ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.12.2018, 0:34
احضاروبازداشت به اتهام ممانعت ازاجرای سیاستهای جمعیتی

رسانه‌های ایرانی از بازداشت و احضار چند استاد دانشگاه و از جمله یک پژوهشگر دوتابعیتی خبر داده که به ادعای این خبرگزاری با اقدامات شبکه‌ای و نفوذ در دستگاه‌های حاکمیتی با پوشش فعالیت‌های علمی، در برابر اجرای صحیح سیاست‌های کلی نظام در زمینه جمعیت مانع‌آفرینی می‌کرده‌اند.

خبرگزاری فارس که منسوب به نهادهای امنیتی در ایران است، روز ششم آذر در خبر کوتاهی نوشت فردی دوتابعیتی به نام «م ب» که مدت‌ها تحت عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کرده بازداشت و چند تن نیز بارها احضار شده‌اند. این خبرگزاری ادعا کرده است که این افراد با نفوذ در نهادهای حکومتی از اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه جمعیت ممانعت می‌کرده اند: «براساس اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار فارس، این افراد با نفوذ در برخی نهادها مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و … اقدام به ممانعت از تحقق صحیح سیاست‌های کلی نظام می‌کردند.»

خبرگزاری فارس هویت افراد بازداشت و احضار شده را فاش نکرده و درباره چگونگی فعالیت آنان علیه سیاست‌های جمعیتی و یا کدام سیاست‌ها توضیح بیشتری نداده است. همزمان خبرگزاری مشرق نیز از برخورد یکی از نهادهای امنیتی و قوه قضائیه با تعدادی از اساتید و مسئولان در حوزه جمعیت خبر داد. این وبسایت نام فرد دوتابعیتی بازداشت شده را بر خلاف خبر فارس دکتر م ح اعلام کرد و نوشت فرد دیگری به نام م ع نیز در این راستا احضار شده است.

اقدام علیه امنیت کشور از طریق ارتباط و همکاری با موسسات برانداز، ایجاد انحراف و اختلال هدفمند در تصمیمات نهادهای سیاستگذار، آمارسازی و همچنین خروج اطلاعات از کشور اتهاماتی است که از سوی دستگاه امنیتی-قضایی به این افراد وارد شده است. خبرگزاری مشرق نوشته این افراد با ایجاد شبکه ای گسترده در نهادهای بین المللی وابسته حکومت امریکا و موسساتی چون دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران، وزارت علوم، وزارت بهداشت، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، از تحقق صحیح سیاست‌های کلی نظام ممانعت کرده اند.

خبرگزاری مشرق روز هفتم آبان در گزارشی در زمینه جمعیت، با ابراز نگرانی از پیر شدن و کاهش رشد جمعیت در ایران بر خلاف توصیه‌های رهبر، دلیل آن را عدم همراهی به موقع و اجرای دقیق سیاست‌های جمعیتی توسط مسئولان کشور و همزمانی آن با فشار اقتصادی و تحریم‌ها معرفی کرد. مشرق یکی دیگر از دلایل کاهش رشد جمعیت در کشورهای اسلامی را دخالت سازمان‌های امنیتی خارجی و به ویژه سازمان سیا و نوعی «جنگ هوشمند» عنوان کرده است.

مشرق به نقل از وجه الله سیفی، یک استاد دانشگاه در حوزه جمعیت‌شناسی درباره نقش سازمان سیا درباره کاهش جمعیت در ایران نوشت: «قبل از انقلاب سیا با تلاش‌ها و تأسیس پایگاه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در داخل چند شهر ایران توانست رشد جمعیت را هم‌زمان با چند کشور اسلامی در کشور مهار کند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و گرایش به فرزند آوری، مجدداً رشد جمعیت را در دهه‌های نخست انقلاب شاهد هستیم.». این استاد دانشگاه گفته است سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا پس از شکست موقت در دهه نخست انقلاب ، مجدداً طرح کاهش جمعیت ایران و مهار رشد آن در کشور را با همکاری سازمان ملل در کشور اجرا کرده است.

این استاد دانشگاه گفته نقشه کاهش زادوولد و نرخ پایین فرزند آوری در ایران از سوی سیا همچنان باقدرت و قوت بیشتری در ایران ادامه دارد: دشمن تمام قوای خود را به کار گرفته و با ورود در بخش فرهنگی و با به‌کارگیری از رسانه‌ها ازجمله ماهواره با تهیه و تولید فیلم‌ها، بی‌رغبتی و ترساندن جوانان به ازدواج، تاکید برافزایش مهریه و ترویج به طلاق در کشور موج جمعیتی در کشور را تهدید کند.»

