ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 10.10.2018, 7:08
اشپیگل: محمد بن سلمان مسول ناپدید شدن خاشقجی است

موافقت ریاض با تفتیش کنسولگری عربستان در استانبول

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه از موافقت ریاض برای تفتیش و بررسی کنسولگری عربستان در استانبول خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی ان‌ان ترک، حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه درباره مرگ مشکوک جمال خاشقجی گفت: از همان ابتدای ماجرا، تحقیقات در این باره آغاز شده است و مقامات قضایی، امنیت و اطلاعات ترکیه وارد عمل شده‌اند.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید ساختمان‌های دیپلماتیک بر اساس کنوانسیون وین از مصونیت قضایی برخوردار هستند اما با موافقت انجام شده، ساختمان کنسولگری توسط مقامات کشور میزبان مورد تفتیش و بررسی قرار می‌گیرد. 

او افزود: سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که آماده همکاری هستند و ساختمان کنسولگری می‌تواند مورد تفتیش و بررسی قرار گیرد. 

از سوی دیگر، منابع رسانه‌ای ترکیه از جزئیات جدیدی درباره دو هواپیمای سعودی که اخیرا وارد استانبول شدند،‌ خبر دادند.

به نوشته روزنامه حریت ترکیه، این دو هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی خصوصی «وی آی پی» بودند که دفتر اصلی‌اش در ریاض است و آنها طی ساعاتی که خاشقجی ناپدید شد، وارد استانبول شدند.

برای اولین بار روزنامه حریت نوشت، این دو هواپیما در فرودگاه آتاتورک استانبول به زمین نشستند و بین نشستن و برخاستن هواپیماها چند ساعت فاصله وجود داشت یعنی به فاصله زمان ورود خاشقجی به ساختمان کنسولگری تا اعلام مفقودیت وی در عصر همان روز.

به نوشته این روزنامه، هواپیمای اول یک ساعت بعد از نشستن در استانبول به عربستان بازگشت در حالی که هواپیمای دوم در عصر استانبول را ترک کرد.


موگرینی خواهان بررسی شفاف درباره پرونده قاشقجی

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار آن شد که عربستان ماجرای مفقود شدن خبرنگار سعودی در کنسولگری خود در ریاض را بررسی کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه به طور کامل از مواضع مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا حمایت می‌کند که خواستار انجام بررسی از سوی عربستان درباره وضعیت جمال خاشقجی، خبرنگار مفقود شده سعودی شده بود.

موگرینی در این باره به خبرنگاران گفت: ما در این باره کاملا با موضع آمریکا هم‌راستا هستیم.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: انتظار ما انجام بررسی کامل با شفافیت کامل از سوی مقام‌های سعودی درباره اتفاقات رخ داده است.

مقام‌های ارشد آمریکا در مورد ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به ابراز نگرانی پرداخته‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است، شنیدن خبرهای مربوط به جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدیدشده سعودی «مایه نگرانی» است. معاون ترامپ نیز در این زمینه گفت: جهان آزاد حق دارد که پاسخی بشنود. در همین حال، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و دموکرات نیز به گزارش‌ها درباره کشته‌شدن این روزنامه‌نگار سعودی واکنش نشان داده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر خواستار حمایت از انجام تحقیقات گسترده درباره مفقود شدن این روزنامه‌نگار سعودی شد.


وزیر امور خارجه بریتانیا  از عربستان درباره خاشقجی توضیح خواست

وزیر امور خارجه انگلیس از عربستان درباره وضعیت خبرنگار مفقود شده سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول توضیح خواست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس خواهان آن شد که عربستان درباره آنچه برای جمال خاشقجی، خبرنگار برجسته سعودی رخ داده است، توضیح دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در صفحه توئیتر خود نوشت: به تازگی با سفیر عربستان دیدار کردم و خواستار پاسخ‌های فوری درباره جمال خاشقجی شدم.

هانت ادامه داد: خشونت علیه خبرنگاران در سراسر جهان افزایش می‌یابد و تهدیدی جدی علیه آزادی بیان است. اگر گزارش رسانه‌ها درست از آب در بیاید، ما با این رویداد به طور جدی برخورد خواهیم کرد - مبنای دوستی‌ها ارزش‌های مشترک است.

