ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.10.2018, 10:50
اردوغان: پیگیری ماجرای خاشقچی وظیفه سیاسی ما است

خبرگزاری آناتولی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک درباره معمای ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد اهل عربستان سعودی اظهار داشت: مسئولین کنسولگری عربستان نمی توانند با بیان اینکه «خاشقچی از اینجا خارج شد» از زیر مسئولیت شانه خالی کنند. مسئولان کنسولگری عربستان در استانبول باید اثبات کنند که خاشقچی ساختمان کسنولگری را ترک کرده است.

وی تاکید کرد: ماجرای مفقود شدن جمال خاشقچی در ترکیه و در شهر استانبول و حتی در سفارت عربستان سعودی رخ داده است، جمهوری ترکیه و من به عنوان رئیس جمهور ترکیه خود را در زمینه پیگیری ماجرای ناپدید شدن خاشقچی مسئول می‌دانم. پیگیری این ماجرا وظیفه سیاسی و انسانی ما است. کنسولگری عربستان باید خروج خاشقچی از این مکان را اثبات کند. کنسولگری عربستان سعودی مگر دوربین مداربسته ندارد؟ چرا این را اثبات نمی‌کنید؟ شما باید اثبات کنید.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه با جدیت تمام پیگیر معمای ناپدید شدن خاشقچی هستند گفت: مسئولان کنسولگری عربستان سعودی باید این را اثبات کنند، برخی از مسئولان عربستان که از ترکیه می پرسند اوکجاست ابتدا خودشان باید پاسخگو باشند. ما تمام پروازهای رفت و برگشت فرودگاه استانبول را مورد بررسی قرار داده ایم و دادستانی درباره برخی از افرادی که از عربستان سعودی به ترکیه آمده اند بازجویی آماده می کند، تمام نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و وزارت خارجه ما پیگیر این ماجرا هستند و گزارش خود را به دادستانی ارائه خواهند کرد.


دولت آمریکا خواستار تحقیقات کامل پیرامون ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی شد

بی بی سی

مقامات آمریکایی ضمن ابراز نگرانی در مورد سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی، خواستار تحقیقات کامل در این مورد شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا متن بیانیه مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور را منتشر کرده که در آن ضمن ابراز نگرانی از مشخص نبودن محل جمال خاشقجی «روزنامه نگار برجسته سعودی و نویسنده روزنامه واشنگتن پست» به ابراز نگرانی رئیس جمهوری آمریکا در این مورد اشاره شده و آمده است که ایالات متحده از مجاری دیپلماتیک با دولت عربستان سعودی تماس داشته است.

وزیر خارجه آمریکا گفته که از دولت عربستان سعودی خواسته شده تا در این مورد تحقیقات کامل انجام دهد و نتیجه این تحقیقات را «با شفافیت کامل» منتشر کند.

همچنین، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که در مورد سرنوشت آقای خاشقجی «اطلاعات متناقضی» دریافت شده و افزوده است که «دولت ایالات متحده به شدت در این باره نگران است.»

پیشتر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی گفت که «من در این مورد نگران هستم و از شنیدن اخبار مربوط به آن راضی نیستم.» وی افزود «امیدوارم که این مساله حل و فصل شود اما در حال حاضر کسی چیزی در این باره نمی‌داند.»

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز خواستار روشن شدن وضعیت این روزنامه نگار سعودی شده و گفته است که «جهان آزاد حق دارد از حقیقت امر مطلع شود.»

عربستان سعودی متحد نزدیک ایالات متحده و از حامیان اصلی سیاست این کشور در منطقه خلیج فارس است و بین دو کشور روابط تجاری گسترده ای وجود دارد. این روابط به خصوص در دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ و به ویژه در زمینه نحوه برخورد با حکومت ایران نزدیک‌تر شده است.

جمال خاشقجی، که ساکن ایالات متحده است، طی یک سال گذشته مقالاتی را در انتقاد از رویکرد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، منتشر کرده بود. او که پیش از آن از مشاوران دولت سعودی محسوب می‌شد، اخیرا مقالات خود را در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست منتشر می‌کرد.

او در نظر داشت با نامزد خود که شهروند ترکیه است در این کشور ازدواج کند و به گفته نامزدش، روز ۲ ا کتبر برای اخذ گواهینامه رسمی جدایی از همسر قبلی خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد. نامزد آقای قاشقجی گفته است که او هرگز از ساختمان کنسولگری خارج نشد.

در پی تقاضای رسمی دولت ترکیه برای روشن شدن وضعیت این شهروند سعودی، و در حالیکه این نظر مطرح شده بود که ممکن است او در داخل کنسولگری باشد، ولیعهد سعودی برای دادن اجازه ورود به ماموران ترکیه به منظور جستجوی سفارت ابراز آمادگی کرد. در پی ابراز آمادگی ولیعهد سعودی این احتمال از سوی نامزد آقای قاشقجی و برخی مقامات ترکیه مطرح شد که ممکن است او در داخل کنسولگری به قتل رسیده باشد.

مقامات سعودی ناپدید شدن جمال قاشقجی در داخل کنسولگری را به شدت تکذیب کرده و تاکید داشته‌اند که وی پس از انجام کارهای اداری خود،از ساختمان کنسولگری خارج شده است.

این واقعه باعث سردی بیشتر روابط بین عربستان سعودی و ترکیه شده که پیش از هم به خاطر اختلافات عقیدتی چندان گرم نبوده است. دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، به گروه اسلامگرای اخوان المسلمین گرایش دارد در حالیکه دولت عربستان با نفوذ این گروه مخالف است. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، اسلام سیاسی را مردود دانسته و نظام جمهوری اسلامی در ایران را عامل گسترش این دیدگاه و ایجاد افراطگرایی و بی‌ثباتی در منطقه معرفی کرده است.