این تصمیم از سوی آقای ترامپ در آخرین لحظات بود.

در آن زمان گفته شد که آقای بولتون از مدافعان سرسخت چنین حمله‌ای بوده است.

زمزمه‌های تضعیف موقعیت بولتون در کاخ سفید و احتمال اخراج او از زمانی که ترامپ در برخی مسائل امنیتی در حال عبور از نقش وی به عنوان مشاور عالی امنیت ملی در ایالات متحده بود، شدت گرفت.

واشنگتن پست این هفته گزارش داد در حالیکه دستیاران ارشد رئیس جمهوری در اوایل ماه جاری خود را برای شرکت در یک نشست در مورد آینده افغانستان آماده می‌کردند، یک مقام ارشد در لیست اصلی دعوت‌ها نبود: جان بولتون، مشاور امنیت ملی.

به نوشته واشنگتن پست، کنار گذاشتن بولتون پرسش‌هایی پیرامون میزان حقیقی نفوذ او در دولتی که به دنبال خروج نیرو از افغانستان، انعقاد یک توافق هسته‌ای بلندپروازانه با کره شمالی و نیز تعامل احتمالی با ایران است، مطرح کرده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، بولتون مخالف این تلاشها است. یک مقام ارشد ایالات متحده گفت: اکنون مشاور امنیت ملی در سطوح مختلفی از تصمیم‌گیری‌ها دخالت داده نمی‌شود.

همچنین، شبکه تلویزیونی «سی ان ان» این هفته به نقل از شش منبع آگاه گزارش داد تنش‌هایی که از مدتها پیش میان مقام‌های ارشد تیم امنیت ملی ترامپ ایجاد شده بود، حالا به خصومتی تمام عیار تبدیل شده، به طوری که میان کارکنان شورای امنیت ملی به ریاست بولتون و بقیه ارکان دولت آمریکا گسست ایجاد شده است.

سی‌ان‌ان در بهار امسال از اختلاف میان بولتون و پمپئو خبر داده بود اما این اختلافات اخیرا شدیدتر شده است. به گفته سه منبع مطلع، این دو مقام دولت ترامپ خارج از جلسات رسمی، به ندرت با هم صحبت می‌کنند، به گونه‌ای که آنها چند هفته است که با یکدیگر صحبتی نداشته‌اند. به همین دلیل، هماهنگی امور کلیدی میان کاخ سفید و وزارت خارجه به کارکنان دون‌پایه محول شده است.

علاوه بر این، میان بولتون و «مایک مولوانی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید نیز شکاف و اختلاف ایجاد شده است. مولونی در ماه‌های اخیر به دلیل اختلافات فکری و ایدئولوژیک درگیری‌هایی با بولتون داشته و سعی کرده است تا خود را از وی دور نگه دارد.

به گفته دیپلمات‌ها و مقام‌های دولت آمریکا، این شکاف داخلی نه تنها به سردرگمی درباره اولویت‌های رئیس جمهوری در سیاست خارجی دامن زده بلکه برخی متحدان و کارشناسان را در مورد اینکه چه کسی سیاست خارجی ترامپ را هدایت می‌کند، سردرگم کرده است.

«تام رایت» پژوهشگر ارشد موسسه بروکینگز گفت: تیم امنیت ملی ترامپ ضعیف‌ترین تیم دهه‌های اخیر و در آستانه فروپاشی کامل است. این در حالی است که رئیس جمهوری خیره‌سر شده و تصمیم‌های حیاتی را عجولانه اتخاذ می‌کند، بدون آنکه کوچک‌ترین فکری درباره آنها کرده باشد.


منابع گزارش: بی بی سی، ایرنا، فارس