ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.12.2018, 1:19
برغم مخالفت آمریکا اوپک تولید نفت خود را کاهش می‌دهد

یورونیوز: اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک تصمیم دارند در سال جدید میلادی میزان تولید و صادرات نفت خود را کاهش دهند.

منابع نزدیک به اوپک اعلام کرده‌اند که این تصمیم از سوی یک کمیته تاثیرگذار نظارتی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت اتخاد شده که روسیه یکی از اعضای آن بوده است.

بر اساس این گزارش بحث و تبادل نظر میان اعضاء بر سر حجم و پایه کاهش تولید و صادرات نفت همچنان میان اعضا در جریان است.

این کمیته که عربستان سعوی و روسیه عضو آن هستند تحت عنوان «کمیته نظارتی مشترک وزیران» در میان اعضا از نفوذ بالایی برخوردار است.

کشورهای عضو این کمیته روز چهارشنبه، یکروز پیش از نشست اعضای اوپک گرد هم آمدند و بر سر کاهش تولید به توافق دست یافتند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود با اشاره به این تصمیم اوپک تصریح کرده است که عربستان برای متقاعد کردن روسیه جهت کاهش سهمیه تولید نفت خود در اوپک تلاش زیادی به خرج داده است.

یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اعضای اوپک در حالی قرار است روز پنجشنبه در وین برگزار شود که برخی کشورها از تصمیم گیری های کلی بدون اجماع و نفوذ دو کشور روسیه و عربستان بر این نهاد گله مندند و قطر نیز اعلام کرده است که از این سازمان نفتی کنار خواهد کشید.

با توجه کاهش جهانی قیمت نفت، ایران پیشتر هشدار داده بود در صورت پایین نیامدن حجم تولید و صادرات اوپک قیمت نفت بازهم سقوط خواهد کرد.

با توجه به توافق صورت گرفته میان کمیته نظارتی پرنفود اوپک، در صورتی که اعضا در نشست پنجشنبه بر سر این توافق به اجماء برسند گفته می شود که میزان تولید نفت اوپک دست کم روزنامه یک میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

نگرانی آمریکا
این درحالیست که کاهش احتمالی تولید نفت اوپک که با افزایش بهای جهانی این ماده حیاتی همراه خواهد بود به هیچ وجه به مذاق آمریکایی ها خوش نخواهد آمد.

در همین راستا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که پیشتر چراغ سبز برخی از متحدان خود را برای جبران کمبود نفت ناشی از تحریم های ایران دریافت کرده بود حالا پس از مواجه شدن با تصمیم اعضای اوپک برای کاهش تولید نسبت به این تصمیم ابراز ناخرسندی کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا برای نشان دادن این نارضایتی دوباره دست به توییت شد و نوشت: «امیدوارم اوپک تولید نفت را کاهش ندهد و در همین سطح حفظ کند زیرا جهان نیاز بیشتری ندارد و راضی به افزایش بهای نفت نیست.»

درخواست ترامپ از اعضای اوپک برای خودداری از کاهش تولید در حالی مطرح می شود که اوپک در ماه نوامبر حدود ششصد هزار بشکه بیشتر از ماه اوت نفت تولید کرده بود. بهای کنونی نفت اوپک در بازار جهانی نیز در حال حاضر با افتی کمتر از بیست دلار نسبت به ماه اکتبر به ۶۱ دلار رسیده است.