ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.02.2019, 13:30
روسیه در حمایت از مادورو دچار تردید شده است

ایرنا - شبکه خبری اقتصادی «بلومبرگ» روز چهارشنبه گزارش داد که روسیه با توجه به عزم مخالفان داخلی و خارجی دولت ونزوئلا و شدت بحران اقتصادی این کشور، در حمایت جدی از «نیکلاس مادورو» دچار تردید شده است.

بر اساس گزارشی که در تارنمای این شبکه اقتصادی منتشر شده، پس از اعلام حمایت کامل روسیه از رئیس جمهوری ونزوئلا، اکنون نشانه‌هایی از تردید در مورد توان بقای «نیکلاس مادورو» در برابر تهدیدهای مخالفان دیده می‌شود.

دو منبع نزدیک به کرملین که خواستند نامشان فاش نشود به بلومبرگ گفته‌اند که گرچه مسکو از حمایت علنی از مادورو صرف نظر نکرده، بیش از پیش در می‌یابد که وضعیت اقتصادی ونزوئلا به بهای ته مانده حمایت مردمی از وی تمام می‌شود.

به گفته آنان، اکراه ارتش در برخورد با شهروندان نیز توانایی مادورو برای توسل به زور در برابر تهدیدهای ضد حکومتی را محدود می‌سازد.

* نقش روسنفت
روسیه و چین سال‌ها از حامیان اصلی ونزوئلا بودند و روابط آنها به سال ۱۹۹۹ و به قدرت رسیدن «هوگو چاوز» سلف درگذشته کارلوس مادورو بر می‌گردد. روسیه میلیاردها دلار وام و سرمایه گذاری در اختیار ونزوئلا قرار داده که بخش عمده آنها را غول نفتی دولتی «روسنفت» متقبل شده است. مسکو اکنون تلاش می‌کند تا همزمان با تلاش‌های ترامپ برای سرنگون ساختن مادورو، از این سرمایه گذاری‌ها محافظت کند. روسیه با وجود سابقه حمایت از مادورو از اعطای تسهیلات جدید به این متحد خود اجتناب کرده است.

مجلس در کنترل مخالفان از نقش فزاینده روسنفت که «ایگور سچین» (Igor Sechin) - از متحدان پوتین - ریاست آن را بر عهده دارد، انتقاد کرده است. این شرکت روسی در پنج پروژه نفتی ونزوئلا مشارکت داشته و روز گذشته اعلام کرد که شرکت نفت دولتی ونزوئلا نیمی از دیون خود را پرداخت کرده و بدهی آن تا پایان سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است.

روسنفت به جبران ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از مطالبات خود، ۴۹.۹ درصد از سهام شرکت نفتی «سیتگو» (از شرکت‌های تابعه شرکت نفت دولتی ونزوئلا و مستقر در آمریکا) را در اختیار گرفت و در سال ۲۰۱۷ نیز توافقی را برای بهره برداری از دو میدان گاز طبیعی فلات قاره ونزوئلا امضا کرد.

به گفته «دمیتری روزنتال» (Dmitry Rozental) کارشناس امور ونزوئلا در موسسه دولتی مطالعات آمریکای لاتین مسکو، گرچه می‌توان این توافق‌ها را به دلیل عدم تصویب آنها در مجلس ونزوئلا لغو کرد ولی روسیه شاید به دنبال مصالحه باشد.

* دست کوتاه کرملین
به نوشته بلومبرگ، مسکو هنوز از مخالفان مادورو که تحت حمایت آمریکا هستند نگران است ولی به خوبی می‌داند که اهرم‌های مالی اندکی برای نجات دولت غرق در بحران مادورو در اختیار دارد.

روسیه از سوی دیگر آنقدر از ونزوئلا فاصله دارد که نمی‌تواند نیروی نظامی قابل توجهی برای تقویت مادورو اعزام کند.

جدیدترین هشدار برای کرملین، اقدام کشورهای کلیدی اروپا در به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی ونزوئلا به سمت ریاست جمهوری این کشور بود.

