ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 13.06.2019, 19:52
آمریکا: ایران مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان است

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۳ خرداد جمهوری اسلامی ایران را مستقیما مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان معرفی کرد.

مایک پومپئو در گفت‌وگو با خبرنگاران که به طور زنده از سایت وزارت خارجه آمریکا پخش می‌شد، اظهار داشت: «ارزیابی آمریکا این است که ایران مسئول در حمله روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان است».

پمپئو افزود: «تحلیل دولت آمریکا این است که ایران مسئول حملات امروز در دریای عمان است. این حملات تهدیدی به امنیت و صلح بین‌المللی، حمله‌ای خشن علیه آزادی حرکت و خارج کردن از اوضاع غیرقابل قبولی از تنش‌ها از سوی ایران است.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «این آخرین سری از حملاتی است که با تحریک جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش علیه منافع آمریکا و متحدانش انجام شد. این‌ها را باید در قالب ۴۰ سال تخاصم علیه آمریکا و ملت‌های آزادی دوست دید. ایران در ماه مه هشدار داده بود در تنگه هرمز، خطوط انتقال نفت را مختل می‌کند. اکنون به حرف شان عمل کردند. هیچ گروه نیابتی دیگری در منطقه نه منابع و نه حمایت کافی را داشته که چنین حمله پیچیده‌ای را اجرا کند.»

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگر سخنانش، ایران را مسئول حمله ۱۲ ماه می به چهار کشتی در امارات، حمله پهپادی ۱۴ می به تجهیزات نفتی عربستان و شلیک راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد در ۱۹ ماه می دانست.

وی در پایان گفت: «ایالات متحده از نیروها و منافعش دفاع خواهد کرد و در کنار شرکا و متحدان خود می‌ماند تا از تجارت جهانی و امنیت منطقه‌ای محافظت کنند. ما از تمامی کشورهایی که از سوی رفتارهای تحریک‌آمیز ایران مورد تهدید قرار گرفته‌اند می‌خواهیم در این راه به ما بپیوندند.»

این حمله که اوایل روز پنجشنبه در دریای عمان و نزدیکی آب‌های ایران صورت گرفت نگرانی‌ها از احتمال تقابل نظامی بین تهران و واشینگتن را بالا برده است. نخست یک فروند کشتی تانکر به نام FRONT ALTAIR با پرچم جزایر مارشال که از مبدا الرویس قطر به سمت تایوان در حال حرکت بود، دچار حریق شد. یک ساعت بعد، نفتکش دیگر با پرچم پاناما در فاصله ۳۰ مایلی بندرجاسک در مسیر بین‌المللی تردد کشتی‌ها آتش گرفت. این نفتکش از بندرالجبیل عربستان سعودی با محموله متانول در حال حرکت به سمت سنگاپور بود.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل به یک نشست شورای امنیت گفته که این حمله غیرقابل قبول است. دبیرکل سازمان ملل هم حمله به کشتی‌های تجاری را محکوم کرده است.

پیشتر برخی از رسانه‌های آمریکا از جمله بلومبرگ اعلام کرده بودند که ایالات متحده قرار است اعلام کند دست یک عامل دولتی در این حملات در کار بوده است.

در همین حال، یک «منبع آگاه» به خبرگزاری رویترز گفته که حمله روز پنجشنبه با «اژدر» صورت نگرفته است.

اردیبهشت گذشته نیز چهار کشتی شامل یک نفتکش عربستان در نزدیکی آب‌های امارات مورد حمله قرار گرفت. امارات، عربستان و آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفتند. ایران دست داشتن در این حملات را به شدت رد کرده و حملات روز پنج‎‌شنبه را نیز «مشکوک» خوانده است.


منابع گزارش: صدای آمریکا، رادیو فردا،‌ خبرگزاری آناتولی