ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 29.10.2018, 17:24
افتتاح یکی از بزرگترین فرودگاههای جهان در استانبول

خبرگزاری آناتولی

فاز اول فرودگاه جدید استانبول که در زمینی به مساحت ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع و به مبلغ ۶ میلیارد یورو ساخته شده است، امروز در شهر تاریخی استانوبل طی مراسم رسمی افتتاح شد.

این فرودگاه که ظرفیت پذیرش سالانه ۹۰ میلیون مسافر را دارد، در حال حاضر یکی از پنج فرودگاه بزرگ جهان به شمار می‌رود و با اجرای طرح‌های توسعه آن، سال‌ها عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را از آن خود خواهد کرد.

مطابق اعلام شرکت «آی جی اِی» (IGA) که پیمانکار اصلی این فرودگاه محسوب می‌شود، ظرفیت این فرودگاه طی ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ میلیون مسافر افزایش خواهد یافت. چهار فاز تکمیل فرودگاه جدید استانبول در سال ۲۰۲۸ تکمیل خواهد شد که در این صورت این فرودگاه دارای شش باند پرواز و دو پایانه مسافری ۷۶ کیلومتر مربعی خواهد شد.

در سال ۲۰۱۷ میلادی فرودگاه آتلانتای آمریکا توانست ظرفیت پذیرش و جابجایی حدود ۱۰۴ میلیون مسافر در سال را کسب کند. فرودگاه‌های پکن با ظرفیت پذیرش حدود ۹۶ میلیون، دوبی با توان پذیرش بیش از ۸۸ میلیون، توکیو با ظرفیت جابجایی بیش از ۸۵ میلیون مسافر و لوس‌آنجلس با امکان پذیرش افزون بر ۸۴ میلیون مسافر از جمله بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان به شمار می‌روند.

ترافیک هوایی ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به ۱۱ درصد و در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۵.۷ درصد افزایش یافته است. فرودگاه آتاتورک استانبول در حال حاضر دارای ظرفیت جابجایی ۶۴ میلیون مسافر و فرودگاه صبیحه این شهر نیز توان پذیرش ۳۰ میلیون مسافر را در سال دارد.

تازه‌ترین پیش‌بینی انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، نشان می‌دهد که تعداد مسافران هوایی در ۲۰ سال آینده دوبرابر می‌شود و از ۴.۱ میلیارد مسافر در سال جاری به ۸.۲ میلیارد مسافر در سال ۲۰۳۷ خواهد رسید.

فاز اول این فرودگاه که حدود ۱۰ هزار نفر به صورت ۲۴ ساعته در ساخت آن کار می‌کنند، ظرفیت جابجایی سالانه ۹۰ میلیون مسافر به ۳۵۰ مسیر و ارائه خدمات‌ به ۲۵۰ شرکت هواپیمایی را خواهد داشت. همچنین پارکینگ فرودگاه نیز با ظرفیت ۱۸ هزار اتومبیل، بزرگترین در نوع خود در اروپا خواهد بود.

با اتمام تمامی فازهای فرودگاه جدید استانبول که بزرگترین پروژه فرودگاهی جهان که از صفر ساخته شده است، سالانه ۲۰۰ میلیون مسافر از این فرودگاه استفاده خواهند کرد.

پس از انتقال کامل فرودگاه آتاترک به فرودگاه جدید استانبول تا آخر سال جاری روزانه حدود ۲ هزار هواپیما نشست و برخاست خواخند کرد.

اهدای جوایز و گواهی نامه‌های مختلف بین‌المللی به فرودگاه جدید

فرودگاه جدید استانبول به دلیل اینکه مرکز داده‌های وی با افزونگی زیرساخت الکتریکی 2N و سیستم خنک کننده آن با دیپ کول N+1 طراحی شده، از سوی مرکز «Uptime Institute» گواهی نامه «Design» دریافت کرده است.