پیش‌تر، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: انتظار ما انجام بررسی کامل با شفافیت کامل از سوی مقام‌های سعودی درباره اتفاقات رخ داده است.

مقام‌های ارشد آمریکا نیز در مورد ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به ابراز نگرانی پرداخته‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است، شنیدن خبرهای مربوط به جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدیدشده سعودی «مایه نگرانی» است. معاون ترامپ نیز در این زمینه گفت: جهان آزاد حق دارد که پاسخی بشنود. در همین حال، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و دموکرات نیز به گزارش‌ها درباره کشته‌شدن این روزنامه‌نگار سعودی واکنش نشان داده‌اند. وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر خواستار حمایت از انجام تحقیقات گسترده درباره مفقود شدن این روزنامه‌نگار سعودی شد.


اشپیگل: محمد بن سلمان مسؤول ناپدید شدن خاشقجی است

مجله آلمانی اشپیگل ولیعهد عربستان را مسؤول ناپدید شدن روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی دانست و از دولت این کشور خواست، سرنوشت او را مشخص کند.

به گزارش ایسنا، مجله اشپیگل محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را مورد انتقاد قرار داد و از دولت این کشور خواست، سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد عربستانی را مشخص کند که سه‌شنبه گذشته وارد کنسولگری ریاض در استانبول ترکیه شده و هنوز از آن بیرون نیامده است.

به نوشته این مجله، درباره خاشقجی که یکی از نویسندگانش بود، یکی از این دو سناریو رخ داده است، یا او داخل کنسولگری کشورش در استانبول سر به نیست شده یا گروه ۱۵ نفره نیروهای امنیت ویژه عربستان که در زمان حضور خاشقجی وارد کنسولگری شدند، او را ربوده و به عربستان منتقل کرده‌اند.

این مجله آلمانی ولیعهد عربستان را مسؤول وقوع هرگونه حادثه بد برای خاشقجی دانست چرا که سازمان‌های اطلاعات خارجی آلمان پیرامون سیاست‌های بی‌پروای بن سلمان هشدار داده بودند. این سازمان‌ها اعلام کردند، نتیجه این سیاست‌های بی‌پروا خطراتی از قبیل ابتذال سیاسی و بی‌مبالاتی است که ولیعهد درباره کشورهای منطقه دارد و آماده انجام ماجراجویی‌های نظامی، مالی و خطرات سیاسی است.

در این راستا، اشپیگل نوشت، ناپدید شدن خاشقجی نخستین حادثه نیست که اثبات می‌کند عربستان نه تنها منشأ امنیت در منطقه نبوده بلکه منشا نگرانی و برهم زدن امنیت منطقه محسوب می‌شود.

این مجله دلیل آن را سیاست‌های نسنجیده‌ای عنوان کرد که شاهزاده جوان در خصوص تعدادی پرونده‌ها دنبال می‌کند از جمله این سیاست‌ها شکست او در جنگ یمن است که تبلیغ می‌کرد این جنگ چند هفته هم طول نمی‌کشد و او پیروز این نبرد خواهد بود، در حالی که این جنگ چهارمین سال خود را پشت سر می‌گذارد و به جای اینکه انصارالله را از بین ببرد این جنبش متجاوزان در شهرهای عربستان را موشک‌باران می‌کند.

مجله مذکور همچنین به سیاست غلط دیگر بن سلمان اشاره کرد که سعد حریری، نخست وزیر لبنان را در حالی که در ریاض بود مجبور کرد استعفا کند؛ مساله‌ای که پیش از این سابقه نداشت.

اشپیگل به دیگر سیاست‌های نگران کننده ولیعهد جوان مانند بازداشت تعدادی زیادی از شاهزاده‌ها و بازرگانان سعودی و اجبار آنها برای بخشیدن بخشی از دارایی خود یا سرمایه‌گذاری در پروژه ساخت شهر ساحلی نیوم در شمال عربستان اشاره کرد.

این مجله همچنین به قطع روابط عربستان با کانادا، محروم کردن ۷۰۰۰ دانشجوی سعودی از ادامه تحصیل در کانادا و محاصره قطر توسط عربستان، امارات، بحرین و مصر هم گریزی زد و نوشت، این محاصره در تحقق اهداف و در راس آن تضعیف دوحه به لحاظ سیاسی و مالی و منزوی کردن آن در سطح بین‌المللی شکست خورده است.


