ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.03.2019, 23:26
قطعنامه پارلمان اروپا علیه نقض حقوق بشر در ایران

صدای آمریکا: پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای ضمن انتقاد شدید از نقض حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نسرین ستوده و سایر فعالان حقوق بشر، محیط زیست و خبرنگاران زندانی در ایران شد.

پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۳ اسفند تاکید کرد قوه قضاییه ایران با زیر پا گذاشتن آیین دادرسی، ابتدایی ترین حقوق این زندانیان را که تنها جرمشان دفاع از آزادی است، نادیده می گیرد.

«بودیل والرو» از گروه سبزهای اتحادیه آزاد اروپا در همین رابطه گفت: «ما به روشنی می دانیم که رژیم ایران هیچ احترامی برای حقوق بشر و آزادی بیان، مذهب و اجتماعات، و حفظ محیط زیست قائل نیست. روزنامه‌نگاران و همه کسانی که در ایران در این زمینه‌ها فعالیت می کنند با محکومیت های سنگین و حبس های طولانی روبرو هستند. تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۸۵ نفر اعدام شدند و زنان در معرض خطر و آسیب بیشتری هستند.»

شش تهیه کننده پیش نویس این قطعنامه در حضور اعضای پارلمان درباره یافته‌هایشان شهادت دادند. آنها گفتند ویدیوهای زنان که حجاب اجباری را از سر بر می دارند و تهدید و ارعاب آنها توسط پلیس را دیده اند و صحت آنها را تایید می کنند. همچنین حکم ناعادلانه ی نسرین ستوده، وکیل این زنان را تقبیح کرده و اتهام او را بی اساس دانستند.

«کورنلیا ارنست» از کنفدراسیون نوردیک‌های سبز و چپ های اروپا گفت: «۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق؛ این یک رسوایی عظیم و حمله به همه آزادیخواهان از جمله نسرین ستوده است. ما ستوده را از خودمان می دانیم زیرا برای آزادی می جنگد. ما خواهان آزادی او و همه فعالان حقوق برابر، روزنامه نگاران و فعالان محیط زیست زندانی در ایران هستیم.»

کورنلیا ارنست، از نویسندگان قطعنامه امروز، سال ۲۰۱۳ پس از اعطای جایزه ساخاروف پارلمان اروپا، به ایران رفته و با نسرین ستوده ملاقات کرده بود.

نویسندگان قطعنامه می گویند آزادیخواهان و فعالان حقوق زنان در ایران به بهانه های واهی بازداشت و شکنجه می شوند: «این تعهد ماست که آزادی زنان دنیا را تضمین کنیم.»

«مارجیته شاکه» از اتحادیه هواداران آزادی و دموکراسی اروپا نیز گفت: «ما در پارلمان اروپا، جایزه ساخاروف را به وکیل مدافع حقوق بشر، نسرین ستوده اعطا کردیم. او همچنان با شجاعتی ستودنی و تلاشی خستگی ناپذیر از حقوق مردم عادی و بی دفاع در ایران دفاع می کند. او مدافع زنان و معترضانی شد که به زندان افتادند و حالا خودش ناعادلانه زندانی و با یک حکم قرون وسطایی روبرو است.»

نویسندگان قطعنامه تاکید می کنند مقام های اروپا باید از ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده و مقام های ایران را برای آزادی فوری زندانیان و رعایت موازین حقوق بشر و آزادی بیان، تحت فشار بگذارند.