مسئولان ایران در دهه هفتاد با هزینه و تبلیغات زیادی موفق شدند رشد جمعیت را در ایران کمتر کنند، «فرزند کمتر، زندگی بهتر» و «دو تا بچه کافیه» از شعارهای محوری بهداشت و درمان در دهه هفتاد خورشیدی بود که در همه مراکز بهداشتی و درمانی و رسانه‌های ایرانی مرتبا تکرار می شد. علیرغم موفقیت نسبی این سیاست، دو دهه بعد و در آغاز دهه نود رهبر جمهوری اسلامی سیاست کاهش جمعیت را اشتباه خواند و گفت موجب پیری کشور خواهد شد.

علی خامنه ای  در تیر ماه ۱۳۹۲ و در یکی از معدود مواردی که رهبر جمهوری اسلامی به طور ضمنی سیاست‌ کنترل جمعیت را اشتباه خواند در دیدار با کارگزاران نظام گفت: «سیاست تحدید نسل باید از سال ۱۳۷۱ به بعد تغییر می‌کرد و از همه مسئولان خواست در راستای افزایش جمعیت فرهنگ‌سازی کنند: «از سال ۷۱ به این طرف، باید سیاست را تغییر میدادیم؛ خطا کردیم، تغییر ندادیم. امروز باید این خطا را جبران کنیم. کشور باید نگذارد که غلبه‌ی نسل جوان و نمای زیبای جوانی در کشور از بین برود؛ و از بین خواهد رفت اگر به همین ترتیب پیش برویم؛ آنطوری که کارشناسها بررسی علمی و دقیق کردند. اینها خطابیات نیست؛ اینها کارهای علمی و دقیقِ کارشناسیشده است. اگر چنانچه با همین وضع پیش برویم، تا چند سال دیگر نسل جوان ما کم خواهد شد.»

پروژه نفوذ  نیز یکی از دغدغه‌های رهبر جمهوری اسلامی است که تاکنون به بازداشت تعداد زیادی از روزنامه نگاران و پژوهشگران و به ویژه افراد دو تابعیتی منجر شده است. ماموریت مقابله با آن چه نفوذ خوانده می‌شود بر عهده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است که ابتدا با بازداشت روزنامه‌نگاران و اساتید و مدیران دوتابعیتی آغاز شد و یکی از آخرین موارد آن بازداشت جمعی از اساتید و پژوهشگران فعال در حوزه محیط زیست است.

خامنه ای در سخنرانی‌های متعدد خود بارها درباره نفوذ هشدار داده و گفته است نفوذ فرهنگی و سیاسی از نفوذ اقتصادی نیز خطرناک‌تر است و مسئولان کشور را به مقابله با نفوذ فراخوانده است.  رهبر جمهوری اسلامی در یکی از سخنرانی‌هایش درباره نفوذ سیاسی گفت: «نفوذ سیاسی این است که در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد تصمیم‌سازی، نفوذ بکنند. وقتی دستگاه‌های سیاسی و مدیریتی یک کشور تحت تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن وقت همه تصمیم‌گیری‌ها بر طبقِ خواست و میل و اراده مستکبرین انجام خواهد شد… برای آن‌ها بهتر است که از خود آن ملت کسانی در رأس کشور باشند که مثل آن‌ها فکر کنند، مانند آن‌ها و بر طبق مصالح همان‌ها تصمیم بگیرند.»

اغلب افرادی دوتابعیتی تا کنون در چارچوب پروژه نفوذ بازداشت یا تعقیب شده‌اند به نوعی با دستگاه‌های دولتی مرتبط بودند یا به دعوت نهادهای دولتی به ایران آمده بودند. خبر فارس درباره نفوذ در حوزه جمعیت در توییتر ایرانی با واکنش‌های گسترده ای از سوی کاربران روبرو شد که اغلب با شوخی و طنز همراه شد. یکی از نهادهایی که در اخبار منتشره نامش ذکر شده، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری است که با واکنش رئیس این نهاد روبرو شد، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور حسن روحانی و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری در توییترش نوشت: «از فارس که مثل پلیس فتا مراقب همه چیز هست تقاضا می‌کنیم اجازه بدهند افتخار امنیتی کردن جمعیت‌شناسی به دیگران برسد برای شما همان حوزه محیط زیست فعلا کافی است.»