ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.03.2019, 8:41
برای چه «خواهند آمد»؟ / احمد زیدآبادی

دیشب خوابی آشفته و پریشان دیدم؛ چیزی شبیه کابوس! با خودکاوی در صدد برآمدم تا دلیلی برای آن پیدا کنم و به این نتیجه رسیدم که خواب پریشان احتمالاً نتیجۀ خواندن سخنان موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران در جمع طلاب مدرسۀ معصومیۀ قم بوده است.

طبق گزارش برخی رسانه‌ها آقای غضنفرآبادی در سخنرانی خود گفته است: «اگر ما انقلاب را یاری نکنیم، حشدالشعبی عراقی، فاطمیون افغانی، زینبیون پاکستانی و حوثی‌های یمنی خواهند آمد و انقلاب را یاری خواهند کرد.»

من از دیروز تا کنون منتظر ماندم تا بلکه این سخنان از اساس و بنیان تکذیب شود و یا اینکه دست کم توضیحی در باره‌اش داده شود، اما هیچکدام از این دو اتفاق نیفتاد.

کسانی که با خط و مرزها و اصول کشورداری در دنیای معاصر آشنایند تصدیق می‌کنند که این نوع سخنان تا چه اندازه می‌تواند نگران کننده باشد.

من بویژه نگران جملۀ «خواهند آمد» در عبارتِ رئیس دادگاه‌های انقلاب هستم. آیا این کلام سهواً به زبان او جاری شده و یا اینکه از قبل در بارۀ معنا و مفهوم آن اندیشیده شده است؟

اینکه چند گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران در خارج از کشور «خواهند آمد» تا «انقلاب را یاری دهند» مشخصاً بر چه امری دلالت دارد؟ آیا قرار است این اتباع بیگانه به عنوان شهروندان ایرانی پذیرفته شده و در خاک کشور مستقر شوند؟ اضافه بر این، آنان قرار است از چه راهی انقلاب را یاری کنند؟ از طریق حضور در انتخابات؟ تظاهرات خیابانی؟ تصدی مسئولیت‌های دولتی؟ یا مقابله با اعتراض‌های اجتماعی و اقتصادی؟

هر کدام از اینها که مورد نظر باشد با حق حاکمیت ملی و اصول زمامداری در چارچوب ملت - دولت تعارض کامل دارد. از این رو، از آقای غضنفرآبادی انتظار می‌رود که در این مورد توضیح روشنی ارائه دهد و اگر چنانچه نظرشان همین مواردی باشد که برشمرده شد، سایر مسئولان کشور موظف‌اند که در برابر این مسئله، موضع خود را مشخص کنند تا بدانیم که در کشور ما واقعاً چه خبر است؟

چندی پیش رضا پهلوی اعلام کرد که شعار او «پس گرفتن ایران» است. برخی از چهره‌های اپوزیسیون خارج از کشور حتی در میان حامیان «براندازی» به او خرده گرفتند که مگر ایران از جانب بیگانگان اشغال شده است که تو می‌خواهی آن را پس بگیری؟

آیا اکنون سخنان موسی غضنفرآبادی نمی‌تواند محملی به دست رضا پهلوی و طرفداران او دهد تا شعار خود را توجیه کنند! بنابراین از این بابت هم شفاف سازی «خواهند آمد» ضروری است.