ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 04.01.2019, 18:22
کردها با میانجیگری روسیه در پی توافق با اسد هستند

رادیو زمانه

یکی از مسئولان بلندپایه کردهای سوریه اعلام کرد که کردها قصد دارند مستقل از تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه به میانجی‌گری روسیه با بشار اسد به یک توافق سیاسی برسند.

به‌گزارش رویترز، بدران جیا کرد،‌ مشاور تشکیلاتی که اداره امور را در مناطق کردنشین شمال سوریه در اختیار دارد، جمعه ۴ ژانویه / ۱۴ دی در شهر قمیشلی واقع در شمال سوریه اعلام کرد که کردها در جلسات اخیر در روسیه طرحی برای توافق با اسد ارائه کرده‌اند و منتظر پاسخ مسکو هستند.

اگر چنین توافقی حاصل شود، دو بخش بزرگ سوریه که در طول هشت سال جنگ مجزا شده بودند یکی می‌شوند و تنها گوشه‌ای از شمال غربی این کشور در اختیار شورشی‌های ضد اسد مورد حمایت ترکیه باقی می‌ماند.

مذاکرات با روسیه و گشایش جدید در برابر دمشق، استراتژی جدید کردها را پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه برجسته می‌کند. آمریکا تا کنون از کردهای سوریه در جنگ با گروه «دولت اسلامی» (داعش) در شمال این کشور حمایت می‌کرد.

اولویت فوری کردها در حال حاضر حفظ مناطق شمالی از تیررس نیروهای ترکیه است که حضور کردهای «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) در این منطقه را تهدیدی علیه امنیت خود می‌دانند.

ترکیه تا کنون دو بار ارتش خود را به خاک سوریه فرستاده تا کردها را وادار به عقب‌نشینی کند اما در دور اخیر حمله نظامی به شمال شرق سوریه را که در دست کردها و نیروهای آمریکایی است به تعویق انداخته است.

ترامپ که هنوز تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام نکرده است، چهارشنبه ۲ ژانویه / ۱۲ دی گفت سربازان آمریکایی به مرور و آهسته سوریه را ترک خواهند کرد. او همچنین اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد از کردها که در نبرد با داعش نقش اساسی داشتند محافظت کند.

بدران جیا کرد از خروج آهسته نیروهای آمریکایی از سوریه استقبال کرد اما گفت ایالات متحده با متحدان سوری خود خروج سربازان را در میان نگذاشت و آن‌ها از این تصمیم غافلگیر شدند.

به‌منظور پرکردن خلاء موجود، کرد‌ها خواهان کمک روسیه برای استقرار ارتش سوریه در مرز شمالی کشور هستند. جیا کرد اظهار امیدواری کرد که این اقدام بخشی از تلاش گسترده‌تر برای دستیابی به توافق با دمشق، با حفظ استقلال منطقه باشد.

به‌گفته این مقام کرد، روسیه پذیرفته است که نقش میانجی را ایفا کند.

جیا کرد گفت: «تصمیم نهایی رسیدن به یک توافق با دمشق است. ما بدون در نظر گرفتن هزینه آن در این جهت حرکت خواهیم کرد، حتی اگر آمریکایی‌ها مخالفت کنند. از نظر ما روسیه سعی دارد افق‌های تازه‌ای با دمشق بگشاید، این چیزی است که ما حس می‌کنیم.»

دمشق و «یگان‌های مدافع خلق» در طول جنگ سوریه تلاش کرده‌اند تا با یکدیگر رویارو نشوند و حتی گاهی علیه دشمن مشترک جنگیده‌اند.

کردها سال گذشته مذاکراتی را با رژیم اسد در دمشق برگزار کردند اما این مذاکرات بدون پیشرفت شکست خورد. جیا کرد معتقد است که نیاز ورود به گفت‌وگوی جدی با دمشق اکنون بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

هدف اصلی توافق با دمشق، حفاظت از مرزهای مشترک با ترکیه، یافتن راهی در قانون اساسی برای تطبیق ساختارهای دولتی بر شمال سوریه، و همچنین تضمین توزیع عادلانه منابع موجود در شمال و شرق سوریه است.

بدران جیا کرد می‌گوید: «اکنون توپ در زمین مسکو و دمشق است. بر این اساس می‌توانیم مذاکره و گفت‌وگو را آغاز کنیم.»

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در این زمینه، ایجاد هماهنگی میان خودمختاری منطقه‌ای و هدف بشار اسد در دستیابی به اقتدار بر سراسر کشور است. به‌تازگی وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که سوریه‌ی فدرال غیرقابل قبول است.

جیا کرد می‌گوید عناصر «محافظه‌کار» در دمشق می‌خواهند تغییرات سیاسی را نادیده بگیرند و از طریق نوع قراردادهایی که در مناطق تصرف‌شده با شورشیان شکست‌خورده می‌بندند، «کنترل و نفوذ خود را اعمال کنند». او تأکید می‌کند که «ما چنین چیزی را رد می‌کنیم.»

کردها به‌ویژه کنترل سدها بر رودخانه فرات، میدان‌های نفتی و سایر منابع را در دست دارند و این مسائل، به‌گفته جیا کرد، یکی از عناصر اصلی گفت‌وگوها خواهند بود.

با این حال به‌نظر می‌رسد که با اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، کردها در موضع ضعیفی قرار دارند. آن‌ها از آن بیم دارند که با نبود نیروهای آمریکایی، ترکیه به شمال سوریه حمله کند.

از سوی دیگر کردها و نیروهای دمشق با نزدیک شدن به هم می‌توانند به‌طور مشترک به مقابله با شورشیان مورد حمایت ترکیه در شمال غربی سوریه روی آورند.

جیا کرد می‌گوید پایان دادن به اشغال ترکیه و شکست دادن شورشیان باقی‌مانده در کشور نیازمند توافق میان دمشق و کردهاست: «این [توافق] ضربه و فشار بزرگی برای پایان بخشیدن به اشغال کشور و تروریسم در سوریه خواهد بود.»