ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.03.2019, 10:00
معافیت چند کشور از تحریم نفتی ایران تمدید می‌شود

بی بی سی

خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی پیش‌بینی کرده است که آمریکا با تمدید معافیت چند کشور از تحریم نفتی جمهوری اسلامی به شرط کاهش واردات نفت موافقت خواهد کرد هر چند همچنان در صدد به صفر رساندن فروش نفت ایران است.

با اجرایی شدن تحریم نفتی در اوایل ماه نوامبر سال گذشته، ایالات متحده به این کشورها اجازه داد تا به مدت هشت ماه به خرید مقادیر معینی نفت خام از ایران ادامه دهند بی آنکه به خاطر نقض مقررات تحریم ایالات متحده، با تحریم ثانویه این کشور مواجه شوند. دلیل اعطای معافیت از تحریم نگرانی آمریکا از افزایش بهای نفت خام در بازار جهانی و در نتیجه، قیمت فرآورده‌های نفتی در آمریکابود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به ارزان نگاه داشتن بنزین در آمریکا متعهد است.

این مهلت اوایل ماه مه، کمتر از دو ماه دیگر پایان می‌یابد و دولت آمریکا باید در مورد تمدید یا عدم تمدید معافیت‌ها تصمیم بگیرد.

خبرگزاری رویترز به استناد به «دو منبع آگاه» گفته است که به احتمال زیاد، دولت آمریکا با تمدید معافیت بیشتر این کشورها، به خصوص چین و هند به عنوان خریداران اصلی نفت ایران در آسیا، موافقت خواهد کرد مشروط به اینکه میزان خرید خود را دست‌کم ۲۰ درصد کاهش دهند. در حال حاضر، صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و آمریکا انتظار دارد این سطح به زیر یک میلیون تنزل کند.

علاوه بر تحریم ایران، مسایل دیگری مانند بحران سیاسی ونزوئلا و تلاش کشورهای عمده صادرکننده برای جلوگیری از سقوط بهای نفت باعث شده است تا احتمال بروز کمبود عرضه در بازار مطرح شود.

براساس این گزارش، با توجه به شرایط بازار نفت، رئیس جمهوری آمریکا نگران آن است که کاهشی بیش از این در صادرات نفت ایران باعث فشار بر عرضه و افزایش قیمت شود. بهای نفت خام از نوع برنت در روز گذشته از مرز ۶۷ دلار در بشکه گذشت و به گفته منابع نفتی طرف مشورت رویترز، آقای ترامپ این سطح را قابل قبول نمی‌داند.

در این گزارش آمده است که مهلت همه کشورهای معاف از تحریم نفتی ایران تمدید نخواهد شد و احتمالا کشورهایی که نفت چندانی از ایران نخریده و به واردات نفتی ایران وابسته نیستند بار دیگر معاف نخواهند شد. هنگام اجرایی کردن تحریم نفتی، مقامات آمریکایی گفتند که هدفشان قطع منابع مالی حکومت ایران است و قصد ندارند در راستای تحقق این هدف، “متحدان” و دوستان آمریکا را با مشکل مواجه کنند.

در حال حاضر، موضوع کاهش خرید نفت ایران در برابر تمدید معافیت در مذاکرات بین آمریکا و کشورهای واردکننده نفت ایران در جریان است.

رویترز می‌افزاید که در عین حال، دولت دونالد ترامپ قطعا به کاهش صادرات نفت ایران به صفر همچنان متعهد است اما ترجیح می‌دهد این هدف را به طور مرحله به مرحله و بدون وارد کردن شوک به بازار نفتی دنبال کند.

روز گذشته ویلیام هوک، نماینده ویژه وزارتخارجه آمریکا در امور ایران، در سخنرانی در نشست صاحبان صنایع در آمریکا گفت که دولت همچنان هدف خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران را دنبال می‌کند.

آقای هوک گفت که دونالد ترامپ «تصریح کرده است که ایالات متحده به اقدامات خود برای وارد کردن حداکثر فشار اقتصادی بر رژیم ایران ادامه می‌دهد اما در عین حال مایل نیست شوکی به بازار نفتی وارد کند».

سخنگوی بخش انرژی وزارتخارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد گزارش رویترز خودداری کرده اما گفته است که کارشناسان آمریکایی به طور مرتب شرایط بازار نفتی جهان را زیر نظر دارند و بر اساس ارزیابی آنان در مورد معافیت یا عدم معافیت خرید نفت از ایران تصمیم‌گیری خواهد شد.

طبق قوانین آمریکا، رئیس جمهوری هنگام وضع تحریم علیه کشورهای خارجی باید اطمینان حاصل کند که چنین اقدامی باعث جهش در بهای نفت نمی‌شود و تاثیر تحریم بر بازار نفتی را به کنگره گزارش کند.