ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 04.09.2019, 17:03
آمریکا شبکه انتقال نفت ایران را تحریم کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ شهریور / ۴ سپتامبر، تحریم‌های جدیدی را علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با ایران اعلام کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌های کشتی‌رانی و نفتی و تعدادی نفتکش به فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران اضافه شده‌اند. به این ترتیب یک شبکه انتقال نفت ایران، شامل ۱۶ شرکت، ۱۰ فرد و ۱۱ نفت‌کش را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه کرده است.

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید در این فهرست شرکت‌ها، افراد و نفتکش‌هایی که حامی سپاه پاسداران هستند، معرفی و تحریم شده‌اند.

«استیو منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «اقدام خزانه‌داری علیه شبکه نفت خام ایران این را روشن می‌کند که خریداران نفت ایران مستقیماً از بازوی شبه‌نظامی و تروریستی ایران یعنی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت می‌کنند.»

او گفته اقدامات آمریکا در دو هفته گذشته بایستی «هشدار محکمی» به کسانی باشد که در اندیشه تسهیل فروش نفت ایران هستند. منوچین گفته جامعه بین‌المللی باید نفت ایران را همان‌طور که با اقدامات خشونت‌آمیز سازمان‌های تروریستی مخالف است، رد کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در توییتی نوشت که این اقدام آمریکا برای جلوگیری از شبکه گسترده‌ای است که نفت را برای حمایت از بشار اسد و شبکه تروریسم می‌فروشد.

بولتون در این پیام در توئیتر که روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه منتشر شد، گفت: «نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک شبکه پنهان کشتیرانی برای انتقال صدها میلیون دلار از پول نفت ایران و رساندن آن به رژیم بشار اسد قاتل، حزب‌الله که سازمان تروریستی نیابتی ایران است، و دیگر عناصر نامشروع، استفاده می‌کرد.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: «امروز ایالات متحده دست به کار شد و جلوی این شبکه گسترده را گرفت.»

دیروز - سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۹۸ - نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا سه سازمان هوافضای ایران به نام‌های «پژوهشگاه هوافضا»، «سازمان فضایی» و «مرکز تحقیقات فضایی ایران» را در فهرست تحریم‌های قرار داد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد ایران از سازمان‌های فضایی خود برای پیشبرد برنامه موشک‌های بالیستیک خود استفاده می‌کند. او نوشت امروز دولت آمریکا سازمان فضایی ایران و دو مرکز پژوهشی وابسته با آن را به دلیل انجام فعالیت‌های مرتبط با اشاعه تسلیحاتی در فهرست تحریم قرار داده است.

به گفته پمپئو ، این نخستین بار است که ایالات متحده سازمان فضایی ایران را به دلیل انجام فعالیت‌های مربتط با برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد. او در بیانیه خود نوشت: «ایالات متحده به ایران اجازه نخواهد داد از برنامه فضایی خود به عنوان پوشش برای پیشبرد برنامه موشک‌های بالیستیک خود استفاده کند.»

وزیر خارجه آمریکا به انفجاری که در سکوی پرتاب موشک ئر سمنان رخ داد اشاره کرده و نوشته است: «تلاش ایران در روز ۲۹ آگوست برای پرتاب یک ماهواره‌بر به فضا، فوریت این تهدید را نشان می‌دهد.»


تعیین ۱۵ میلیون دلار پاداش برای اخلال در شبکه مالی سپاه پاسداران

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفت که کارزار فشار حداکثری آمریکا به طور قاطع نشان داده است که هیچ مصونیت یا معافیتی در تحریم‌های ایران در کار نخواهد بود و هر گونه اقدام قابل تحریم، تحریم خواهد شد.

به گزارش صدای امریکا، هوک روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه در یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه آمریکا به دو اقدام جدید دولت ایالات متحده در قبال ایران اشاره کرد.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در این کنفرانس خبری اعلام کرد مبلغ ۱۵ میلیون دلار به عنوان پاداش در نظر گرفته شده و به هر اطلاعاتی که شبکه مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس را فاش کند و در مختل کردن آن نقش داشته باشد، پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد پیشنهاد فرانسه برای اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران گفت که هنوز هیچ پیشنهاد قطعی و مطمئنی نیامده و اصولا مشخص نیست چه قدر این پیشنهاد فرانسه جدی باشد.

هوک افزود که ایالات متحده جمعه گذشته، دیروز، و امروز تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده‌ است و تحریم‌های بیشتری نیز در راه است. وی تاکید کرد: «دیگر از این واضح‌تر نمی‌توانیم بگوییم که کارزار فشار حداکثری ما چه قدر جدی است.»

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفت: «زمانی که معافیت‌های خرید نفت از ایران را برداشتیم هم به طور قاطع این را مشخص کردیم.»

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در توئیتی با اشاره به پاداش ۱۵ میلیون دلاری آمریکا برای هرگونه اطلاعاتی که موجب اختلال در چرخه مالی سپاه پاسداران شود، نوشت: «به اطلاع تمامی بانکداران، تجار، ناخدا و خدمه کشتی‌ها می‌رسانم که توسعه طرح «پاداش برای عدالت» تنها ابزار دیگری برای متوقف ساختن فروش نفت سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و نیروهای قدس است که تنها از آن برای تامین مالی تروریسم جهانی استفاده می‌کنند.»

دونالد ترامپ در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از توافق برجام دستور بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد. آمریکا می‌گوید  توافق هسته‌ای با ایران به عنوان بزرگترین دولت حامی تروریسم، در رفتار این کشور تاثیر مثبتی نداشته است.

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاست موسوم به «فشار حداکثری» به اقدام‌هایی مانند قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم جواد ظریف وزیر خارجه ایران دست زده است.