ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 12.07.2019, 7:06
شکایت فرزندان امیرانتظام از حکومت ایران

بی بی سی

فرزندان عباس امیرانتظام در آمریکا از جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا بر چند فقره اتهام از جمله حبس غیرقانونی، شکنجه و ایجاد شرایطی که موجب مرگ پدرشان شد به دادگاه شکایت کرده‌اند.

دادخواست این دعوی در نخستین سالگرد فوت آقای امیرانتظام در یک دادگاه فدرال در واشنگتن، پایتخت آمریکا، مطرح شده است. اردشیر و انوشیروان امیرانتظام و الهام انتظام برویر در زمان دستگیری پدرشان در سال ۱۳۵۸ خورشیدی، ۲، ۶ و ۹ ساله بودند.

عباس امیرانتظام پس از انقلاب ۱۳۵۷، معاون مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت و سپس به سفارت ایران در سوئد و کشورهای اسکاندیناوی منصوب شد. او در سال ۱۳۵۸ پس از فراخوانده شدن به ایران و بازداشت، با اتهاماتی نظیر توطئه برای انحلال مجلس خبرگان، مخالفت با نظام ولایت فقیه، فراری دادن سران حکومت شاه و ارائه اطلاعات سری به آمریکا مواجه شد. پس از ۱۷ جلسه دادگاه، آقای امیرانتظام ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم و در نهایت ۳۶ سال از عمر خود را در زندان بسر برد.

علی هریسچی، وکیل دادگستری در واشنگتن که وکالت فرزندان آقای انتظام را در این پرونده برعهده دارد با صدور بیانیه ای اعلام کرده است: «هر سه فرزند آقای امیرانتظام در خردسالی از سوئد به آمریکا مهاجرت کردند. آنها از سال ۱۳۵۹تا سال ۱۳۷۵ با پدر خود هیچ تماسی نداشتند و هیچ صحبتی نکرده بودند و از نعمت پدر محروم بوده اند. در این مدت بارها به خاطر شایعات اعدام آقای امیرانتظام در غم از دست دادن پدر خود روزهای سختی را گذراندند.»

او می افزاید: «خانواده امیرانتظام بابت ظلمی ۴۰ ساله به آقای امیرانتظام و خانواده او از بانیان این ظلم در دادگاه آمریکا شکایت کرده اند تا حقانیت پدر خود را در تاریخ به ثبت برسانند.»

در دادخواست خانواده انتظام آمده است: «او سالها اجازه پوشیدن کفش نداشت و فرزندانش حق ملاقات با وی را نداشتند.» در این سند همچنین آمده است که زندانبان ها یک روز آقای امیرانتظام و دو هم بند وی - رضا علیجانی و تقی رحمانی - را به عقب الاغ بستند و با گردش در خیابان در ملاعام تحقیر کردند.

عباس امیرانتظام در ۲۱ تیر ۱۳۹۷ (۱۲ ژوئیه ۲۰۱۸) در سن ۸۶ سالگی درگذشت. از عباس امیرانتظام به عنوان قدیمی‌ترین زندانی سیاسی در جمهوری اسلامی یاد می شود.

آمریکا دولت ایران را حامی تروریسم اعلام کرده است و دادگاه های آمریکا در خصوص اتهامات تروریستی، حبس غیرقانونی و شکنجه برای ایران مصونیت قضایی به رسمیت نمی شناسند.

دیوان عالی آمریکا در ماه آوریل ۲۰۱۶ میلادی با صدور حکمی تایید کرد که دادگاه‌های آمریکا می‌توانند در رسیدگی به دادخواهی قربانیان جرایم تروریستی، از دارایی‌‌های بلوکه‌شده ایران برای پرداخت غرامت استفاده کنند.

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی - آمریکایی روزنامه واشنگتن پست که به مدت یک سال و نیم در تهران زندانی بود، به خاطر دوران زندان خود، علیه ایران به دادگاهی فدرال در آمریکا شکایت کرد.

آقای رضاییان و خانواده اش در شکایتنامه خود، حکومت ایران را متهم به «شکنجه روانی» وی و «گروگان گیری» با هدف تاثیرگذاری بر مذاکرات هسته ای کرده اند.

مقامات ایرانی هنوز به شکایت فرزندان امیرانتظام واکنشی نشان نداده اند.