ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 15.08.2019, 16:33
جبل‌الطارق نفتکش ایرانی را آزاد کرد

روزنامه «جبل‌الطارق کرونیکل» خبر رفع توقیف این نفتکش را در توییتر منتشر کرده است. این روزنامه همچنین نوشته است از ناخدای کشتی تضمین گرفته شده که نفتکش پس از آزادی رهسپار سوریه نشود. این نفتکش حامل نفت ایران بود و یک ماه پیش توقیف شد.

روز پنجشنبه ( ۱۵ اوت/ ۲۴ مرداد) مهلتی بود که دادگاه پیشتر برای توقیف نفتکش تعیین کرده بود. در ساعت‌های پایانی این مهلت، آمریکا خواهان ادامه توقیف گریس ١ شد.

جبل‌الطارق هنگام توقیف گریس ١ اعلام کرد احتمالا این نفتکش حامل محموله‌ای برای پالایشگاهی در سوریه بوده که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا بوده است. ایران توقیف گریس ١ را، که توسط نیروهای محلی جبل‌الطارق و نیروی دریایی بریتانیا انجام شد، «دزدی دریایی» خوانده بود.

پس از توقیف این نفتکش، نیروهای ایرانی یک نفتکش تحت پرچم بریتانیا را در تنگه هرمز توقیف کردند.

تلاش آمریکا برای جلوگیری از آزادی نفتکش ایرانی

پیش از آزادی نفتکش ایرانی آمریکا طی درخواستی رسمی خواهان جلوگیری از آزادی نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق شده بود. روزنامه «جبل‌الطارق کرانیکل» نوشته بود، وزارت دادگستری آمریکا چند ساعت پیش از آزادی احتمالی این نفتکش درخواست خود را ارائه داده است.

به گفته مقام‌های جبل‌الطارق، وزارت دادگستری آمریکا در این درخواست خواهان ادامه توقیف این کشتی در آب‌های جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا شده است.

اما قاضی ارشد دادگاه عالی جبل‌الطارق اعلام کرد اعلام کرد که اطلاعی از درخواست آمریکا ندارد و تصمیم‌اش را بر اساس شواهد و مدارک مربوط به پرونده گرفته است.

کسری ناجی، خبرنگار بی‌بی‌سی که به جبل‌الطارق رفته، می‌گوید: «قاضی تصمیم گرفت که کشتی گریس یک را از امروز آزاد کند. این درخواست وزیر اعظم جبل الطارق بود. گفته نشد دلیل تصمیم و بنا به چه دلیلی این تصمیم گرفته شده است. قرار شد در ادامه بیانیه‌ای از سوی دادگاه منتشر شود.»

«دادگاه تصمیم گرفت نیازی به بررسی درخواست دولت آمریکا نیست، چون درخواستی از سوی دولت محلی برای بررسی آن ارائه نشده است.»

بریتانیا: جبل‌الطارق از ایران ضمانت گرفته است

وزارت امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای در واکنش به آزادی ابرنفتکش «گریس ۱»، اعلام کرد که دولت‌ جبل‌الطارق از ایران ضمانت گرفته که این کشتی به سوی سوریه حرکت نکند.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه بریتانیا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای نوشت: بریتانیا نتیجه اقدامات و فرایندهای قانونی مقامات جبل‌الطارق که برای جلوگیری از رسیدن محموله این کشتی به سوریه در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه اتخاذ کرده را در نظر دارد.

در ادامه بیانیه آمده است: ما در نظر داریم که دولت جبل‌الطارق از ایران ضمانت گرفته که کشتی گریس ۱ به سوی سوریه حرکت نکند. ایران باید به ضمانتی که داده پایبند بماند. ما یه گوشه نمی‌ایستیم و نمی‌گذاریم که ایران یا هرکشور دیگری تحریم‌های حیاتی اتحادیه اروپا علیه کشوری که از سلاح‌های شیمیایی عیله مردم خودش استفاده کرده را دور بزند.

وزارت خارجه انگلیس در آخر نوشت: هیچگونه قیاس یا شباهتی میان حملات و توقیف غیرقانونی و غیرقابل قبول کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز توسط ایران و اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توسط دولت جبل‌الطارق وجود ندارد. به آزادی کشتیرانی و تجارت دریایی باید احترام گذاشته شود و قوانین بین‌المللی بایست حفظ گردند.

جبل‌الطارق شبه‌جزیره‌ای کوچک در جنوب اسپانیا و بخشی از قلمرو بریتانیا است. دولت محلی جبل‌الطارق در امور داخلی خودمختار است اما مسئولیت سیاست خارجی و دفاعی آن با دولت مرکزی بریتانیا است.

نفتکش «گریس ۱» که حامل بیش از یک‌میلیون و یک‌صدهزار بشکه نفت ایران بود در ۱۳ تیرماه (چهارم ژوئیه) توسط پلیس جبل‌الطارق و نیروهای ویژه بریتانیایی به ظن «انتقال نفت به سوریه بر خلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا» توقیف شد. توقیف این نفتکش به بحرانی دیپلماتیک میان ایران و بریتانیا منجر شد.

سپاه پاسداران ایران دو هفته بعد از توقیف نفتکش ایران یک کشتی بریتانیایی در آب‌های تنگه هرمز را به اتهام «نقض مقررات عبور و مرور دریایی» توقیف کرد.

پس از اعلام خبر آزادی نفتکش ایرانی، یک سخنگوی شرکت مالک استینا ایمپرو، نفتکش توقیف‌شده در ایران، به رویترز گفت تغییری در وضعیت نفتکش بریتانیایی به وجود نیامده است.

منابع: بی بی سی، دویچه وله، ایسنا