ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 11.01.2019, 19:36
آمریکا کنفرانس بین‌المللی درباره ایران برگزار می‌کند

بی بی سی

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید آمریکا قصد دارد ماه آینده میلادی کنفرانسی بین‌المللی درباره خاورمیانه و با تمرکز بر سیاست‌های منطقه‌ای ایران برگزار کند.

آقای پومپئو در مصاحبه‌ای با تلویزیون فاکس نیوز گفت: «کشورها گرد هم می‌آیند تا به صلح، ثبات، آزادی و امنیت منطقه خاورمیانه بپردازند، و این شامل آن می‌شود که اطمینان حاصل کنیم ایران یک نیروی بی‌ثبات‌کننده نخواهد بود.»

به گزارش رویترز، مایک پمپئو در گفت‌وگو با «فاکس نیوز» گفت، این نشست با تمرکز بر «ثبات خاور میانه و صلح و آزادی و امنیت در منطقه» در فاصله ۱۳ تا ۱۴ فوریه در لهستان برگزار خواهد شد.

این کنفرانس در روزهای ۱۳ تا ۱۴ فوریه ۲۰۱۹ در لهستان برگزار خواهد شد.

پامپئو  از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرد. او همچنین از وزیران امور خارجه کشورهای عربی نیز برای شرکت در این کنفرانس بین‌المللی دعوت کرده است.

یک مقام اسرائیلی اعلام کرده که نتانیاهو هنوز درباره شرکت در این کنفرانس تصمیم‌گیری نکرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارات آقای پومپئو را نشانه آن دانسته که آمریکا به دنبال ایجاد «هرج و مرج جدید» در خاورمیانه است.

مایک پومپئو به شبکه فاکس گفته است که کنفرانس مورد نظر آمریکا روزهای ١٣ و ۱۴ فوریه ( ۲۴ و ۲۵ بهمن) در لهستان برگزار خواهد شد و کشورهایی از آسیا، آفریقا، اروپا و خاورمیانه در آن شرکت خواهند کرد.

پومپئو روز پنجشنبه در سخنرانی در دانشگاه قاهره، در مصر، گفت کشورهای دیگر هم مثل آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که باید با ایران «مقابله» کرد و نه این که «درآغوششان کشید».

ناظران، سخنان آقای پومپئو را برگشتن از موضع باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، دانسته‌اند که یک دهه پیش با سخنرانی در همان دانشگاه قاهره سیاست‌های دیگری را درباره خاورمیانه اعلام کرده بود.

آقای اوباما رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را یکی از دستاوردهای مهم سیاست خارجی خود می‌دانست، توافقی که دونالد ترامپ با وجود مخالفت دیگر قدرت‌های جهانی از آن خارج شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با اشاره به صحبت‌های روز پنجشنبه مایک پومپئو، گفت آمریکا در عین اعلام دشمنی با حکومت ایران به مذاکره دعوت می‌کند، که این «ریاکارانه» است.

قاسمی گفت آمریکا «از یک توافق جامع و مشروع که محصول مذاکره بود خارج شده و اکنون از اینکه نمی‌تواند جایگزینی برای آن پیدا کند دچار نوعی یاس و عصبانیت مزمن شده است.»

روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم به گفته‌های مایک پومپئو پاسخ داد و با متهم کردن آمریکا به ایجاد آشوب، گفت بهتر است این کشور بپذیرد که ایران دیگر یک کشور تحت نفوذ آمریکا نیست.