ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.10.2018, 8:58
نسرین ستوده همچنان ممنوع الملاقات است

یک منبع مطلع به وضعیت نسرین ستوده وکیل زندانی با اظهار اینکه او همچنان به دستور دادستان تهران ممنوع الملاقات است به کمپین حقوق بشر در ایران گفت خواهر نسرین ستوده امروز پس از اینکه موفق به ملاقات با او در سالن ملاقات نشده است به دفتر دادستانی مراجه کرده است اما پس از اعتراض به ممنوع الملاقاتی خانم ستوده «خود او نیز تهدید به بازداشت شده است.»

این منبع مطلع به کمپین گفت: «در ابتدا مسوولی در دفتر دادستان نامه ممنوع الملاقاتی خانم ستوده را تکذیب کرده ولی بعد وجود نامه را از سوی دادستانی تایید کرده و وقتی خواهر خانم ستوده به این وضعیت اعتراض کرده خودش را هم تهدید به بازداشت کرده‌اند.»

نسرین ستوده از روز ۲۵ شهریور ماه تاکنون قادر به ملاقات اعضای خانواده‌اش در ملاقات هفتگی روزهای یکشنبه نبوده است. طبق گفته مسوولی به دلیل نامه داستانی او از تاریخ اول مهرماه تاکنون (دو هفته) از ملاقات با خانواده‌اش به دلیل بدحجابی ممنوع الملاقات شده است. خانم ستوده از تاریخ سوم شهریور ماه تا ۱۱ مهرماه در اعتراض به فشارها بر روی او و خانواده و دوستانش از سوی ماموران وزارت اطلاعات در اعتصاب غذا (تر) به سر می‌برد.

نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد ماه در منزلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و روانه زندان اوین شد. او در حال حاضر در حال سپری کردن حکم پنج سال غیابی به اتهاماتی مانند جاسوسی است و همچنین دو پرونده باز دیگر به اتهامات امنیتی دارد. خانم ستوده در اعتراض به فشارهای وزارت اطلاعات بر روی خانواده‌اش و دوستانش با هجوم به خانه‌ها و تفتیش و بازداشت آنها از روز سوم شهریور ماه دست به اعتصاب غذا تر زده است.

سعی برای انتقال رضا خندان به دادگاه برای محاکمه بدون اطلاع وکیل

از سوی دیگر محمد مقیمی وکیل رضا خندان همسر نسرین ستوده که پس از بازداشت در تاریخ ۱۳ شهریور ماه تاکنون در بند چهارم زندان اوین به سر می‌برد در پیامی در اینستاگرامش اعلام کرده است موکلش را قرار بوده روز ۱۴ مهرماه بدون اعلام قبلی به او و موکلش به دادگاه ببرند.

رضا خندان متهم پرونده‌ای با سه اتهام «تبانی و اجتماع، اقدام علیه امنیت کشور، ترویج بی حجابی» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی است.

محمد مقیمی وکیل رضا خندان در پیامی در اینستاگرامش نوشته است رضا خندان در تماسی از زنادن اوین به او خبر داده که روز ۱۴ مهرماه ماموران زندان می‌خواسته‌اند او را برای محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اعزام کنند که به دلیل «عدم ابلاغ» به او و وکیلش حداقل پنج روز قبل و «غیرقانونی بودن این نوع محاکمه» از رفتن به دادگاه امتناع کرده است. وکیل او نیز هیچ اطلاعی از دادگاه او برای حضور و دفاع از نداشته است.

رضا خندان یک روز پس از تهدید تلفنی مامور وزارت اطلاعات در منزلش در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۹۷ بازداشت شد. به گفته وکیلش او متهم به سه اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «ترویج و اشاعه بدحجابی» است. تنها مصداق اتهامات او گفت‌وگوهای رضا خندان با رسانه ها درباره وضعیت نسرین ستوده در زندان و داشتن پیکسل‌های با نوشته «من با حجاب اجباری مخالفم» است که در تفتیش خانه‌اش پیدا و از سوی ماموران وزارت اطلاعات به عنوان مدرک جرم ضبط شده است.

او در حال حاضر در بند چهارم زندان اوین به سر می‌برد.