این فرودگاه همچنین به خاطر طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی خود نخستین جایزه خود را در مسابقه سال ۲۰۱۵ معماری بین الملی شیکاگو که توسط موزه معماری و طراحی شیکاگو با همکاری مرکز اروپایی معماری، هنر، طراحی و مطالعات شهری برگزار شد، دریافت کرد.

فرودگاه جدید به خاطر اینکه در طراحی برج مراقبت آن از یک گل لاله که یکی از نمادهای فرهنگ ترکی- اسلامی و سنتی استانبول محسوب می شود، الهام گرفته شده، نیز جایزه دریافت کرده است.

پس از برج مراقبت، طراحان ساختمان ترمینال فرودگاه جدید استانبول نیز شایسته دریافت جایزه‌ای بین‌المللی شدند. ترمینال فرودگاه که با همکاری شرکت های اسکات براونرینگ انگلیس، گریمشاو، نردیک و هپتیک طراحی شده است، جایزه برترین پروژه «جشنواره معماری جهان» (WAF) در بخش «پروژه-زیرساختار» آینده را دریافت کرد.

سقف ترمینال مرکزی این فرودگاه که با الگوبرداردی از سبک معماری معمار سنان در دوره عثمانی احداث خواهد شد، با داشتن مساحتی به اندازه یک میلیون و ۳۰۰ متر مربع بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاهی زیرسقف جهان خواهد شد.

شرکتی که مسئولیت ساخت این فرودگاه را بر عهده دارد، همچنین نخستین شرکتی شد که گواهی نامه سیستم مدیریت زیست محیطی (ISO 14001 : 2015) را دریافت کرد.

دسترسی به فرودگاه جدید استانبول از طریق شبکه ریلی میسر خواهد بود

فعالیت‌های عمرانی دو خط متروی گایرت تپه و هالکلی برای دسترسی آسان‌تر به فرودگاه جدید استانبول ادامه دارد و مسیر گایرت تپه- فرودگاه جدید در اولویت بهره برداری است.

فرودگاه جدید استانبول با هدف ارتقای آن به عنوان «مهم‌ترین فرودگاه جهان» قرارداد همکاری با اتحادیه تاکسی‌رانی خط 34 استانبول امضا کرد که در راستای این هدف استانداردهای متعدد خدمات رسانی به آن تعیین و اجرایی شد.

ایجاد زیرساخت مشترک

زیر ساخت شبکه ارتباطی فرودگاه جدید استانبول با همکاری شرکت‌های ودافون و ترک‌سل تاسیس شد. به این ترتیب در این فرودگاه شبکه ارتباطی تلفن همراه و زیرساخت سایبری به صورت مشترک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همچنین به منظور ارائه زیرساخت‌ها و خدمات نرم افزاری سیستم فناوری اطلاعات در فرودگاه جدید استانبول، شرکت IGA Bilişim توسط شرکت عملیاتی فرودگاه تاسیس شد. این شرکت از سیستم های ملی که توسط مهندسان داخلی طراحی شده استفاده خواهد کرد.

این فرودگاه که قرار است به عنوان پایگاه فناوری عمل کرده و در لیست هوشمندترین فرودگاه‌های جهان قرار بگیرد، نقش موثری در تسریع روند توسعه فناوری ترکیه ایفا کند.

به کارگیری آخرین فناوری در سیستم‌های امنیتی

در فرودگاه جدید استانبول که از بالاترین سطح امنیتی و جدیدترین فناوری ها برخوردار خواهد بود، برای اولین بار از سامانه رادار زمینی استفاده خواهد شد. در مجموع ۹ هزار دوربین هوشمند و ۸ دوربین حسگر حرکت در پایانه‌های مسافربری و پارکینگ‌ها به کار رفته است.

زیرساخت‌های مربوط سامانه‌های هوشمند تشخیص پلاک خودرو و تشخیص چهره یکی دیگر از امکانات پیشرفته فرودگاه جدید استانبول است.

گفتنی است تا پایان سال هزینه سامانه حمل و نقل عمومی از فرودگاه جدید استانبول تا مرکز شهر شامل 50 درصد تخفیف شده و پارکینگ فرودگاه نیز به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.