ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.09.2019, 20:36
خودسوزی دختر عاشق فوتبال همدردی‌ها را برانگیخت

بی بی سی: خبر خودسوزی یک زن جوان عاشق فوتبال و هوادار تیم استقلال تهران در مقابل دادگاه، همدردی بسیاری را برانگیخته است.

به گزارش رسانه‌های ایرانی این زن جوان، که از او با نام مستعار سارا یاد شده، در مسابقه بین استقلال تهران و العین امارات به ورزشگاه رفته و بازداشت شده بود.

او روز ۱۱ شهریور در مقابل ساختمان دادگاه انقلاب در تهران خود را به آتش کشید و گزارش شده که با ۹۰ درصد سوختگی در بیمارستان بستری است.

چند چهره ورزشی، هنری و رسانه‌ای با این زن جوان ابراز همدردی کرده‌اند.

مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران، در اینستاگرام خود ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه را با کشف حجاب اجباری و ممنوعیت تحصیل دختران در تاریخ گذشته ایران مقایسه کرد:

«خودسوزی دختری که دلیل کارش تمدید حکم بازداشتش به اتهام تلاش برای دیدن یک مسابقه فوتبال بوده، برای آیندگان غیرقابل درک است.»

وریا غفوری، کاپیتان تیم استقلال تهران هم گفته: «این طرز تفکر و اندیشیدن که منجر به راه ندادن زنان در ورزشگاها میشه قابل توجیه نیست مثل بسیاری از قوانین پوسیده که در گذشته وجود داشته و اکنون ما گذشتگانمان را مواخذه میکنیم و غافل از اینکه همین راه ندادن خانمها به ورزشگاه که در سالهای عمر ما اتفاق افتاده و وجود دارد.»

میلاد میداودی بازیکن سابق تیم ملی ایران هم گزارشی درباره این زن جوان را همرسانی کرد و نوشت: «برای رویاهایی تا این اندازه ساده و پاک مثل رفتن به ورزشگاه چه هزینه‌های بزرگ و جبران ناپذیری را می‌دهیم. جان عزیز دختری که استقلال را دوست داشت و آتش به خود و آتش به قلب همه ما زد. چه هزینه‌ای بزرگتر از آن آتش مهیب و جانسوز را باید پرداخت تا درها را به روی زندگی بگشایند؟»

پوریا پورسرخ، بازیگر ایرانی هم در این باره نوشت: “قسم میخورم تا عمر دارم، پام رو به استادیومى نذارم که تو براى دیدنش باید بسوزى ...”

شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران هم خواهان تحریم رفتن به ورزشگاه‌ها برای ابراز همدردی با این زن جوان شده‌اند.

خواهر این زن به روزنامه شهروند، چاپ تهران، گفته است: «او اسفند سال گذشته برای دیدار بازی استقلال و العین رفته بوده که بازداشت می‌شود و پس از چند روز و با پرداخت وثیقه آزاد می‌شود.»

جلسه دادگاه او روز دوشنبه بوده ولی دادگاه به دلیل “«مرخصی بودن» قاضی تشکیل نمی‌شود و او بیرون ساختمان دادگاه با ریختن بنزین روی بدنش، خود را به آتش می‌کشد.

خبرگزاری میزان قوه قضاییه ایران درباره این زن نوشت که او هنگام بازداشت «پوشش نامناسب داشته است و با مامورین نیروی انتظامی درگیر می‌شود و به آن‌ها توهین می‌کند» و بر همین اساس برای «جریحه دار کردن عفت عمومی و توهین به مامورین» پرونده تشکیل شده است.

خبرگزاری رکنا از قول خواهر این زن هوادار تیم استقلال نوشته: «خواهرم بیماری دو قطبی دارد و از دو سال پیش تحت نظر پزشک است مدارک کاملی داریم که به دادسرا ارائه کردیم اما بعد از اینکه خواهرم ناسزاگویی‌هایی نزد ماموران داشته او را مثل آدم سالم مورد بررسی قضایی قرار می‌دهند و به زندان ورامین می‌اندازند.»

به گفته خواهر این زن، او لیسانس مترجمی زبان انگلیسی داشته و عاشق فوتبال و تیم استقلال است.

در روزهای اخیر عکس زن جوان دیگری که برای تماشای بازی استقلال به ورزشگاه رفته بوده در رسانه‌ها به جای عکس زنی که خودسوزی کرده منتشر شده است.

زن جوانی که عکسش به اشتباه منتشر شده در ویدئویی گفته که با بیمارستان محل بستری «سارا» تماس گرفته است.

او گفته دلیل اشتباه رسانه‌ها این بوده که پرونده‌های این دو زن به هم شباهت زیادی داشته و او هم در سال ۱۳۹۶ به دلیل مشابهی دستگیر شده بود.

اعتراض به محدودیت‌هایی که مقام‌های حکومت ایران برای سبک زندگی و آزادی‌های اجتماعی شهروندان ایجاد می‌کنند در سال‌های اخیر بالا گرفته است.

ورود زنان به ورزشگاه یکی از مسائلی است که فشارها برای تحقق آن، هم از طرف شهروندان و هم از طرف نهادهای بین‌المللی، بیشتر شده و فیفا به ایران برای راه دادن زنان به ورزشگاه ضرب الاجل داده است.