یادداشت-نیویورک‌تایمز
محمد بن سلمان باید برای خاشقجی دعا کند

«عربستان همچنان متهم به قتل جمال خاشقجی است. اگر این اتهام درست باشد، برای حکومت محمد بن سلمان یک فاجعه خواهد بود.»

به گزارش ایسنا، توماس ال. فریدمن، ستون نویس روزنامه نیویورک‌تایمز در حوزه سیاست خارجی به دنبال ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی یادداشتی نوشته که در این روزنامه منتشر شده است.

او در یادداشت خود می‌نویسد: هفتم نوامبر سال گذشته درباره محمد بن سلمان، ولیعهد جدید سعودی ستونی نوشتم که این طور تمام شد: همانطور که یک روزنامه‌نگار کهنه‌کار سعودی درباره محمد بن سلمان به من گفت، این مرد عربستان را از مرگ تدریجی نجات داد اما او باید پایگاه خود را گسترش دهد. خوب است که او خاندان آل سعود را از نفوذ روحانیت وهابی آزاد می‌کند اما دیدگاه دیگری را هم درخصوص تصمیمات سیاسی و اقتصادی خود نمی‌پذیرد.

فکر نمی‌کنم آن روزنامه‌نگار سعودی که دوست من هم بود، ناراحت شود که حالا هویتش را فاش کنم. نام او «جمال خاشقجی» بود.

جمال چند روز پیش از آن به دفترم آمده بود تا گفت‌وگویی طولانی درباره عربستان و محمد بن سلمان داشته باشیم. دیدگاه من درباره عربستان مربوط به خودم است اما جمال تاثیر زیادی روی آن داشت. او داخل دولت بوده است. او فهمیده بود که آن جا هیچ گزینه بی‌نقصی وجود ندارد و باید با چیزی که داری کار کنی. او عاشق کشورش بود و می‌خواست موفقیت آن را ببیند و باور داشت که محمد بن سلمان می‌تواند تکانی به اوضاع بدهد و اصلاحات تندرویانه‌ مورد نیاز را انجام دهد اما در عین حال معتقد بود که بن سلمان به راهنمایی‌های زیادی نیاز دارد چون روی تاریکی دارد و در حلقه حاکمیت کوچک سعودی بسیار منزوی است.

با گذشت یک سال، جمال کم کم به این باور می‌رسید که روی تاریک بن سلمان به تدیج کاملا خود را نشان می‌دهد. او در آخرین گفت‌وگویمان در ماه اوت به لطف برخوردی تصادفی در واشنگتن، به من گفت، قرار است با یک زن ترکیه‌ای ازدواج کند و نمی‌تواند فعلا به عربستان بازگردد. او گفت، من باید زنگ هشداری را درباره سرکوب‌های رو به رشد و دستگیری منتقدان چپ و راست و میانه در عربستان به دست محمد بن سلمان به صدا درآورم.

بنابراین در ۴ سپتامبر ستونی نوشتم که  دیدگاه سال گذشته‌ام درباره عربستان و محمد بن سلمان را با جدیت بیشتر بیان می‌کرد. در این ستون آمده است: تقریبا مطمئنم که محمد بن سلمان تنها عضو خانواده‌اش است که اصلاحات اساسی اجتماعی، مذهبی و اقتصادی که او یک جا انجام داد را مطرح کرده و همچنین (از طرف دیگر) تنها عضو خانواده‌اش است که طرح‌های سیاست خارجی قلدرمآبانه‌، بازی قدرت داخلی و خوش‌گذرانی شخصی بیش از حدی را که او یک جا انجام داده، صورت داده است. اقدامات محمد بن سلمان دو بخش دارد و همانطور که گفته‌ام، کار ما این است که به کاهش بخش‌های بد آن کمک کنیم و قسمت‌های خوب آن را پرورش دهیم. ترامپ که هنوز در عربستان سفیری ندارد اما از این صحنه دور است.

