ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.03.2019, 15:14
چشم‌انداز اصلاح‌طلبی در سال آینده

زیدآبادی: معتاد قدرت شده‌اید
جلایی‌پور: مبلۤغ انفعال هستید

(گزیده: به نقل از اندیشه‌پویا، ویژه‌نامه نوروزی)

زیدآبادی: از هر جهت که نگاه کنیم اوضاع کشور خوب نیست. تصورم این است که نقطه‌ای که به آن رسیده‌ایم اجتناب‌ناپذیر نبوده است. اصلاح‌طلبی در ایران محکوم به شکست نبود. سلسله عملکردهای غلط اصلاح‌طلبان باعث شکست اصلاحات شده است. برخی اصلاح‌طلبان علاقه‌مندند نظارت استصوابی برداشته نشود. چون اگر برداشته شود و انتخابات آزاد باشد، خیلی از نیروهایی که امروز به نام اصلاح‌طلب می‌شناسیم در انتخابات رای نخواهند داشت.

جلایی‌پور: اصلاح‌طلبان از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۶ برای بقا تلاش می‌کردند. اما در یک سال آینده این طور نیست. آن‌ها با پلتفرم منسجمی پا به عرصه انتخابات خواهند گذاشت و در پروسه منتهی به انتخابات، در روز انتخابات و پس از آن کاملا فعالانه وارد عمل خواهند شد. همچنین کاندیداها را ملزم به پاسخ‌گویی خواهند کرد. بیست سال است اصلاح‌طلبان مخالفت خود را با نظارت استصوابی اعلام کرده‌اند. ما به‌خاطر نقد نظارت استصوابی از تحصن مجلس ششم تا امروز هزینه‌ داده‌ایم. حرف آقای زیدآبادی بی‌انصافی است.

زیدآبادی: اصلاح‌طلبان مدعی بودند که با گرفتن نهادهای انتخابی می‌توانیم اصلاحات ماندگار و ساختاری ایجاد کنیم اما کجاست این تحول؟ این که نمی‌شود هرگاه بحث مشکلات پیش می‌آید بگویید اصلاح‌طلبان همه‌کاره نبودند و وقتی در پی رای هستید بگویید ما چنین و چنان خواهیم کرد. هنر نیروی سیاسی این نیست که بگوید تحول مطلوبش در ده قرن آینده محقق می‌شود.

جلایی‌پور: در بیست سال گذشته کارنامه اصلاح‌طلبان قابل دفاع است. انتخابات تبدیل به یک کارزار جدی شده است. محافل سیاسی به جبهه‌بندی سیاسی تبدیل شده، فرهنگ سیاسی دموکراتیک‌تر شده، رسانه‌ها مدنی شده‌اند و شبکه‌های اجتماعی تقویت شده‌اند. جامعه ایران یکی از جوامع پویای خاورمیانه است. دموکراتیزه شدن ستاره‌ای در پیش است که باید به سمت آن حرکت کنیم. این یک فرایند خطی و مهندسی در پروژه خانه‌سازی مهندسان نیست. قبول دارم که محبوبیت اصلاح‌طلبان افت کرده اما بعد از دی‌ماه ۱۳۹۶ همه نیروها افت محبوبیت دارند. خبر خوبی به شما بدهم: در نظرسنجی‌های اخیر، براندازها و منو تو و بی‌بی‌سی هم افول کرده‌اند.

زیدآبادی: دور شما سیم خاردار کشیده‌اند، می‌گویند کنش انجام بده. کنشگری در چنین شرایطی یعنی تقلا کنی تا بدنت زخم شود. بهتر است تا اطلاع ثانوی حتی تکان نخوری، چه برسد به کنش. اگر عده‌ای این را انفعال می‌نامند، خب بنامند. اصلاح‌طلبان در هر شرایطی در انتخابات مجلس آینده شرکت خواهند کرد. بخشی از اصلاح‌طلبان به حضور در قدرت معتاد شده‌اند.

جلایی‌پور: به شما قول می‌دهم اصلاح‌طلبان سال آینده با همین مشروعیت و تشکیلات بر انتخابات مجلس تاثیر جدی خواهند گذاشت و شما نیز اصلاح‌طلبان را معتاد به قدرت خواهید نامید. جالب است این چه اعتیادی به قدرت است که من به عنوان یک اصلاح‌طلب سی سال است یک چهارپایه هم در قدرت نداشته‌ام. از حرف‌های شما بی‌عملی و انفعال و منفی‌نگری بیرون می‌آید نه چیز دیگر.