ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 05.09.2018, 9:23
افزایش آزار و اذیت اعضای خانواده فعالان مدنی در ایران

سیزده شهریور ۱۳۹۷- کمپین حقوق بشر در ایران امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رضا خندان، همسر وکیل حقوق بشر زندانی، نسرین ستوده، باید فورا آزاد شود. رضا خندان در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ و در پی حمایت‌هایی که او از همسر زندانی‌اش می‌کرد توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت شد.

هادی قائمی مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «ظالمانه است که رضا خاندان فقط به خاطر اطلاع‌رسانی‌های عمومی در رابطه با زندانی همسرش که به شکلی ناعادلانه بازداشت و زندانی شده است، راهی زندان شود.»

او اضافه کرد: «نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی در تبانی با قوه قضاییه، آزار و اذیت اعضای خانواده را با پایمال کردن قانون افزایش می‌دهند تا هر نوع پرسشگری و نقدی در مورد فعالیت‌هایشان را به سکوت بکشانند.»

کمپین مطلع شده است در صبح روز ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ مامورانی به منزل رضا خندان وارد شدند و او را بازداشت کردند. پیش از آنکه آنها خانه را ترک کنند، خندان به دخترش اطلاع داده که او را به زندان اوین می‌برند. ساعاتی پس از آن او به خانه تلفن می‌کند تا به فرزندانش بگوید که شب به منزل برنخواهد گشت.

محمد مقیمی وکیل رضا خندان به کمپین گفت که او متهم به «اجماع و تبانی علیه امنیتی ملی» و «تبلیغ علیه نظام و اشاعه و ترویج بی‌حجابی» شده است. او همچنین گفت که برای موکلش قرار وثیقه ۷۰۰میلیون تومانی صادر شده است.

مقیمی در مصاحبه با کمپین گفت: «موکلم و من هیچ کدام از این اتهام‌ها را نپذیرفتیم. این اتهام‌ها هیچ مبنای حقوقی ندارند. تمام آنچه که او کرده است اطلاع‌رسانی عمومی در مورد وضعیت همسرش در زندان است. و داشتن پین‌هایی در منزل بر ضد حجاب اجباری نشان دهنده تبلیغ برای حجاب بد نیست. من به شدت این اتهام‌ها را رد می‌کنم.»

یک روز پیش از بازداشت رضا خندان او در پستی عمومی در فیس‌بوکش از تماسی تلفنی و احضار به وزارت اطلاعات خبر داده بود: «شخصی امروز با موبایلم تماس گرفت و گفت که از وزارت اطلاعات تماس می‌گیرد. او گفت که باید فردا به آنجا بروم. از آنجا که هیچ شخص و نهاد دیگری غیر از مقام قضایی آن هم کتبا و با ذکر دلایل و اتهامات، حق ندارد افراد را تحت تعقیب قرار دهد؛ حدود قانونی را به ایشان یادآور شدم. متاسفانه در پاسخ به اعتراض من، گفت که: پس دستگیر می‌شوی.»

از زمان بازداشت ستوده در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ رضا خندان در بیرون از زندان اوین در اعتراض به این بازداشت در مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی نسبت به وضعیت همسرش اطلاع‌رسانی کرده است.

ستوده که اخیرا بیشتر وکالت زنانی را که به دلیل اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و زندانی شده بودند را می‌پذیرفت، از تاریخ ۴ شهریور در اعتراض به بازداشت و آزار و اذیت خانواده خودش و دوستانش توسط حکومت دست به اعتصاب غذا زده است.

در متنی که ستوده نوشت و رضا خندان در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرد، این وکیل سرشناس حقوق بشر نوشت: «متعاقب بازداشتم از دو ماه پیش، ماموران وزارت اطلاعات در اقدامی غیرقانونی نه تنها مبادرت به بازداشت شهروند فرهیخته، آقای دکتر فرهاد میثمی نمودند بلکه با تفتیش منزل اینجانب و بستگان و دوستان در صدد کشف! نشان‌های سینه‌ی اعتراض به حجاب اجباری برآمدند.»

در نتیجه کارهای ستوده در دفاع از زندانیان سیاسی، حقوق شهروندان و زنان زندانی که به دلیل اعتراض مسالمت‌جویانه برضد حجاب بازداشت شدند، او به عناوینی چون «درخواست رفراندوم»، «کمک به تشکیل کلیساهای خانگی»، «سازماندهی تظاهرات اعتراضی»، «توهین به رهبر»، «اجماع و تبانی بر ضد امنیت ملی»، «تشکیل گروه‌های بر ضد امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»  متهم شده است.

ستوده و خندا دارای دو فرزند، یک دختر به نام مهرآوه ۱۸ ساله و یک پسر به نام نیما ۱۲ ساله هستند.

هادی قائمی افزود: «وزارت اطلاعات که مستقیما زیر نظر حسن روحانی فعالیت می‌کند و مسوول بازداشت خندان است، در سکوت روحانی به یکی از ناقضات عمده حقوق بشر تبدیل شده است.»