در ادامه توضیح دادم که هیچ گاه تصور نکرده‌ام که دموکراسی در دستور کار بن سلمان قرار داشته باشد اما ایجاد اصلاحات اجتماعی، اقتصادی و از همه مهم‌تر، مذهبی در برنامه او وجود داشته‌اند و این مورد آخر برای من مهم‌ترین بخش اصلاحات بن سلمان بود اما به این بستگی داشت که دو مورد اول (اصلاحات اجتماعی و اقتصادی) اجرایی شوند. با در نظر گرفتن نقش ویرانگر گسترده‌ای که عربستان در جهان اسلام عربی داشته و آغاز گسترش تهاجمی اسلام وهابی از سال 1979 که بذر 11 سپتامبر را کاشت، این که سلطنت سعودی روزی رهبری داشته باشد که اسلام سنی سعودی را به رویه‌ای بازتر سوق دهد که ممکن است اسلام‌گرایان افراطی را به انزوا بکشاند و میانه‌روی را تقویت کند، یک انگیزه اساسا آمریکایی بود. این رویه باید از عربستان و سرزمین مکه و مدینه آغاز می‌شد.

این مساله روشن بود، با این حال خاطرنشان کردم که در ماه‌های اخیر محمد بن سلمان گام‌های اشتباهی برداشته که به او، عربستان و ما آسیب زده‌اند. در آن یادداشت توضیح دادم که بن سلمان مشاوران تندرویی هم دارد که از او می‌خواهند از «الگوی چین» پیروی کند. این مشاوران به او یادآوری کرده‌اند که چه اتفاقی افتاد وقتی چین مدعی مالکیت دریای چین جنوبی شد. پس از آن که چین جزیره‌ها را تصرف کرد، جهان آن را متهم کرد اما وقتی چین در واکنش به آن‌ها گفت «بروید گم شوید»، جهان از این کار دست کشید. پس وقتی کانادا انتقاد ملایمی از سوء استفاده از حقوق بشر در عربستان کرد، محمد بن سلمان رویکرد چین را پیش گرفت، سخت و سفت شد و عملا روابطش را با کانادا متوقف کرد. این اما یک «واکنش هیجانی نامعقول» بود. در آن یادداشت نوشتم: عربستان چین نیست. این کشور به دوستانی نیاز دارد. نیاز دارد که بیشتر شبیه دوبی باشد تا شانگهای؛ با قدرت نرم بیشتر و قلدری کمتر.

همچنین در این مطلب نوشتم که هر نیت خوبی که محمد بن سلمان برای مجاز دانستن رانندگی زنان داشت، با دستگیری فعالان طرفدار رانندگی زنان به اتهام وابستگی به برخی گروه‌های مخالف سعودی در لندن از بین رفت و پرسیدم: آیا واقعا فعالان رانندگی زنان، عربستان را تهدید می‌کنند؟! جنگ عربستان و امارات در یمن نیز آنقدر بد سرهم‌بندی شده است که سعودی‌ها به احتمال ارتکاب جنایت جنگی متهم شده‌اند.

ثبات آینده عربستان و خلیج فارس به موفقیت روند اصلاحات عربستان وابسته است و بدون سرمایه‌گذاری قابل توجه از سوی خارجی‌ها و سعودی‌ها برای ایجاد بخش خصوصی با رونق و تنوع بیشتر که بتواند مشاغل مناسبی را برای همه جوانان و زنان و مردان عربستان ایجاد کند، موفق نمی‌شود. محمد بن سلمان هنوز هم برای بسیاری از این جوانان محبوب است اما اگر آن‌ها نتوانند شغلی پیدا کنند، تندروهای سعودی آن‌ها را استخدام خواهند کرد.

عربستان و سرمایه‌گذاران خارجی اما بنا به دلایل معقولی محتاط‌تر شده‌اند. آنان در مدت اخیر شاهد آن بوده‌اند که بن سلمان بنا بر مشاوره‌های تندروهای اطرافش مساله «امنیت» را بر نیاز به جذب سرمایه‌گذاران و استعدادها اولویت داده است و به جای آن که پول به کشور وارد شود، از آن خارج شده است.

