ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.06.2019, 22:28
شکایت کارگران هفت تپه از دولت ایران به سازمان جهانی کار

جمعی از کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه در نامه‌ای به کمیته آزادی سازمان جهانی کار نسبت به بازداشت و سرکوب کارگران و فعالان کارگری از سوی دولت ایران شکایت کردند. در این نامه حق‌خواهی آمده که در ماه‌های اخیر بالغ بر پنجاه نفر کارگر بازداشت، احضار  و تهدید شده‌اند و برخی از آن‌ها با قرار کفالت به طور موقت آزاد شدند. علاوه بر این در این نامه که در تلگرام نشریه «گام» منتشر شده، آمده افرادی که حتی اخبار کارگران هفت‌تپه را در طول این مدت منتشر می‌کردند نیز «بازداشت، بازجویی و مورد شکنجه و آزار قرار گرفتند.» در این نامه همچنین اشاره شده که حتی خانواده‌های کارگران بازداشت شده تحت فشار برای سکوت و عدم اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها هستند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه در نامه خود از کمیته آزادی سازمان جهانی کار خواسته‌اند عملکرد دولت ایران را در حوزه «نقض آشکار حقوق کارگران» در ایران بررسی کنند. در ابتدای این نامه آمده است: «بدین‌وسیله گزارش مختصر و شکایت رسمی خود به شما برای بررسی و محکوم کردن دولت ایران به علت نقض آشکار حقوق بدیهی کارگران در ایجاد تشکلات مستقل کارگری و نیز سرکوب آزادی تجمع و انتخاب نماینده و سرکوب کارگران و فعالان کارگری به خصوص در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه را اعلام و ثبت می‌کنیم.»

در بخش دیگری از این نامه با اشاره به بازداشت بالغ بر پنجاه کارگر در ماه‌های اخیر آمده است: «در ماه‌های اخیر ده‌ها تن از کارگران هفت‌تپه تنها به علت تجمع برای رساندن صدای اعتراض صنفی خود بازداشت، احضار و تهدید و یا با قرارهای کفالت موقتا آزاد شده‌اند. لیست اسامی این کارگران بالغ بر پنجاه نفر می‌باشد. ما در اینجا فقط به چند مورد مشخص از سرکوب و آزار و شکنجه کارگران هفت تپه و اقدامات سرکوبگرانه دولت ایران در نقض حقوق بدیهی کارگری اشاره می‌کنیم.» 

در ادامه این نامه آمده است: «اشخاص دیگری که برای حمایت از کارگران هفت تپه کار رسانه ای میکردند نیز طی چندین ماه بازداشت و بازجویی، مورد بازداشت و شکنجه و آزار قرار گرفته اند. خانم‌ها عسل محمدی، ساناز الهیاری و آقایان امیرحسین محمدی فر و امیر امیرقلی از جمله این افراد هستند. هنوز سه تن از این عزیزان محبوس و تحت فشار هستند.» این افراد از اعضای نشریه اینترنتی «گام» هستند که اخبار کارگری را پوشش می‌دادند. عسل محمدی، دانشجوی داورسازی از بین آنها پس از یک ماه بازداشت با قید وثیقه آزاد شد ولی بقیه همچنان در زندان به سر می‌برند. نشریه گام پس بازداشت اعضایش دیگر فعال نیست و فقط تلگرام آن برخی از اخبار را منتشر می‌کند.

در این نامه درباره فشار به خانواده‌‌های کارگران بازداشت شده آمده است: «خانواده‌ی این بازداشت‌شدگان همگی تحت فشار و اذیت هستد تا مبادا درباره شرایط دشوار عزیزان محبوس خود با رسانه ها گفتگو کنند. مقامات امنیتی و قضایی علنا به برخی از این خانواده‌ها گفته‌اند که هر چقدر بیشتر از وضعیت زندانی‌ها خبر به رسانه‌ها درز کند ما آنها را بیشتر نگه می‌داریم و احکام سنگین‌تری هم برایشان خواهیم تراشید!»

کارگران نیشکر هفت‌تپه در نامه خود به کمیته آزادی سازمان جهانی، از اسماعیل بخشی به عنوان «یکی از نمایندگان صادق و پیگیر» شان اشاره کرده و نوشته‌‌اند: «نماینده ما اسماعیل بخشی که یکی از نمایندگان صادق و پیگیر ما است در تاریخ ٢٧ آبانماه ٩٧ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و تحت شکنجه های سنگین قرار گرفت و بعد از اینکه با قرار وثیقه سنگین آزاد شد رو به کارگران و افکار عمومی شرح شکنجه های انجام شده بر خود را منتشر کرد. اسماعیل بخشی اعلام کرد که او را تا سر حد مرگ شکنجه کرده‌اند. او سپس به طور رسمی شکایتی از مامورین امنیتی که او را شکنجه کرده بودند در دستگاه قضایی ایران ثبت کرد. اما با کمال تعجب و وقاحت همان دستگاه امنیتی شکنجه کننده، علیه اسماعیل بخشی پرونده سازی دیگری کرد و در تاریخ ٣٠ دیماه ٩٧ وی را به علت افشای حقایق دستگیر و مجددا زندانی کرد. اسماعیل بخشی در شراط وخیم جسمی از زندانی به زندان دیگر منتقل شد و اکنون بلاتکلیف و در شرایطی سخت و آزار دهنده در زندان اوین تهران محبوس است.»

در ادامه به نام سپیده قلیان و علی نجاتی اشاره و در ادامه آمده است: «آقایان اسماعیل بخشی و علی نجاتی و خانم سپیده قلیان در زمان بازداشت اولشان در حالی که توسط وزارت اطلاعات و اداره اطلاعات اهواز زیر فشارهای جسمی و روانی قرار گرفتند مجبور به اعتراف های کذب و اجباری در مقابل دوربین شدند. نیروهای امنیتی با سر هم کردن یک فیلم مضحک از اعترافات مختلف و مونتاژ آن و وصل کردنش به انواع و اقسام اتفاقات با ربط و بی ربط و سناریو سازی تخیلی، سعی کردند این عزیزان را افرادی خطرناک به جامعه معرفی کنند که این فیلم سازی مورد تنفر عمومی در جامعه قرار گرفت.»

کارگران نیشکر هفت‌تپه بارها در طی سال‌های اخیر نسبت به حق و حقو معوقه‌شان و امور صنفی دست به اعتصابات گسترده زدند. آخرین اعتراضات چند روزه آنها در آبان ۹۷ اتفاق افتاد که در پی آن با هجوم نیروی انتظامی و نیروی امنیتی بسیاری از کارگران، فعالان کارگری و خانواده‌هایشان بازداشت شدند. در میان آنها هنوز اسماعیل بخشی، کارگر و نماینده کارگران هفت تپه و سپیده قلیان، فعال کارگری در بازداشت به سر می‌برند و علی نجاتی، فعال کارگری دیگر نیز در اعتصابات بازداشت اما مدتی بعد به دلیل بیماری به مرخصی درمانی آمد. اکنون همگی انها و اعضای نشریه گام منتظر حکم‌های خود هستند.

براساس نامه کارگران نیشکر هفت‌تپه ده‌ها کارگر دیگری وجود دارند که از نام آنها اطلاعی در دست نیست ولی احضار و بازداشت شده‌اند و عده‌ای از آنها با قرار کفالت آزاد هستند.