ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 05.11.2018, 17:02
آمریکا بیش از ۷۰۰ فرد و شرکت ایرانی را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه اسامی بیش از ۷۰۰ فرد، شرکت، هواپیما و کشتی را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس نهاد آمریکایی اضافه کرده این اقدام، «یکی از اقدامات اساسی برای احیای تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران است که بعد از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رفع شده بودند.»

در این بیانیه آمده است: «هدف از این اقدامِ دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، مختل کردن توان ایران جهت تأمین مالی فعالیت‌های مخرب این کشور است. این اقدام فشار مالی بی‌سابقه‌ای روی حکومت ایران برای مذاکره بر سر توافقی جامع قرار می‌دهد که جلوی دستیابی ایران به دستیابی به سلاح اتمی را می‌گیرد، مانع توسعه سلاح‌های بالستیک ایران می‌شود و به فعالیت‌های مخرب وسیع ایران پایان می‌دهد.»

خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد اقدام امروز شمار افراد و سازمان‌هایی که ظرف کمتر از ۲ سال در دولت ترامپ تحریم‌ شده‌اند را به بیش از ۹۰۰ مورد می‌رساند و نشان‌دهنده «بالاترین سطح فشار اقتصادی روی ایران» است.

این وزارتخانه اعلام کرده به موجب اقدام امروز ۵۰ بانک ایرانی و شعبات داخلی و خارجی آنها هدف قرار گرفته‌اند. خزانه‌داری گفته بیش از ۴۰۰ هدف، از جمله بالغ بر ۲۰۰ فرد و کشتی فعال در بخش کشتی‌رانی و انرژی ایران، یک شرکت هواپیمایی و بیش از ۶۵ هواپیمای آن شناسایی شده‌اند.

علاوه بر این، خزانه‌داری آمریکا گفته نام تقریباً ۲۵۰ نفر و دارایی‌های متعلق به آنها که تا امروز صرفاً به موجب فرمان اجرایی شماره  ۱۳۵۹۹ در لیست سیاه قرار گرفته بودند را به «فهرست خاص اتباع و اشخاص تحریم‌شده» اضافه کرده است. دفتر کنترل دارایی‌های خزانه‌داری آمریکا، در راستای توقف مشارکت آمریکا در برجام فرمان اجرایی شماره ۱۳۵۹۹ را حذف کرده است. 

خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده از جمله اهدافی که شناسایی شده و جدیداً به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند ۹۲ شرکت تحت مالکیت یا کنترل شرکت‌ سرمایه‌گذاری غدیر است. 

بخش بانکی
خزانه‌داری آمریکا با متهم کردن بانک‌های ایران به سوءاستفاده از نظام بانکی نوشته است: «امروز بیش از ۷۰ موسسه مالی مرتبط با ایران و شعبات خارجی و داخلی آنها به فهرست تحریم‌ها بازگشتند یا شناسایی شده و در «فهرست خاص اتباع و اشخاص تحریم‌شده» قرار گرفتند.»

بخش کشتی‌رانی
از جمله شرکت‌های بخش کشتی‌رانی ایران که امروز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» و شرکت ملی نفت‌کش ایران هستند. خزانه‌داری آمریکا گفته ۶۵ شرکت وابسته به کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران و اشخاص مرتبط با آنها را نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است. ۱۲۲ کشتی هم به عنوان دارایی‌هایی که این شرکت در آنها منافع داشته، تحریم شده‌اند.

سازمان انرژی اتمی ایران
دفتر دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا نام سازمان انرژی اتمی ایران و ۲۳ شرکت تابع آن را نیر به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده  است.

شرکت‌‌های هوایی
امروز دفتر کنترل دارایی‌های خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد شرکت هوایی ایران‌ایر و ۶۷ هواپیمای آن را شناسایی کرده و به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

فهرست طولانی تحریم‌های آمریکا در سایت وزارت خزانه‌داری


سوئیفت دسترسی برخی بانک‌های ایرانی را تعلیق کرد

«جامعه جهانی ارتباطات بانکی» مشهور به «سوئیفت» امروز دوشنبه اعلام کرد دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سامانه پیام‌رسان بانکی را تعلیق کرده است.

به نوشته رویترز، سوئیفت در بیانیه‌ مختصری که امروز منتشر کرده اشاره‌ای به نام این بانک‌ها و یا بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نکرده است.

سوئیفت در بیانیه امروز تعلیق همکاری با بانک‌های ایرانی را اقدامی «تأسف‌آور» خوانده اما گفته این تصمیم «در راستای حفظ ثبات و انسجام نظام مالی جهان» گرفته شده است. 

استوین منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه با تهدید ضمنی سوئیفت گفته بود که اگر این به تسهیل صادرات نفت ایران کمک کند، تحت تحریم قرار خواهد گرفت.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته بود: «ما به سوئیفت [اعلام کردیم] که در صورت ضرورت برای تداوم فشارهای اقتصادی شدید علیه نظام ایران، وزارت خزانه‌داری [آمریکا با شدت] از اختیارات خود استفاده خواهد کرد و سوئیفت اگر به تأمین خدمات پیام‌رسانی مالی برای برخی نهادهای مالی خاص مشخص‌شده [تحت تحریم] ایرانی بپردازد، ممکن است تحت تحریم‌های آمریکا قرار بگیرد.»