هر یک از اقدامات بن سلمان ممکن است به طور جداگانه قابل توجیه باشند اما روی هم رفته حاکی از آن است که او از پس شرایط برنیامده و به جای آن که احترام خود را افزایش دهد، بی‌اعتمادی بیشتری را نصیب خود می‌کند. دونالد ترامپ و اطرافیانش متوجه نیستند که آمریکا نمی‌تواند فقط به اسرائیل و عربستان چک‌های سفید امضا بدهد تا کارهایش در خاورمیانه را انجام دهند و رهبران آن ها نیاز دارند که خط قرمزهایی هم برایشان تعیین شود تا بتوانند به تندروها بگویند» من با شما هستم، اما آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند چنین کاری بکنم».

مساله «مدل چینی» را افرادی نزدیک به ولیعهد عربستان برای من افشا کردند که به شدت به آن‌ها هشدار داده شده بود.

بنابراین وقتی روزنامه را برداشتم و خواندم که عربستان متهم به قتل یا ربایش جمال خاشقجی طی دیدار او از کنسولگری عربستان در استانبول برای دریافت کاغذهایی مربوط به ازدواج است، شوکه شدم اما غافلگیر نشدم. هنوز به مدارک محکمی نیاز است تا حقیقت داشتن این ادعا ثابت شود. من حقیقتا امیدوارم که مقامات عربستان این کار را نکرده باشند اما شک و شبهه‌های زیادی متوجه آنان است و رسوایی آنان در این پرونده هر روز بیشتر می‌شود.

اگر جمال از سوی ماموران دولت عربستان ربوده یا کشته شده باشد، این برای محمد بن سلمان فاجعه‌ای بزرگ و برای عربستان و همه کشورهای حوزه خلیج فارس، یک تراژدی خواهد بود. این مصداق نقض غیرقابل فهم هنجارهای انسانی خواهد بود که نه در آمار، بلکه بر مبنای اصول حتی از جنگ یمن هم بدتر است. اگر ثابت شود که ربایش یا قتل جمال کار دولت عربستان بوده، سرمایه‌گذاران غربی چقدر و رهبران غربی چه می‌خواهند تا در کنار عربستان بمانند؟ حقیقت بالاخره برملا می‌شود.

آن دسته از ما که آماده دیدن پیامدهای مثبت و منفی ابتکار عمل‌های بن سلمان بوده‌اند، به این نتیجه‌گیری خواهند رسید که نکات منفی، نکات مثبت آن را نیز از بین برده و حکومت سعودی به جای آن که موتور دگرگونی عربستان باشد، به تهدیدی برای آن تبدیل شده است.

برای جمال دعا می‌کنم. هر کشوری به منتقدان سازنده خود نیاز دارد. دارویی که آن‌ها به خورد رهبران می‌دهند، به مذاق خیلی از آن‌ها خوش نمی‌آید اما معمولا سرانجام باعث سلامتی بیشتر آن‌ها می‌شود. محمد بن سلمان نیز باید برای او دعا کند.


گفت‌وگوی خاشقجی با بی‌بی‌سی سه روز قبل از ناپدید شدنش

بی بی سی فایلی صوتی را از روزنامه‌نگار منتقد عربستانی منتشر و اعلام کرد که این مصاحبه سه روز قبل از ناپدید شدن این روزنامه‌نگار انجام شده است.

به گزارش ایسنا، رادیو بی بی سی اعلام کرد که مصاحبه‌ای را با جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی سه روز قبل از ناپدیدشدنش در کنسولگری عربستان در استانبول انجام داده است.

قبل از آغاز این گفتگو که درباره روند صلح در خاورمیانه بود، مصاحبه کننده از وی پرسید که قصد دارد به عربستان بازگردد؟ خاشقجی در جواب گفت: من زیاد سفر می‌کنم و اکنون بین استانبول و آنکارا و واشنگتن در رفت و آمد هستم و فکر نمی‌کنم به عربستان بازگردم. دوستم بدون دلیل و تنها به خاطر اینکه دیدگاهش را به صورت انتقادی گفته بود، بازداشت شد و من بعد از این اتفاق به استانبول آمدم. اکنون چگونه می‌توانم به عربستان بازگردم؟ مردم می‌پرسند چرا دوستم بازداشت شده است. او یک اقتصاددان نزدیک به دولت عربستان است نه یک مخالف.

