ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.02.2019, 21:29
مسیح علی‌نژاد خواهان تحریم صداوسیما وسپاه پاسداران شد

بی بی سی

مسیح علی نژاد، روزنامه نگار و فعال مدنی ایرانی، در ملاقات با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خواهان آن شده است که ایالات متحده به جای اعمال تحریم هایی که بر زندگی مردم عادی اثر نامطلوب می گذارد، صدا و سیما، سپاه پاسداران و «نهادهای سرکوب‌گر» حکومت ایران را هدف تحریم های خود قرار بدهد.

خانم علی نژاد روز سه شنبه (۵ فوریه) در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت که در دیدارش با مایک پمپئو تاکید کرده است که بسیاری از مردم ایران نه جنگ می خواهند و نه حکومت جمهوری اسلامی بلکه خواهان تحریم صدا و سیما، سپاه پاسداران و «نهادهای سرکوب گر» هستند.

او گفت: «تاکید کردم که تحریم عادی زخمش روی بدن مردم است اما مردم ایران خواستار تحریم صدا و سیما، سپاه و سرکوبگرانی هستند که زندگی آنها را ویران کرده‌اند.»

مسیح علی‌نژاد هدایت کننده کمپین «چهارشنبه های سفید» و «آزادی یواشکی»، برنده جایزه حقوق زنان تشکل ژنو برای دموکراسی و حقوق بشر در سال ۲۰۱۵ است.

به نظر می رسد این نخستین بار است که یکی از مقامات ارشد دولت دونالد ترامپ به این شکل با یکی از چهره های شناخته شدن مخالف حکومت ایران دیدار می کند.

بنا بر بیانیه رسمی وزارت امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو از این فعال ایرانی به خاطر فعالیت هایش قدردانی کرده و از جامعه بین المللی خواسته است که به آمریکا بپیوند تا «حکومت ایران را به خاطر سرکوب مردم محکوم بکند.»

برخی منتقدان با اشاره به ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی و سکوت آمریکا در قبال مسوولیت احتمالی ولیعهد عربستان، می گویند آقای پمپئو بهترین چهره برای پیشبرد حقوق بشر ایران نیست و از این دیدار انتقاد کرده اند.

دولت آقای ترامپ - که آمریکا را از توافق هسته ای (برجام) خارج و پذیرش مسافر و پناهجو از ایران را ممنوع کرده است - می گوید در پی سرنگون کردن حکومت ایران نیست بلکه می خواهد با اعمال «فشارهای حداکثری» به یک «توافق بزرگ تر» با جمهوری اسلامی دست پیدا بکند- توافقی که شامل برنامه های هسته ای و موشکی و فعالیت های ایران در منطقه بشود.

نکات مطرح شده
مسیح علی نژاد به بی بی سی فارسی گفت دعوت مایک پمپئو برای دیدار را پذیرفت تا این که نقطه نظرات بخشی از مردم ایران که با آنها در تماس است را به وزیر امور خارجه آمریکا منتقل بکند.

او گفت سه نکته را با وزیر امور خارجه آمریکا مطرح کرده است، اول این که «در آستانه چهل سالگی جمهوری اسلامی بسیاری از ایرانیان جمهوری اسلامی را نمی خواهند؛ یک حکومت سکولار دموکرات میخواهند، و این صدا باید از طرف دولت های غربی به رسمیت شناخته بشود.»

او درباره نکته دوم افزود: «حقوق بشر نمی تواند فقط یک ابزار باشد؛ باید به عنوان یک محور اصلی در تمام گفتگوهای دولت های غربی با جمهوری اسلامی مطرح شود؛ حقوق کارگران، حقوق زنان، حقوق معلمان، حقوق اقلیت ها، بهایی ها و خیلی از کسانی که سرکوب می شوند.»

خانم علی نژاد ادامه داد: «نکته سوم هم، تاکید کردم بسیاری از دانشجویان و فعالان حقوق بشر اعتراض دارند که محدودیت ویزایی ضربه به زندگی آنها می زند نه به زندگی مسوولان جمهوری اسلامی و مقامات آنها.»

وزیر امور خارجه آمریکا سال گذشته در کتابخانه رونالد ریگان در شمال لس آنجلس در جمع گروهی از ایرانیان نطقی با عنوان «حمایت از صدای ایرانیان» انجام داده بود.

او در آن سخنرانی به دارایی های کلان برخی مقام های بلندپایه حکومت ایران اشاره و از تقریبا «۴۰ سال دزدی از مردم ایران، اقدامات تروریستی در اطراف منطقه و سرکوب بی رحمانه در داخل» انتقاد کرد.

جمهوری اسلامی اتهام حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر را بی اساس می داند و در مقابل چنین اتهاماتی را علیه آمریکا مطرح می کند.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، روز دوشنبه این هفته با رد این اتهام که در ایران «زندانی سیاسی» وجود دارد گفت که در جمهوری اسلامی کسی به صرف انتقاد کردن تحت پیگرد قضایی قرار نمی گیرد.