ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.09.2018, 8:27
تقویت دموکراسی با ازبین بردن نابرابری اقتصادی و سیاسی

تهران ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد) – دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی دموکراسی، ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۸ برابر با ۲۴ شهریور ماه جاری خواستار از بین بردن نابرابری اقتصادی و سیاسی به منظور تقویت دموکراسی شد. 

متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:

«دموکراسی بیشترین توان خود را نسبت به هر زمان در دهه‌های گذشته نمایان کرده است. به همین دلیل این روز بین‌المللی باید ما را مجاب نماید دموکراسی را تقویت نماییم  و به پرسش‌ها در مورد چالش‌های نظامندی پاسخ دهیم که دموکراسی با آن‌ها روبه رو است.   

این به معنی آن است که نابرابری اقتصادی و سیاسی را از بین ببریم. بدین معنی است که دموکراسی‌های خود را با وارد کردن جوانان و افراد به حاشیه رانده شده در نظام سیاسی فراگیر نماییم. بدین معنی است که دموکراسی‌ها بیشتر مبتکرانه و پاسخگو به چالش های در حال ظهور شوند.

تلاش برای آینده‌ای که در آن هیچ فردی عقب نمانده باشد، نیازمند آن است که مسائل اساسی مهم را مدنظر داشته باشیم. برای مثال مهاجرت و تغییرات اقلیمی بر دموکراسی نسل بعد چه اثراتی خواهد داشت؟ چگونه  از منافع توان بالقوه فن‌آوری‌های نوین بهره ببریم در حالیکه از مخاطرات آن پرهیز کنیم؟ چگونه حکومت‌مداری بهتری ایجاد کنیم که در آن دموکراسی زندگی بهتری ارائه دهد تا بر اساس آن آرزوهای عموم مردم برآورده شود؟

در این روز جهانی دموکراسی، اجازه دهید تعهد نماییم به تمامی نیروها برای آینده دموکراسی ملحق شویم.»


روز جهانی دموکراسی یک رویداد سالانه است که در ۱۵ سپتامبر، برگزار می‌شود. سازمان ملل متحد به منظور پشتیبانی از جنبش‌های ضد استبدادی ۱۵ سپتامبر یا ۲۴ شهریور را روز جهانی دموکراسی نامیده است.