خاشقجی گفت: من همواره این را گفته‌ام که مخالف نیستم. من فقط یک نویسنده آزاد هستم که می‌خواهم آزادانه افکارم را شرح دهم و این هدفی است که در روزنامه واشنگتن پست به آن دست یافته‌ام. امیدوار بودم به چنین چیزی در عربستان دست یابم.

وی درباره اینکه آیا عربستان در صورت دادن آزادی بیان کشور بهتری خواهد شد، گفت: عربستان در تحول بزرگی به سر می‌برد که احتمالا شامل تمامی عربستانی‌ خواهد بود و بر تمامی آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت و هر دوره پروژه‌های چندین میلیارد دلاری اعلام می‌شود. چنین مسائلی باید در پارلمان و از طریق روزنامه‌ها و مطبوعات بررسی شود.


هشدار یک سناتور دیگر آمریکا به عربستان درباره موضوع خاشقجی
اطلاعاتی تازه درباره پرونده

یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی هشدار داد که اگر اتهام دست داشتن عربستان در قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی صحت داشته باشد، این اتفاق تاثیر «ویران کننده‌ای» بر روابط واشنگتن و ریاض خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کارولیای جنوبی آمریکا در رابطه با جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر اتهام علیه ریاض درباره قتل خاشقجی واقعیت داشته باشد این امر برای روابط آمریکا و عربستان ویرانگرخواهد بود و  همچنین بهای سنگینی در انتظار این کشور خواهد بود؛ «چه از نظر اقتصادی و چه به شکل‌های دیگر».

وی افزود: لازم است که ما از آنچه اتفاق افتاده مطلع شویم و ریاض باید اطلاعات و پاسخ‌های واضح و صادقانه‌ای درباره محل این روزنامه‌نگار ارائه دهد.

گراهام گفت که با باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا و بن کاردن، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره نگرانی‌های مشترک درباره خاشقجی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش رسانه‌های مختلف، هشدار گراهام به عربستان به منظور سوء استفاده سیاسی از موضوع خاشقجی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا است، چراکه موضوع این انتخابات در آمریکا به شکل غیر منتظره‌ای بسیار برجسته شده است.

پیشتر باب کروکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا، کریس کونز، سناتور دموکرات و از اعضای این کمیته و کریس مورفی، از دیگر اعضای کمیته روابط خارجه به همراه جری کانلی، نماینده کمیته روابط خارجه کنگره آمریکا در بیانیه‌ای پاسخ فوری مسؤولان عربستانی درباره سرنوشت خاشقجی را خواستار شدند.

کریس مورفی، عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته بود: اگر این خبر درست باشد که عربستانی‌ها جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را به کنسولگری‌شان در ترکیه کشانده و او را در آنجا به قتل رسانده‌اند، در این صورت باید روابطمان را با عربستان کاملا قطع کنیم.

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی NBC آمریکا نیز در گزارشی طولانی نکات مهمی را در رابطه با این روزنامه نگار مطرح کرده است.

بنا بر این گزارش، جمال خاشقجی به کنسولگری عربستان رفت تا مدرکی دال بر جدایی از همسر سابقش دریافت کند تا بتواند با خدیجه، نامزد ترک خود ازدواج کند.

NBC در گزارش خود به نقل از چهار منبع مطلع آورده است: اینگونه به نظر می‌رسد که ناپدید شدن خاشقجی زمانی اتفاق افتاده که وی اقدام به دریافت اسناد مربوط به طلاق از همسر قبلی خود و ازدواج با یک زن ترک دیگر کرده بود.

بر اساس این گزارش، خاشقچی پیشتر برای دریافت مدارک لازم به سفارت عربستان در واشنگتن مراجعه کرده بود اما از وی خواسته شد که به کنسولگری عربستان در استانبول برود.

یکی از دوستان خاشقجی می‌گوید که این مساله نگرانی‌های نامزد جمال را نسبت به اینکه دامی برای او پهن شود را افزایش داده بود.

NBC به نقل از دو منبع دیگر آورده است که مسؤلین کنسولگری در استانبول پس از حضور خاشقجی خواستار مراجعه وی در روز دیگری (دوم اکتبر) شدند و این روزنامه نگار در همان روزی که برای مراجعه وی به کنسولگری تعیین شده بود، ناپدید شد.