ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.06.2019, 18:04
بازتاب سفر هایکو ماس به تهران در رسانه‌های آلمان

دویچه وله

سفر یک روزه هایکو ماس به تهران داغ‌ترین موضوع روز رسانه‌های آلمان است. مخرج مشترک اظهارنظرها این است که اروپا در نهایت نمی‌تواند ایران را از مهلکه تحریم‌ها و فشار آمریکا نجات دهد. چهار نمونه.

تفسیر روزنامه «هندلزبلات» آلمان در باره سفر وزیر امور خارجه آلمان به تهران با این جمله آغاز شده است: «شما هیچ شانسی ندارید، اما از آن استفاده کنید!»

در ادامه این تفسیر آمده است که سفر هایکو ماس به منطقه با هدف دیالوگ، تنش‌زدایی و جلوگیری از مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه انجام شده است و ماس می‌تواند از اعتبار آلمان در منطقه برای اهداف خود استفاده کند. «اما تلاش وزیر امور خارجه را باید در کفه ترازویی بگذاریم که در کفه دیگرش کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و رئیس جمهوری ایالات متحده دونالد ترامپ نشسته‌اند؛ کفه‌ای که به مراتب سنگین‌تر است.»

«هندلزبلات» می‌نویسد که ترامپ با سیاست «فشار حداکثری» بر ایران، یا این کشور را به میز مذاکره‌ (حتی اگر شده مخفیانه) می‌کشاند یا تمامی منطقه را به جنگ. در این بحران، «اروپایی‌ها که همراه روسیه و چین خواهان تداوم برجام هستند، تا حدود زیادی در جایگاه بازنده‌ها قرار دارند».

ایران تا ۷ ژوئیه به اروپایی‌ها فرصت داده تا اقداماتی را برای تسهیل تجارت با ایران انجام دهند در غیر این صورت به تدریج از تعهدات خود در برجام دست خواهد کشید. اما مفسر «هندلزبلات» معتقد است «اروپایی‌ها به همراه روسیه و چین قادر نیستند که آمریکا را وادار سازند تا تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را اندکی کاهش دهد تا تهران دست از این ضرب‌الاجل خود بردارد.»

در پایان تفسیر روزنامه اقتصادی آلمانی تصریح شده است: شما هیچ شانسی ندارید، بنابراین از آن استفاده کنید!» بنابراین دو گزینه در برابر ایران قرار دارد: «یا از برجام خارج شود و از این  طریق  بهانه‌ای به آمریکا برای حمله نظامی بدهد یا اینکه با واشنگتن مخفیانه مذاکره کند و در دستیابی به توافق تازه هوشمندی از خود نشان دهد. تهران نمی‌تواند روی کمک واقعی اروپا حساب باز کند.»

انتظار از اروپایی‌ها و چین

روزنامه «زود دویچه» تفسیر خود را با این جمله آغاز کرده است: «هایکو ماس با خود هیچ سوغاتی به تهران نبرده بود.»

در ادامه تفسیر به اظهارات وزیر امور خارجه آلمان در کنفرانس اشاره شده که در واقع حاوی نکته تازه‌ای نبوده و انتظارات جمهوری اسلامی را برنیاورده است.

اینکه ایران انتظار دارد، اروپا زیان‌های پس از خروج آمریکا از برجام را متحمل شود، برای مفسر روزنامه آلمانی قابل فهم است اما او یادآور می‌شود که اروپایی‌ها در تصمیم دونالد ترامپ نقشی نداشته‌اند و حتی اگر بخواهند، نمی‌توانند خسارتی را که آمریکا به ایران وارد کرده جبران کنند. علاوه بر این: «دولت‌ها در برلین، پاریس یا لندن نمی‌توانند شرکت‌های (خصوصی) کشورشان را به تجارت با ایران یا خرید نفت از این کشور وادار سازند. هیچ شرکتی که در آمریکا فعال است به چنین خواستی تن درنمی‌دهد.»

«زود دویچه» این پرسش را مطرح کرده است که چرا ایرانی‌ها در برابر چین چنین انتظاراتی ندارند، در حالی که این کشور یکی از خریداران کلان نفت ایران بوده و اکنون خرید خود را به حداقل رسانده است.

این روزنامه آلمانی هشدار داده است که برجام یک «قرارداد دوستی» نبوده بلکه برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به بمب هسته‌ای بسته شده و اگر ایران از آن خارج شود و دوباره سانتریفوژهای خود را به کار بیاندازد، اروپایی‌ها هم دست به تحریم ایران خواهند زد و در این صورت آمریکایی‌ها به هدف خود رسیده‌اند.

مقابله آمریکا و اروپا

روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» می‌نویسد: «هایکو ماس آنقدر ساده‌‌لوح نیست که انتظار داشته باشد، با سفر خود به تهران، سران ایران را وا‌دارد که قول ماندن در توافق هسته‌ای را بدهند.»

مفسر این روزنامه محافظه‌کار معتقد است که سفر وزیر امور خارجه آلمان به تهران دست‌کم یک فایده داشت و آن اینکه او برای جلوگیری از بحرانی شدید ادای دین کرده و به طرف ایرانی فهمانده است که خروج آنها از برجام لااقل برای منافع سیاسی و استراتژیک آنها بی‌فایده خواهد بود.

نویسنده روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» ضمن بیان اینکه در تنش با ایران، اروپا امکانات زیادی برای مقابله با آمریکا ندارد، می‌نویسد: «نامعقول خواهد بود اگر بحران هسته‌ای با ایران باعث مقابله آمریکا و اروپا شود - آنچه اگر با دقت نگاه کنیم، رخ داده - و فاجعه خواهد بود اگر ایران در پایان این تنش به بمب هسته‌ای دست یابد.»

«وضعیت بینابین»

روزنامه «نویس دویچلند» در باره سفر ماس به ایران نوشته است: «آوازه آلمان در خاور نزدیک مانند سوئیس در اروپاست: به ظاهر بی‌طرف، صادق و موفق.»

در ادامه تفسیر این روزنامه چپ‌گرا آمده است: «اما واقعیت این است که آلمان از همه بحران‌ها بهره می‌برد؛ لااقل آرزویش این است. بهترین حالت این خواهد بود: فروش جنگ‌افزار به عربستان سعودی و تجارت کلان با ایران.»

مفسر «نویس دویچلند» در ادامه سیاست خارجی آلمان را با بانک‌های سوئیس مقایسه کرده است: «ما با کمال میل پول می‌پذیریم، مهم نیست از کجا می‌آید.»

او سفر هایکو ماس به کشورهای منطقه را در این راستا ارزیابی کرده و نوشته است که آلمان در حالتی بینابین قرار دارد؛ بین ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی از یک سو و «باران پولی» که می‌تواند از جانب ایران به آلمان سرازیر شود از سوی دیگر.