ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 03.01.2019, 21:00
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد

نمایندگان مجلس آمریکا با ۲۲۰ رای نانسی پلوسی نماینده دمکرات کالیفرنیا را برای ریاست یکصد و شانزدهمین مجلس برگزیدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در نخستین جلسه این مجلس که پس از انتخابات ششم نوامبر ۲۰۱۸ (۱۵ آبان ماه) برگزار شد، ۴۳۵ نماینده حضور داشتند.

از این تعداد ۲۳۵ نفر، از حزب دمکرات و ۱۹۹ نفر هم از حزب جمهوریخواه هستند که نشان دهنده اکثریت دمکرات ها بر این مجلس است.

برای ریاست این مجلس، نانسی پلوسی از حزب دمکرات و کوین مک کارتی از حزب جمهوریخواه نامزد شدند و دو نفر از حزب دمکرات و جمهوریخواه پیش از رای گیری، ویژگی های نامزدهای جناح خود را تشریح کردند.

هاوکیم جفریس از طرف دمکرات ها، پلوسی را برای صیانت از قانون اساسی و حمایت از حقوق مردم مناسب توصیف کرد و لیس چنی از جمهوریخواهان هم سعی کرد مک کارتی را مناسب این مسئولیت جلوه دهد و یکی از دلایل آن را هم موافقت با دیوار مرزی اعلام کرد.

چند نفر دیگر هم به صورت مستقل، نامزد این پست شده بودند که در رای گیری شفاهی و شفاف که هر نماینده پس از اعلام نام وی از سوی منشی مجلس، رای خود را اعلام می کرد، نانسی پلوسی ۲۲۰ رای و مک کارتی هم ۱۹۲ رای را به دست آورد.

در این دوره از مجلس نمایندگان ۳۳۳ نفر مرد و ۱۰۲ نفر هم زن هستند. از این تعداد ۹۰.۷ درصد مسیحی، ۶ درصد یهودی و همچنین مسلمان، بودیسم و هندوئیسم هستند.

رهبری اکثریت دمکرات ها را در این دوره استنی هویر و رهبری اقلیت جمهوریخواهان را کوین مک کارتی بر عهده خواهند داشت.

۶۰ دمکرات و ۳۱ جمهوریخواه اعضای جدید در این مجلس هستند. که از این تعداد ۳۶ نفر آنها را زنان تشکیل می دهند.

در پایان دوره پیشین، تعداد دمکرات ها ۱۹۶ نفر و تعداد جمهوریخواهان ۲۳۶ نفر بود.

به این ترتیب، مجلس نمایندگان پس از هشت سال بار دیگر در دست دمکرات ها قرار گرفت که با توجه به اختلاف های شدیدی که با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دارند، دوره پر تنشی برای این دوره از مجلس پیش بینی می شود.


دموکراتها طرح استیضاح ترامپ را به جریان می اندازند

در حالی که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا احتمال استیضاح دونالد ترامپ را رد نکرد، یک نماینده دموکرات اعلام کرد که طرح استیضاح رئیس جمهوری را به کنگره جدید می برد.

به گزارش جمعه شب ایرنا، پلوسی به شبکه «ان.بی.سی نیوز» گفت: دموکرات ها پیش از آنکه در مورد استیضاح ترامپ تصمیم گیری کنند، منتظر نتایج تحقیقات «رابرت مولر» خواهند ماند. مولر بازپرس ویژه تحقیقات در خصوص دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا است.

پلوسی نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا اظهار داشت: ما نباید بنا به دلایل سیاسی اقدام به استیضاح کنیم. همچنین نباید به دلایل سیاسی از استیضاح اجتناب کنیم.

دموکرات ها در انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را از دست جمهوریخواهان خارج کردند.

به نوشته تارنمای ان.بی.سی نیوز، دموکرات های مجلس نمایندگان این امکان را خواهند داشت که قوانین مربوط به استیضاح رئیس جمهوری را عملیاتی کنند. اما مجلس سنا همچنان تحت کنترل جمهوریخواهان است و غیرمحتمل است که ترامپ در نهایت محکوم شده و برکنار شود.

این در حالی است که «برد شرمن» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا مصمم است نخستین گام را برای استیضاح ترامپ بردارد. روزنامه لس آنجلس تایمز گزارش داد که شرمن طرح استیضاح رئیس جمهوری را به مجلس نمایندگان می‌برد.

شرمن در طرح خود ترامپ را به کارشکنی در اجرای عدالت در جریان برکناری «جیمز کومی» رئیس سابق اداره تحقیقات فدرال (اف.بی.آی) متهم می کند. ترامپ، کومی را در ماه می ۲۰۱۷ برکنار کرد.

شرمن در گفت وگو با لس آنجلس تایمز درباره طرح استیضاح ترامپ اظهار داشت: دلیلی ندارد که این طرح در کنگره مطرح نشود. هر روزی که سپری می شود دونالد ترامپ نشان می دهد که رفتن وی از کاخ سفید به نفع کشور خواهد بود.

شرمن در ژوئیه سال ۲۰۱۷ نیز طرح استیضاح را مطرح کرده بود. او در دسامبر ۲۰۱۷ به همراه حدود ۶۰ نماینده دموکرات دیگر به این طرح رای مثبت داد اما اقدام آنها ناکام ماند.