ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 05.01.2019, 10:03
محاکمه عاملان قتل خاشقجی یک «نمایشنامه کمدی»

رسانه‌های غربی به آغاز محاکمه عاملان قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی از سوی دادستانی عربستان واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، کیارا کروشاتی، نویسنده روزنامه ایتالیایی «المانیفستو» در واکنش به آغاز محاکمه عاملان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ریاض گفت: محاکمه عاملان قتل خاشقجی یک «نمایشنامه کمدی» است.

وی افزود: افرادی که در «قفس اتهام» قرار دارند ۱۱ مظنون سعودی به قتل خاشقجی و مثله کردن اعضای بدن او هستند نه نظام این کشور که طبق اعلام سازمان «سیا»، اطلاعات ترکیه و کنگره آمریکا دستور ارتکاب چنین جنایتی را صادر کرده است.

کروشاتی ادامه داد: دادستان عربستان به دنبال اعدام پنج تن از این مظنونان است تا بدین واسطه با آنکارا که خواهان محاکمه تمامی عاملان این قتل در خاک خود است، مخالفت کرده و با مخفی کردن این افراد سعی دارد تا خاندان سلطنتی عربستان را از تنگنایی که در نتیجه این جنایت در آن قرار گرفته‌اند، خارج کند.

وی تصریح کرد: پس از اعدام مجریان این جنایت فردی که دستور آن را صادر کرده در امان خواهد ماند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اینگونه به دنبال نجات خود از داستانی بوده که در پی آن و به دنبال نقض حقوق کارگران خارجی، بازداشت فعالان و روحانیون و کشتن غیرنظامیان در یمن اعتبار عربستان به طور کامل درگیر آن است.

در همین راستا، روزنامه «تایمز» انگلیس نیز در واکنش به این مساله نوشت: علی رغم وجود این ظن که محمد بن سلمان «حاکم دوفاکتوی» عربستان در این جنایت دست داشته، دادستانی عربستان محاکمه عاملان قتل را در ریاض آغاز کرد. این درحالی است که ترکیه به دنبال یافتن جسد خاشقجی است و اختلاف و جدل میان آنکارا و ریاض همچنان بر سر ذی حق بودن در اجرای محاکمه در هر یک از دو کشور وجود دارد.

این روزنامه در ادامه آورده است: تا بدین لحظه اسامی افرادی که محاکمه شده‌اند فاش نشده و ترکیه نیز به درخواست عربستان مبنی بر تحویل تمامی ادله و شواهد مربوط به این قتل بی‌توجه بوده است.

در همین راستا، کولم لینچ، خبرنگار مجله «فارن پالیسی» آمریکا نیز نسبت به آغاز محاکمه عاملان قتل خاشقجی واکنش نشان داد.

لینچ اظهارات خود در این باره را با این سؤال آغاز کرد که چرا دیگر خبری از تبلیغات درباره دست داشتن ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی نیست؟

وی گفت: قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دست عناصر وابسته به دولت عربستان موجب افزایش درخواست‌ها در سراسر جهان مبنی بر انجام یک تحقیق در این باره تحت نظارت سازمان ملل شد اما تا بدین لحظه و پس از گذشت بیش از سه ماه از این جنایت هیچ‌گونه نشانه‌ای از آمادگی این سازمان بین‌المللی و یا رهبران کشورهای بزرگ برای انجام چنین تحقیقی مشاهده نکرده‌ایم.

این خبرنگار در ادامه تاکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل حتی یک جلسه هم به صحبت درباره این جنایت اختصاص نداده است و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از پذیرش درخواست‌ها مبنی بر تحقیق در این باره طفره می‌رود. با این حال مجلس سنای آمریکا که به مجازات عاملان این قتل ازجمله محمد بن سلمان رای داد بیشتر به این موضوع اصرار ورزیده است.

به عقیده لینچ، این تردیدها نسبت به انجام تحقیق بیانگر این مسأله است که نفوذ و جسارت عربستان در صحنه‌ای که امروز شاهد آن هستیم نقش مهمی ایفا کرده است. این مسأله همچنین بیانگر آن است که احترام به حقوق بشر در بسیاری از کشورها کاهش یافته و طفره رفتن دولت‌ها نسبت به انجام تحقیق درباره جنایات و ترورها ممکن است که بهای سیاسی سنگینی را به همراه داشته باشد.

عربستان پنج‌شنبه نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد دولت این کشور را برگزار کرد.

۱۱ متهم در این دادگاه محاکمه می‌شوند که برای پنج نفر از آن‌ها مجازات اعدام درخواست شده است.


آمریکا: داستان ریاض درباره قتل خاشقجی همچنان نامعتبر است

یک مسئول برجسته آمریکایی تأکید کرد که تحقیقات مقامات سعودی درباره قتل جمال خاشقجی نامعتبر است و عربستانی‌ها باید با جدیت با این مشکل مقابله کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رأی الیوم، یک مسئول برجسته آمریکایی به خبرنگاران گفت: به نظر ما روایت‌هایی که عربستان در جریان تحقیقات قضایی درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی ارائه کرده هنوز به سطح مناسبی از اعتبار و مسئولیت‌پذیری نرسیده است. به نفع سعودی‌هاست که با درایت برای خلاص شدن از این مشکل و عبور کردن از این حادثه با آن مقابله کنند.

این مسئول گفت: مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که طی سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه به ریاض سفر خواهد کرد این موضوع را با مسئولان عربستانی درمیان خواهد گذاشت. او بر عربستانی‌ها فشار خواهد آورد تا ما را از واقعیت حادثه مطلع و تلاش کنند تا تدابیر قضایی که از چند روز پیش در این باره اتخاذ کرده‌اند معتبر باشد.

دادستانی کل عربستان در جلسه اول محاکمه متهمان قتل خاشقجی که روز پنجشنبه برگزار شد خواهان اعدام پنج متهم شد. این درحالی است که هنوز سؤالات زیادی درباره این پرونده بدون جواب باقی مانده است. اسامی کسانی هم که در جلسه پنجشنبه محاکمه شدند اعلام نشده است.

جمال خاشقجی دوم اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. سازمان سیا و سناتورهای آمریکایی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را مسئول قتل او می‌دانند.

مسئول آمریکایی مذکور گفت: عربستانی‌ها باید روایت معتبری درباره آنچه اتفاق افتاده ارائه کنند. باید هویت تمامی مجریان عملیات و کسانی که برای آن برنامه‌ ریخته بودند مشخص شده و تمامی مجرمان مجازات شوند.