ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 12.09.2018, 21:32
بازداشت چندین نفر در جریان اعتصاب شهرهای کردنشین ایران

روز چهارشنبه ۲۱ شهریور، چندین شهر در استان‌ کردستان ایران کسبه و مغازه‌داران با بستن محل کسب خود به فراخوان اعتصاب عمومی احزاب کرد پاسخ مثبت دادند. اعلب شهرهای کردنشین ایران شاهد این اعتصاب بود.

فراخوان به اعتصاب عمومی در اعتراض به اعدام سه زندانی کرد و حمله موشکی سپاه پاسداران به دفاتر مرکزی دو حزب دموکرات کردستان ایران و حزب دموکرات کردستان انجام شده بود.

روز یکشنبه ۱۸ شهریور «مرکز همکاری احزاب کردستان ایران» متشکل از: حزب کومهله کردستان ایران، کومهله زحمتکشان کردستان، سازمان خبات کردستان ایران، حزب مکرات کردستان ایران و حزب دمکرات کردستان از مردم خواسته بودند که روز دوشنبه  ١٩ شهریور با اعتصاب عمومی، «انزجار خود را علیه جنایات جدید جمهوری اسلامی ایران نشان دهند».

این اعتصاب سر نگرفت. اما فراخوان دیگری از سوی گروه‌های چپ کردی و فعالان کرد در شبکه‌های منتشر شد که خواستار اعتصاب عمومی برای روز چهاشنبه ۲۱ شهریور بودند.

در این فراخوان از ساکنان شهرهای کردنشین خواسته شده بود که در همه جا کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و مغازه‌های خود را در اعتراض به اعدام سه زندانی کرد و موشک‌باران دفاتر دو حزب دموکرات تعطیل کنند.

در اغلب شهرهای کردنشین از جمله در سنندج، بانه، مریوان و کامیاران، کرمانشاه، بوکان و مهاباد کسبه و مغازه‌داران به فراخوان اعتصاب عمومی پاسخ مثبت دادند.  تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نسان می‌داد که اکثر مغازه‌ها در  بازارهای اصلی این شهرها تعطیل بودند.

بازداشت دست‌کم ۱۶ نفر

بستن محل کسب و کارها و اعتصاب عمومی و وضعیت امنیتی شهرهای کردنشین ایران نهایتا به بازداشت تعدادی از فعالان مدنی در شهرهای سنندج، مریوان، اشنویه، سردشت و روانسر منتهی شد.

خبرگزاری «هرانا» گزارش داده که دستکم ۱۶ نفر در ۴۸ ساعت گذشته در شهرهای کردنشین بازداشت شه‌اند.

در سنندج مظفر صالح‌نیا و مختار زارعی روز چهاشنبه بازداشت شدند. یک روز قبل  نیز خالد حسینی فعال کارگری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. این سه نفر پس از صدور قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی برای آنها،  به زندان مرکزی سنندج منتقل شدند.

اسامی بازداشت شدگان در مریوان «مسلم بهرامی»، «سوران دانشور»، «آرام فتحی»، «محمد ازکات»، «دلیر روشن»، «احمد تبیره»، «نوشیروان رضایی»، «نوشیروان خوش‌نظر»، «آرام امانی»، «احسن پرتوی» گزارش شده است.

«رشید ناصرزاده» اهل شهر اشنویه نیز روز چهارشنبه برای ساعاتی بازداشت سپس با تودیع وثیقه آزاد شد.

«جعفر رسول‌پور» طی روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور در شهر سردشت و «باقر صفری» شهروند ۶۰ ساله نیز روز چهارشنبه در شهر روانسر کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تقدیر مرکز همکاری احزاب کردستان

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران با انتشار بیانیه‌ای از همراهی مردم کردستان ایران با اعتصاب عمومی در اعترض به اعدام سه زندانی سیاسی کرد تقدیر کرده است.

در این بیانیه آمده است: « شما آحاد مردم کردستان، رهبری سیاسی جنبش کردستان و خویش را سربلند کردید و باری دیگر سرافکندگی و زبونی و حقارت را حاصل برنامههای شوم رژیم جنایتکاری جمهوری اسلامی کرده و برگی زرین و درخشان را در تاریخ مبارزه ملتمان را به ثبت رساندید که می تواند به سرلوحه مرحله‌ای نوین از مبارزه تبدیل شود که رهائی و آزادی همیشگی ملتمان را رقم زند.»