پیشتر مادورو از توجه به ضرب الاجل کشورهای اروپایی و اعلام زمان برگزاری انتخابات جدید سر باز زده، یکی از ژنرال‌های نیروی هوایی به اردوی مخالفان پیوسته و تلاش دولت برای ارسال ۲۰ تن طلا به خارج از کشور برای تهیه نقدینگی بی‌ثمر مانده بود.

به نوشته بلومبرگ، گرچه مقام‌های میانی مسکو از مادورو حمایت کرده‌اند ولی «ولادیمیر پویتن» رئیس جمهوری روسیه به غیر از تماس تلفنی ۲۴ ژانویه (۴ بهمن)، از آغاز بحران اخیر در حمایت از همتای ونزوئلایی خود اظهار نظری علنی نکرده است.

ونزوئلا با آنکه اهمیتی سمبلیک برای نمایش توان دسترسی پوتین به حیاط خلوت واشنگتن دارد، اما اهمیت راهبردی آن برای مسکو محدود است. روسیه همانند حمایت از «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه توان اعزام نیرو به ونزوئلا را ندارد و در ماه دسامبر در اقدامی نمایشی به گسیل دو بمب افکن هسته‌ای به این کشور بسنده کرد.

* گفت وگو با مخالفان مادورو
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه سه شنبه این هفته در تاجیکستان اعلام کرد که گفت وگو میان دولت ونزوئلا و مخالفان تنها راه خروج از بحران است.

وی افزود: در غیر این صورت تغییر حکومت که غرب بارها به آن دست زده به سادگی رخ خواهد داد.

تحلیلگران مقیم مسکو می‌گویند که با وجودی که مقام‌های روس به صورت علنی گفت وگو با مخالفان مادورو را رد کرده‌اند، احتمال دارد که در پشت صحنه تماس‌هایی برقرار شده باشد.

روزنتال به بلومبرگ گفت: مادورو امروز کشور را در کنترل دارد ولی روز به روز قدرت وی کاهش یافته و مشروعیت وی زیر سووال می‌رود. احتمال در قدرت ماندن وی رو به نزول است.

گوایدو در مصاحبه اخیر با بلومبرگ گفت که به چین وعده داده که به توافق‌های مصوب مجلس پایبند خواهد بود.

وی هفته پیش نیز ونزوئلای دمکراتیک را بهترین گزینه برای محافظت از سرمایه گذاری‌های چین و روسیه دانست.

* وخامت اوضاع اقتصادی ونزوئلا
«ولادیمیر دژاباروف» (Vladimir Dzhabarov) معاون اول رئیس کمیته امور بین الملل مجلس علیای پارلمان روسیه گفت: متاسفانه زمان به سود مادورو نیست. در وضعیت تشدید بحران اقتصادی، جامعه به سرعت می‌تواند علیه مادورو شود.

یکی از مقام‌های روس که در ماه نوامبر و پیش از بحران جاری در قالب تیمی با خودرو ضد گلوله از کاراکاس دیدار کرده بود به بلومبرگ گفت که از فقر مردم کوچه و خیابان شوکه شده است.

»آندرس لانداباسو آنگولو» (Andres Landabaso Angulo) از اساتید دانشگاه اقتصاد پلخانوف مسکو به این شبکه آمریکایی گفت که با تحریم‌های آمریکا و افت صادرات نفت ونزوئلا به کمترین میزان خود در ۲۸ سال گذشته، روسیه واقف است که مقصر اصلی اوضاع اقتصادی وخیم ونزوئلا سوءمدیریت بزرگترین ذخائر اثبات شده نفتی جهان است.

«ایوان کونووالوف» (Ivan Konovalov) مدیر مرکز مطالعات راهبردی تِرِند در مسکو گفت که آمریکا و متحدانش در منطقه و ماوراء آن مصمم به سرنگونی مادورو هستند و روسیه نیز نمی‌تواند خطر تقابل جدی در حیاط خلوت آمریکا را به جان بخرد.

وی افزود: با توجه به جمیع جهات، گوایدو چندان فاجعه‌ای برای روسیه نخواهد بود.