ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 29.11.2018, 20:47
آرژانتین پیگرد محمد بن سلمان را بررسی می‌کند

بی بی سی: یک قاضی آرژانتینی در بررسی درخواست سازمان دیده‌بان حقوق بشر برای پیگرد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از ترکیه، یمن و دادگاه کیفری بین‌المللی اطلاعاتی خواسته است.

تنها ساعتی پس از آن که محمد بن سلمان وارد بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین شد، دفتر قاضی آریل لیخو تایید کرد که این پرونده در حال بررسی است.

ولیعهد عربستان همزمان با چندین نفر از رهبران دیگر کشورهای جهان برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به آرژانتین رفته است.

دیده‌بان حقوق بشر از آرژانتین خواسته است که محمد بن سلمان را برای اتهام جنایت علیه بشریت به واسطه جنگ یمن مورد پیگرد قرار دهد. قانون اساسی آرژانتین امکانی برای پیگرد جنایات جنگی دارد.

محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان نیز هست و در دوران مسئولیت او عربستان کارزاری نظامی را علیه شبه‌نظامیان حوثی و متحدانشان در یمن پیش برده است.

مداخله نظامی عربستان در یمن هزاران قربانی غیرنظامی بر جای گذاشته و به وضعیتی منجر شده که میلیون‌ها نفر در آستانه قحطی هستند.

دیده‌بان حقوق بشر علاوه بر جنگ یمن، به آزار و شکنجه شهروندان سعودی، از جمله قتل جمال خاشقجی نیز اشاره دارد.

پیش از درخواست دیده‌بان حقوق بشر هم قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان بر سفر محمد بن سلمان سایه انداخته بود. بسیاری معتقدند قتل آقای خاشقجی بدون موافقت او ممکن نبوده است، اما عربستان می‌گوید ولیعهد این کشور هیچ نقشی در قتل آن روزنامه‌نگار منتقد نداشت.

درخواست پیگرد محمد بن سلمان در آرژانتین یادآور اقدامی است که در بریتانیا علیه آگوستو پینوشه، دیکتاتور نظامی شیلی انجام شد.

پلیس لندن او را در سال ۱۹۹۸ با حکم یک قاضی اسپانیایی بازداشت کرد.