ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 04.11.2018, 16:42
ده‌ها نویسنده و بازیگر: در مورد قتل خاشقجی تحقیق کنید

بیش از ۱۰۰ نویسنده و بازیگر برجسته جهان با امضای نامه‌ای سرگشاده در مورد سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی که در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده ابراز نگرانی شدید کردند.

آن‌ها در این نامه که به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال شد گوشزد کردند: «ما می‌نویسم تا نگرانی عمیق خود در مورد قتل ظاهرا دهشتناک جمال خاشقجی را ابراز کنیم.»

در میان امضاکنندگان این نامه که توسط انجمن قلم آمریکا (متشکل از نویسندگان) نگاشته شده می‌توان به چهر‌ه‌هایی نام‌آشنا مانند سیری هوست‌ودت، ایان مک‌ایوان، پل اوستر، اورهان پاموک، برنده ترکیه‌ای جایزه نوبل ادبیات، ماریو بارگاس یوسا و هرتا مولر آلمانی اشاره کرد. مریل استریپ، و الک بالدوین، بازیگران آمریکایی نیز از جمله امضاکنندگان‌اند.

در نامه یادشده آمده است، قتل یک روزنامه‌نگار در یک نمایندگی دیپلماتیک “اقدام تروریستی دولتی برای ارعاب روزنامه‌نگاران، مخالفان و منتقدان در تبعید در سراسر جهان است.”

امضاکنندگان به سازمان ملل متوسل شده و با اشاره به برنامه این سازمان برای امنیت روزنامه‌نگاران خواستار تحقیقات بین‌المللی سریع به منظور امکان‌پذیر شدن شناسایی قاتلان این عمل جنایت‌کارانه شدند.

سه‌شنبه گذشته (هشتم آبان /۳۰ اکتبر ۲۰۱۸) میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از کارشناسان بین‌المللی خواست در تحقیقات مستقل در مورد قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی شرکت کنند.

او خواستار آن شد که دسترسی این کارشناسان مستقل به شواهد و شاهدان این قتل فراهم شود. باشله همچنین از مقامات عربستان سعودی خواست تا محل اختفای جسد جمال خاشقجی را اعلام کنند.

او همچنین قتل خاشقجی را «جنایت تکان دهنده و بی‌رحمانه» خواند و خواستار معاینه پزشکی و کالبدشکافی در جریان تحقیقات شد.

جمال خاشقجی در دوم اکتبر سال جاری و هنگامی که برای دریافت مدارکی رسمی طلاقش به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود به قتل رسید. تاکنون بطور رسمی جزئیات قتل او و همچنین محل اختفای جسد او اعلام نشده است اما مقامات عربستان از دستگیری ۱۸ نفر در این ارتباط خبر داده‌اند.

این روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرد که همزمان با ورود او به این محل ۱۵ مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی از ترکیه رفته‌اند.

عربستان تا ۱۸ روز پس از ناپدیدشدن خاشقجی ادعا می‌کرد که او در همان روز کنسولگری را ترک کرده است، اما روز شنبه ۲۰ اکتبر دادستانی عربستان در بیانیه‌ای کشته‌شدن خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد.

دادستان کل عربستان سعودی مدعی شد که خاشقجی در پی «درگیری فیزیکی» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است. عربستان هم‌چنین اعدام کرد ۱۸ شهروند این کشور در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

دادستان کل عربستان چند روز بعد نیز اعلام کرد که قتل جمال خاشقجی در کنسولگری «عمدی» و از پیش برنامه‌ریزی شده بود.