ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 31.10.2018, 10:24
آمریکا خواستار پایان جنگ در یمن شد

رادیو فردا

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خواستار پایان درگیری در یمن و آغاز مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل شده است.

در بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا آمده است: ایالات متحده از همه طرف های درگیر می‌خواهد از اقدامات مارتین گریفین، نماینده ویژه سازمان ملل جهت دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز برای پایان دادن به درگیری در یمن حمایت کنند.

مایک پومپئو گفته است: اکنون زمان پایان دادن به تخاصم فرا رسیده است از جمله حملات موشکی از منطقه تحت کنترل حوثی ها به عربستان سعودی و امارات متوقف شود. متعاقب آن نیروهای ائتلاف (به رهبری عربستان) نیز حملات به مناطق پرجمعیت را متوقف کنند.

وزیر امور خارجه آمریکاتاکید کرده است: مشاوره های اصلی تحت نظر فرستاده ویژه سازمان می‌بایست در ماه نوامبر در کشور سومی برگزار شود تا اقداماتی در راستای ایجاد اعتماد برای حل عوامل اصلی درگیری انجام شود، غیر نظامی کردن مرزها و متمرکز کردن همه سلاح های سنگین زیر نظر ناظران بین المللی صورت گیرد.

مایک پومپئو اضافه کرده است: همچنین پایان دادن به خصومت‌ها و از سرگیری مذاکرات سیاسی می‌تواند به کاهش بحران انسانی نیز کمک کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: اکنون زمان پایان دادن به درگیری فرا رسیده است، مصالحه باید جایگزین درگیری شود و به مردم یمن اجازه داده شود تا از طریق صلح و بازسازی، زخم های خود را التیام دهند.

«گفت‌وگوهای صلح طی ۳۰ روز آینده»

در همین روز نیز جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا خواهان آتش بس در یمن و آغاز گفت‌وگوهای صلح طی ۳۰ روز آینده شده است.

جیمز متیس که در «اینسیتو صلح ایالات متحده» در واشینگتن صحبت می کرد، اظهار داشت: ما به اندازه کافی و طولانی شاهد این منازعه بوده‌ایم.

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید، عربستان سعودی و امارات متحده عربی آماده‌اند در مذاکرات صلح شرکت کنند.

جیمز متیس تصریح کرده است، ما می‌بایست از اینجا تلاش‌ها برای دستیابی به صلح را آغاز کنیم و نمی توانیم بگوييم كه در آينده آن را به موقع انجام خواهیم داد.

​آقای متیس گفته است: ما خواهان این هستیم که طی ۳۰ روز آینده همه طرف‌های درگیر براساس یک آتش بس بر سر میز مذاکره صلح حاضر شوند.

وزیر دفاع آمریکا اضافه کرد، چنین آتش بسی می‌بایست بر اساس عقب نشینی به مرزها باشد و حملات و بمباران‌ها متوقف شود تا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بتواند آنها را در سوئد گردهم بیاورد.

در سال ۲۰۱۵ به دنبال تصرف صنعا پایتخت یمن توسط شبه نظامیان شیعه حوثی و متحدان آنان و پیشروی آنها به سمت جنوب، عربستان سعودی و امارات متحد عربی برای حمایت از دولت عبدربه منصور هادی وارد جنگ داخلی یمن شدند.

رسانه های بین المللی می‌گویند، در حدود ۱۰ هزار نفر تاکنون در جنگ داخلی یمن کشته شده‌اند.

یک مقام سازمان ملل متحد هفته گذشته هشدار داد که نیمی از مردم یمن، یعنی حدود ۱۴ میلیون نفر، با قحطی روبرو هستند.

مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل و رئیس کمک های انسان دوستانه این سازمان به شورای امنیت گفته بود، قحطی در یمن این پتانسیل را دارد رویدادی را رقم بزند که هیچ متخصص و کارشناسی در تمام طول عمرش با آن مواجه نشده است.

وی نسبت به تصرف بندر حدیده توسط نیروهای مورد حمایت امارات و عربستان هشدار داد.

مذاکرات صلح یمن در ژنو ماه گذشته به دلیل امتناع شبه نظامیان شیعه حوثی از حضور در این مذاکرات بدون نتیجه پایان یافت.حوثیها گفته بودند، سازمان ملل نتوانسته است بازگشت هئیت مذاکره کننده این گروه به صنعا را تضمین کند به همین دلیل آنها در این مذاکرات حضور نیافتند.