ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 02.06.2019, 14:51
كاری كه نطفه‌اش در دولت هاشمی شكل گرفت

سحام‌نیوز

كاری كه نطفه‌اش در دولت آقای هاشمی شكل گرفت گریبانگیر خود و خانواده وی شد

حادثه دردناک اخیر و روایت صریح آقای محمد علی نجفی از ارتباط نهادهای امنیتی با خانم میترا استاد و نقش آنان در تحریک و حتی مدیریت مقتوله، باعث جلب نظر افکار عمومی به نیمه تاریک و کمتر روایت شده نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای شد.

پیش از این گرچه روایت‌هایی در محافل خصوصی و یا گزارش های حقوق بشری در این باب مطرح می شد که بازجویان نهاد اطلاعاتی، از ابزارهای ناموسی و غیراخلاقی برای گرفتن اعتراف و یا خرد کردن متهم استفاده می کردند، اما این شاید نخستین بار است که جامعه و افکار عمومی، به صورت ملموس با واقعیت های غیر اخلاقی نهادهای امنیتی رودرو می شوند.

از این رو، سحام فارغ از اقدام محمدعلی نجفی، به علت و سابقه اقدامات مشابه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، می‌پردازد:

۱- در دوران رهبری امام خمینی، اگر شخص و یا اشخاصی از روی ناپختگی، نادانی و یا اقدام غیر قانونی، استراق سمع می‌کردند، از شخص امام  تا مدیران کشوری، به شدت با عاملین این عمل خلاف، برخورد می‌کردند. روایت شده که وقتی صدای یکی از مسئولین کشور با همسر دومش را شنود کرده بودند، امام به شدت با آن مقام مهم قضایی برخورد کرد و گفته بود که «اگر ملاحظاتی نبود، دستور می‌دادم که به شما حد زده شود».

۲- اما پس از درگذشت امام خمینی و آغاز رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، وزارت اطلاعات دولت هاشمی رفسنجانی برنامه‌ی منسجمی را برای حذف اکثریت نیروهای دلسوز کشور پیاده کرد.

ابتدا به بهانه یک نامه دلسوزانه جمعی از نیروهای ملی، به دستگیری و شکنجه و محکومیت ده‌ها نفر از اعضای نهضت آزادی و ملی مذهبی اقدام کرد. بعد روحانیون باسابقه درخشان و افکار اصلاح‌گرایانه در انتخابات خبرگان دوم، ردصلاحیت شدند. سپس با رد صلاحیت بیش از ۴۰ تن از نمایندگان مجلس سوم و شایعه‌سازی و تهمت زدن به بسیاری از نیروهای چپ در آن زمان، موجبات حذف آنان را فراهم نمود.

اما اقدام اصلی آنان، قتل روشنفکران و پرونده‌سازی‌های اخلاقی و کنکاش در زندگی خصوصی افراد در کنار بکارگیری زنانی بود که به «پرستو» شهرت یافته بودند. در این میان، افرادی اغفال و برای آنان پرونده سازی شد و افرادی هم که اغفال نشدند، با تهمت و یا حذف فیزیکی، از صحنه فعالیت برچیده شدند.

۳- پس از دوم خرداد ۷۶ و روی کار آمدن دولت اصلاحات و وقوع  قتل‌های زنجیره‌ای، این اعمال مستهجن توسط اطلاعات سپاه و زیر نظر حاکمیت [خامنه‌ای] دنبال شد. تا جایی که در پرونده معروف به شهرداران، بازجویان اطلاعات سپاه از جمله سردار نقدی، با شکنجه و زیر فشار گذاشتن شهرداران مناطق تهران، از آنان می‌خواستند تا به دروغ بر ارتباط غیراخلاقی میان غلامحسین کرباسچی شهردار بازداشت شده وقت تهران با فائزه هاشمی شهادت دهند. در آن سال، شهرداران تهران در دیداری حضوری با آقای کروبی، شرح این ماجرا و شکنجه‌ای که بر آنان رفته بود را بیان کرده بودند و آقای کروبی در نامه‌ای به رهبری، از اقدام غیراخلاقی نهادهای امنیتی،‌ گله و شكایت کرده بود.

۴- این اعمال ادامه داشت و حتی در دستگیری‌های پس از انتخابات سال ۸۸ ، بازجویان از بازداشت شدگان که بسیاری از آنان از نیروهای اصلاح‌طلب و نیز حتی برخی از نیروهای دفتر هاشمی رفسنجانی بودند، خواسته بودند تا اعترافات زننده‌ای را بر علیه شخص هاشمی و دیگران انجام دهند. لذا کاری که نطفه‌اش در دولت آقای هاشمی شکل گرفت، گریبانگیر خود و خانواده وی نیز شد.

حکایت پرونده سازی‌های نهادهای امنیتی تحت نظر رهبری، علی‌الخصوص نهاد امنیتی سپاه و هدایت بیت آقای خامنه‌ای، حکایت تازه‌ای نیست. سحام موارد بسیاری از پرونده سازی‌های غیراخلاقی این نهاد امنیتی را در آرشیو خبری خود و یا در پرونده‌های منتشر نشده در حافظه خبری خود دارد. در تمام این پرونده‌ها، می‌توان شباهت نزدیکی میان نهاد امنیتی روسیه و نهاد امنیتی سپاه مشاهده کرد.

هرچند اگر به ساختار و سیاست راهبردی ۳۰ ساله حکومت ایران نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که بر خلاف نه شرقی و نه غربی دوران ده ساله نخست، در دوران رهبری آیت الله خامنه‌ای، تنها در خط نه غربی بوده و در دیدگاه سیاسی و امنیتی، تابع شیوه مدیریتی نهادهای امنیتی روسیه رفتار کرده است. گویا پیوند نزدیک و شگفت انگیزی میان نهاد امنیتی روسیه و بیت آیت‌الله خامنه‌ای برقرار است.

امیدوار هستیم که با این عمل آقای نجفی در افشاگری نقش نهادهای امنیتی در اقدامات غیراخلاقی، پس از ۳۰ سال این ترفندهای نهادهای امنیتی برچیده شود. اقدامی که در این ۳۰ سال موجب از دست رفتن بسیاری از نیروهای این کشور شده است.