***

نشست خبری مشترک وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا درباره ایران
اعلام رسمی ۸ کشور معاف از تحریم‌های نفتی ایران

وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا در یک نشست خبری مشترک در زمینه بازگشت و آغاز دور دوم تحریمهای این کشور علیه ایران مواضع خود را بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و استفان منوشین وزیر خزانه داری این کشور در یک نشست خبری درباره تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران با خبرنگاران شرکت کردند.

مایک پامپئو در ابتدا پشت تریبون قرار گرفت و به بازگشت تحریمها علیه ایران اشاره کرد.

وی با اشاره به اتهامات هفته قبل دانمارک علیه ایران درباره اقدامات تروریستی در خاک این کشور گفت: ایران دو انتخاب دارد، به صورت یک بازیگر عادی رفتار کند یا شاهد فروپاشی اقتصادش باشد. پامپئو گفت که واشنگتن فکر می‌کند توافق جدید با ایران ممکن است اما تا زمانی که ایران رفتارش را بر اساس ۱۲ خواسته‌ای که او قبلا مطرح کرده تغییر نداده باشد، فشار آمریکا بر ایران پیوسته ادامه خواهد یافت.

مایک پامپئو هدف نهایی راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران را کنار گذاشتن «انقلابی‌گری» از سوی این کشور خواند.

وی اضافه کرد که دولت دونالد ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری تا کنون ۱۹ دور تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده که در جریان آن ۱۶۸ شخصیت حقیقی و حقوقی هدف این تحریمها قرار گرفته‌اند. وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد از وقتی که در ماه مه راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران اجرایی شد، حدود ۱۰۰ شرکت از ادامه تجارت با ایران صرفنظر کرده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که ۲۰ کشور خرید نفت خود از ایران را به صفر رسانده‌اند، بیش از یک میلیون بشکه از صادرات نفت ایران کاسته شده و از ماه مه تاکنون، ۲.۵ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران از دست رفته است.

وی شرکت‌های خارجی را تهدید کرد که ادامه تجارت با ایران در مقایسه با خروج از این کشور، تصمیم اقتصادی دردناکی خواهد بود.

پامپئو همچنین اسامی کشورهایی که فعلا از تحریمهای نفتی علیه ایران معاف شده‌اند را اعلام کرد. به گفته وی چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه از کشورهایی هستند که در این لیست قرار گرفته‌اند.

پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند که کشورهای اروپایی در این لیست وجود ندارند و شامل معافیتها نیستند.

وی مدعی شد که این ۸ کشور تا کنون بخش قابل توجهی از خرید نفت خود از ایران را به طور قابل توجه کاهش داده‌اند و حتی ۲ کشور آن را به صفر رسانده‌اند. پامپئو گفت: ما به مذاکرات خود ادامه میدهیم تا همه کشورها واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند.

پامپئو پیش از این گفته بود که برخی کشورها برای کاهش واردات نفت خود از ایران نیازی به زمان بیشتری دارند.

پامپئو در ادامه نسبت به مجازات سخت و دردناک علیه نهادهایی که بعد از بازگشتن تحریمها با ایران تجارت می‌کنند هشدار داد.

پامپئو در پاسخ به سوال الجزیره به دفاع از عربستان پرداخت و گفت که این کشور از تلاش‌های آمریکا در مقابله با تروریسم حمایت می‌کند در حالی که ایران به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت، که ایران پول نفت فروخته شده به این ۸ کشور را تنها می‌تواند در تجارت کالاهای انسانی یا تجارت دو جانبه برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده کند.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌ داری آمریکا، ۸ کشور چین، هند، کره‌جنوبی، ژاپن، ترکیه، یونان، ایتالیا و تایوان همچنان می‌‌توانند به واردات نفت از ایران ادامه دهند.

وزیر خارجه آمریکا مجددا تاکید کرد که تا دولت ترامپ بر سر کار است نمی‌تواند به سمت سلاح هسته ای نزدیک شود.

وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در ادامه به جزئیات تحریمها اشاره کرد و گفت که بیش از ۷۰۰ فرد، شرکت و نهاد، کشتی و هواپیما را تحریم کرده‌ایم.

منوچین در ادامه بازگرداندن تحریم‌ها را بخشی از راهبرد فشار حداکثری و بی سابقه اقتصادی علیه ایران خواند و ایران به بزرگترین کشور حامی تروریسم متهم کرد. وی تاکید کرد که این تحریمها بزرگترین تحریمهایی است که تا کنون رژیم ایران را هدف گرفته است.

وزیر خزانه داری آمریکا اضافه کرد؛ تحریم‌های امروز ۵۰ بانک ایرانی و شعب خارجی آنها را در برمی‌گیرد.

منوچین که اظهارات ضد ایرانی مقامات آمریکایی را تکرار می‌کرد در تشریح تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، به بخش‌های کشتیرانی، انرژی و هواپیمایی اشاره کرد و گفت بیش از ۶۵ هواپیمای ایرانی نیز تحریم شده‌اند.

وی ادعا کرد که ایران اگر رفتار خود را تغییر ندهد، با انزوای مالی مواجه خواهد شد. او در ادامه لفاظی‌هایش توقف برنامه موشکی ایران و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای را شرط کاهش تحریم‌ها خواند و گفت که واشنگتن با تمرکز بالا در حال رصد رفتار ایران است.

منوچین همچنین تهدید کرد که اگر ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تلاش کند، واشنگتن بارها و بارها این تلاش‌ها را متوقف خواهد کرد.

وی شرکت‌های خارجی را هم تهدید کرد و گفت که واشنگتن در اجرای تحریم‌هایش جدی‌ است.